Det gikk fort på Vålerbanen

I helgen kjørtes andre NM-runde i baneracing på Vålerbanen og aldri har det vært kjørt raskere på racerbanen i Hedmark.

Under søndagens finaler lå alt til rette for at det skulle bli satt rekordtider på Vålerbanen under Racing NM og Asfalt Supercars, og jammen innfridde Joakim Ottersen i sesongdebuten med sin Opel Vectra DTM. Aldri før han noen kjørt raskere på Vålerbanen.

–    Vi har hatt en flott helg, og det var moro å senke sin gamle rekord noen hundredeler. Synd det ikke var flere biler med i klassen, men vi hadde det veldig moro, forteller Ottersen. Hans nye banerekord på Vålerbanen lyder på 52.745 og ble satt i helgens siste finale i GT+, GT1, GT2 og GT3. Ottersen har foran denne sesongen slanket Vectraen med 170 kilo, og med nyere dekk er han sikker på at det skal kunne kjøres ennå fortere igjennom sesongen.

–    Ja, det er jeg helt sikker på. Det hadde vært moro og kommet ned på 51-runder på Våler, sier han. Ottersen vant alle tre løpene i GT+, og i samme NM-klasse som Ottersen kjører også Fredrik Sørlie GT1 med sin Lamborghini Huracan. Han vant også alle tre løpene i GT1. Begge var de alene i klassen.

Per Støldal slo for første gang i år sin teamkollega, Olav Rygge i GT3-klassen. – Det var godt for selvtilliten, smilte Støldal. Rygge viste riktignok alle i klassen med å vinne de to siste finalene på søndag med sin Audi TT RS. Han øker dermed sin ledelse i NM-klasse to. Foto: Marius Svingen.

GT2 og GT3
Tomas Solberg i sin Porsche 997 Cup vant alle tre løpene i GT2-klassen, mens Olav Rygge i sin Audi TT RS tok to nye seiere i GT3 klassen, men under lørdagens race på vått klarte Per Støldal å ta Rygge for første gang denne sesongen.

 

–    Det var veldig moro, og betydde mye for selvtilliten. Nå vet vi at muligheten er tilstede. I fjor var nok Rygge raskest på vått, men kanskje litt motsatt i år, men Rygge har ikke bare en rask bil han er også en meget dyktig og smart fører. Jeg har kommet noe nærmere også på tørt, men å henge på er det litt som gjenstår. Vi skal jobbe med bilen i sommer, så håper vi å ha noe på gang for å slå ringreven Rygge. Jeg må også si at Inge Guldbrandsen i BMWen kjører styggfort, så det går skikkelig fort i GT3, forteller Per Støldal. Olav Rygge viste klasse på tørt, og vant finale to og tre. Dermed beholder han en solid NM-ledelse i NM-klasse to og han leder også TAG Heuer GT-master etter to kjørte runder. Inge Guldbrandsen med sin tidligere rallycrossbil BMW M3 E36 fikk med seg to andreplasser og en tredjeplass fra finalene i GT3, så bak Rygge tetter det seg til.

Oliver Andersen hadde all grunn til å smile bredt etter to seire og en tredjeplass i GT4 under NM-runden på Vålerbanen. Foto: Marius Svingen.

Bredeste smilet
En som har hatt litt stang ut de siste løpene i GT4 er Oliver Andersen med sin Opel Kadett GT/E, men under helgens runde på Vålerbanen fikk teamet det endelig til å klaffe. To seiere og en tredjeplass var nok til å gi helgens bredeste smil til gutten fra Østfold.
–    Dette var så utrolig deilig. Endelig har vi hatt en helg der ting har fungert slik vi ønsker. Nå tetner det seg virkelig til i GT4 og vi er med, smiler Oliver Andersen. En av favorittene Vegard H. Svendby fikk det ikke til å stemme på Vålerbanen. Tom Heitmann som hadde en noe svakere sesongåpning på Rudskogen var tilbake på Vålerbanen med tre pallplasser. Han vant løpet på regn lørdag, og fikk en andre og en tredjeplass på søndag.

Tom Heitmann var godt fornøyd med tre pallplasser i GT4 på Vålerbanen. Her feirer han seieren på vått føre lørdag. Foto: Marius

–    Målet er å være med å kjempe om NM-gullet, så vi er godt fornøyd med at vi nå er helt i toppen, smiler Heitmann. Anders Eriksrud plukker også jevnt med NM-poeng denne sesongen, og hadde nok en pallplass på Vålerbanen. Det gjør at NM-sammendraget uoffisielt er at Heitmann leder med 135 poeng, mens Eriksrud følger på 131 og Oliver Andersen ligger på tredjeplass med 124 poeng.

Herbjørn Haug ga et kyss til konkurrent i GT5, Marius S. Poulsen etter Haugs seier i GT5 på søndag. Haug skrøyt av unggutten og sa han var en stor idrettsmann. Marius S. Poulsen kjørte også han inn til en seier og en andreplass i helgen. Dermed er det kun fem poeng som skiller Haug og Poulsen i NM-sammendraget i GT5.

Ga konkurrenten kyss
Herbjørn Haug ga konkurrent i GT5 Marius Sollie Poulsen et realt kyss og skrøyt unggutten opp i skyene etter ett fantastisk spennende race i GT5 på søndag.

–    For en idrettsmann Sollie Poulsen er. Vi har hatt en fantastisk figth om seieren i de to siste finalene i GT5. Det er ikke noe grisete kjøring og det er så fantastisk. Han er rett og slett en stor idrettsmann, sa Haug om sin yngre konkurrent Sollie Paulsen etter søndagens finale i GT5. Da vant Haug foran Sollie Poulsen, mens det var Sollie Poulsen som vant foran Haug i den siste finalen på lørdag.  Dermed står de med en seier hver etter helgen.

–    Jeg er også kjempefornøyd med en andreplass og en førsteplass fra helgen. Selv om jeg er litt sint på meg selv for en bomgiring som gjorde at Haug kom forbi, sa Sollie Poulsen. Men det er fortsatt de to som har festet grepet om NM-gullet i GT5 etter to kjørte runder. Både Sollie Poulsen og Herbjørn Haug slet på det våte føre under lørdagens første finale. Da var det en tidligere rallyfører og debutant fra Østfold som tok innersvingen på alle. Kristian Svendsen i Peugeot 206 kjørte seg opp igjennom det store feltet og vant.

–    Det var utrolig moro, og trodde nesten ikke det var sant, sa Svendsen under premieutdelingen. Trond Brekke ble nummer to, mens Roar Bergerud ble nummer tre i Race 1. Eirik Tveitan med en Honda Civic kjørte også imponerende under helgens finaler. Han har gått ned fra GT4 til GT5 denne sesongen, og angrer ikke på klassebytte.

–    Det er like heftig racing i GT5 og absolutt like moro. Vi har bygd bilen selv i vinter. Bilen fungerer veldig godt på vått føre, men vi mangler litt pulver på langslettene for at dette skal bli en vinnerbil. Men vi får jobbe godt i sommerpausen, så skal vi prøve å justere litt i løpet av sommeren, forteller han. Tveitan fikk med seg to tredjeplasser og en femteplass fra løpene på Vålerbanen.  Totalt var det påmeldt 30 GT5 biler.

Mer info om arrangementet finner dere på www.racingnm.no

Anbefaler dere å like vår facebookside:
https://www.facebook.com/racingnm