Giganten Audi AG kom fra Tyskland til Vålerbanen for å teste : – Vi ble ganske oppskjørtet da de ringte og spurte om å få komme hit.
Det gikk stille og rolig for seg. Hele Vålerbanen var mer eller mindre hermetisk lukket. Men aktiviteten var stor da Audi Tysklands motorsportapparat kom for å teste sine Formel E-biler. I tillegg til biler, mekanikere og sjåfører var 30 ingeniører fra Tyskland på plass. I Tyskland satt ytterligere 200 ingeniører og fulgte nøye med.
– Vi ble ganske oppskjørtet da de tok kontakt og spurte om å få komme hit. Det medførte mye jobb for oss. Men slike henvendelser sier man bare ikke nei til. Blant det som måtte gjøres, var å bygge om hele banen slik at den ble lik de banene de kjører på i de store byene der det kjøres Formel E. Vi laget kopier av fire slike baner, og det gikk greit og ble godt mottatt. Når det gjelder Formel E er det først og fremst akselerasjon og nedbremsing det handler om. Derfor var det nødvendig med de spesielle tilpasningene, sier Trygve og Aleksander Schjerpen ved Vålerbanen.
Testen foregikk over flere dager på et nærmest hermetisk lukket anlegg der Audi hadde med sine egne vakter som sikret at ingen uvedkommende kom inn under testperioden.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Store ringvirkninger
I tillegg til all aktivitet på selve banen og anlegget ellers på Braskereidfoss, hadde testoppholdet store ringvirkninger. Noen fra det tyske teamet bodde og spiste på Vålerbanens eget hotell, mens andre overnattet og spiste på to hoteller i Elverum.
Det ble lagt igjen et anselig antall Euro både i Våler og Elverum.
– Det var veldig stort for Vålerbanen å få et slik oppdrag. Det hele kom i stand etter at Aleksander ble invitert til Ingolstadt for en stund tilbake, som en av testførerne på en helt ny bil. Der fikk han omvisning av fabrikken Audi har kun for motorsportdelen, og han fikk treffe toppsjefen for denne virksomheten. Dette er nok av det aller største som har skjedd hos oss, sier direktør ved NAF Trafikksenter og Vålerbanen, Trygve Schjerpen.
For Aleksander Schjerpen benyttet oppholdet i Ingolstadt til å informere om Vålerbanen, noe som falt i så god jord at Audi tok kontakt og kom.
I all hemmelighet
Det hele foregikk altså i all hemmelighet. Formel E er elektriske biler, slik at det ble minimalt av lyd fra disse ut fra anlegget under testdagene.
Det er vanlig at slike tester foregår uten konkurrenter eller andre uvedkommende innenfor portene til anleggene. Og denne gangen var det lagt ekstremt stor vekt på at ingenting skulle lekkes ut.
– Det var flere måneder med forhandlinger, tester av banen i simulator og vurderinger før det ble endelig klart at de ville komme. Da satte vi i gang med de nødvendige tiltak, som blant annet total ombygging på deler av banen til å etterligne fire baner i gatene i store byer rundt om i verden. Nå håper og tror vi at vi gjorde en så god jobb at det kan være aktuelt med flere besøk, sier administrerende direktør ved NAF Trafikksenter og Vålerbanen, Trygve Schjerpen.