Møller Bil Motorsport er klare for sin tredje sesong i det tyske langdistansemesterskapet i asfaltbaneracing (VLN), og Christian Krognes (19) blir fast fører på teamets Audi TT.
Møller Bil Motorsport er godt i gang med planleggingen av årets sesong, som starter med en test på Nürburgring Nordschleife allerede den 20. mars. Deretter går det slag i slag med årets første løp den 10. april, før det legendariske 24-timersløpet på Nürburgring den 15. og 16. mai. Så blir det en sommerferie, før teamet skal kjøre tre VLN-løp på høsten igjen.
-Den største nyheten foran årets sesong er at Christian Krognes blir ny sjåfør på teamet. Christian har tidligere kjørt for vårt juniorteam i gokart og var med som læregutt på noen løp i fjor. Nå er han klar for å kjøre løp på verdens råeste racerbane, forteller Håkon Schjærin fra Flisa, som fortsetter som sjåfør sammen med Atle Gulbrandsen fra Hamar og tyske Peter Oberndorfer.
19 år gamle Christian Krognes fra Ridabu utenfor Hamar blir sett på som et av de største talentene i norsk bilsport, og har vunnet flere NM-gull i gokart. Krognes får sin debut for Møller Bil Motorsport den 10. april sammen med Atle Gulbrandsen og Håkon Schjærin. I 24-timersløpet stiller alle teamets førere til start, mens man skal dele litt på oppgavene til høsten.
-Jeg er veldig glad for å ha fått denne sjansen i Norges mest profesjonelle racingteam, og jeg håper vi sammen kan klare å vinne løp i VLN-mesterskapet, sier Krognes.
Mesterskap i medvind
VLN, eller det tyske langdistansemesterskapet, regnes som det mest profesjonelle nasjonale langdistansemesterskapet i verden. Og mens mange motorsportsmesterskap har merket finanskrisen blir VLN bare sterkere og sterkere for hvert år.
Foran årets sesong er det klart at både Audi, BMW og Porsche kommer med egne fabrikksteam, og også i klassen til Møller Bil Motorsport er det ventet sterk motstand.
Det norske racingteamet kjører en Audi TT 2,0 TFSI i klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer, og igjen er det ventet at fabrikksteamet til Volkswagen kommer til start med flere Scirocco’er i denne klassen.
Ny girkasse
-Til tross for sterk konkurranse håper vi å kjempe om pallplasseringer i vår klasse. Vi slet med en del tekniske problemer i fjor, men tror nå at vi har funnet ut av de fleste problemene. Vi har fått ny girkasse foran årets sesong, og vi vet fra tidligere at bilen er rask nok til å hevde seg helt i toppen, forklarer Schjærin.
Mekanikerteamet til Møller Bil Motorsport består av seks personer per løp, som bemannes av fire faste teknikere fra Møller Bil, pluss i alt 16 mekanikere som for en helg bytter ut sin vanlige arbeidsplass på et Møller Bil verksted i Norge med hektisk teamjobbing i pit på verdens råeste racerbane. Her blir fagkunnskap, nøyaktighet og teamarbeid satt på prøve
Som tidligere går alle løpene i VLN på Nürburgring Nordschleife, verdens lengste racerbane på 25 kilometer. I snitt er det rundt 30 000 tilskuere på hvert av VLN-løpene, mens det store 24-timersløpet trekker mer enn 200 000 mennesker til «det grønne helvete», som banen kalles.
Ny administrasjon
I tillegg til en ny fører har det også blitt forandringer i administrasjonen til Møller Bil Motorsport foran denne sesongen. Tidligere teamsjef og hospitality manager, Øystein Holtet og Vegard Strøm, har valgt å ta en pause fra racingen.
Håkon Schjærin tar dermed over mye av ansvaret for teamet i det daglige, mens Leif Erik Vik blir såkalt «racesjef» under løpene. Vik er også teamets tekniske sjef, og har vært med i teamet i en årrekke. I tillegg vil en representant fra Møller Bil ha det overordnede ansvaret under løpene.
Flere representanter fra Møller Bil og teamets samarbeidspartnere kommer også til å være med som guider for alle gjestene som Møller Bil Motorsport har med seg på alle løpene.
Populære og lærerike turer
Mer enn hundre gjester skal være med Møller Bil Motorsport til Nürburgring denne sesongen. For alle nyutdannede mekanikere er dette en obligatorisk del av opplæringen. I tillegg vil også daglige ledere hos Møller Bil-forhandlere få oppleve teamet på nært hold, og det legges også opp til en konkurranse for medarbeidere på servicemarkedet, hvor vinnerne kan vinne en tur til Tyskland sammen med teamet.
-Vi bruker racingteamet vårt for å motivere og utdanne ansatte. Turene til Nürburgring er svært vellykkede både faglig og sosialt. Det er motiverende for Møller Bil-ansatte å ha sitt eget racingteam å følge med på, og det er også veldig lærerikt å se hvordan et racingteam jobber. Noen av mekanikerlærlingene får også være med som mekanikere under løp, og får seg en opplevelse for livet, sier direktør Arne Lorvik i Møller Bil.
Møller Bil Motorsport har også i år Shell Helix og Continental som sine hovedsamarbeidspartnere. Würth, AutoGlym, Enter Forsikring, Volkswagen Møller Bil Finans og Europcar er også med som samarbeidspartnere.