Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen, i Citroen C3 R5, vant RallyRACC Catalonia – Rally Spania i kategori WRC2 Pro denne helgen. Dette var den 13. runden av årets Rally VM, og med seier sikret Mads og Torstein seg sølvet i årets VM.
Løpet, som går over 3 dager, er det eneste i mesterskapet med full mix mellom grus og asfalt. 130 km grusveier på fredag. Deretter konverteres bilene til asfalt spesifikasjon på service fredag kveld. Så to dager 200 km asfalt lørdag og søndag. Dette gjør rallyet til det mest utfordrende gjennom sesongen m.h.t. å beherske forskjellige type underlag for sjåførene. Og det mest utfordrende teknisk sett for teamene bak.
Til tross for noen tekniske problemer på to av grusetappene fredag, hvor omtrent 30 sekunder gikk tapt, ledet Mads og Torstein WRC2Pro med 41,2 sekunder etter grusen.
Den første dagen med asfalt ble brukt til eksperimentering, med blandet resultat. Men ledelsen ble øket til 42,1 sekunder. Søndag ble strålende både for lag og med bil, og vinnermarginen økte til 54,7 sekunder. Mads og Torstein var også den sammenlagt raskeste bilen i WRC2 / R5-klassen, 22,6 sekund foran Eric Camilli og kartleser Benjamin Veillas, også i en Citroen C3 R5.
”Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Vi beviste at vi kan være raskest på både på grus og asfalt. Noen tror at jeg bare er rask på grus, men jeg vet at jeg også er rask på asfalt, så jeg viste de som tviler. Noen viktigere enn andre”, kommenterer Mads med et smil.
“Jobben min denne sesongen var å utvikle bilen sammen med Citroens ingeniører. Det har vært en veldig interessant jobb. Vi startet med en bil i Sverige som jeg må kunne å si ikke var veldig bra, selv om vi vant WRC2Pro. Vi avslutter sesongen med en vinnerbil på alle underlag. Jeg tar noe av æren, men sammen med Citroen og Citroen utviklingsingeniører. Det har vært mye jobb og god innsats. R5-biler er de mest avanserte rallybiler for markedet. Rallybiler er teknisk overlegne andre motorsport-biler, på grunn av miljøet vi opererer under. Citroen C3 R5 må derfor være den beste bilen i verden som du kan kjøpe for penger i det åpne markedet,» avslutter Mads med tommel opp.
Mads og Torstein er påmeldt av Citroen Racing for å kjøre Rally Australia i WRC-kategorien. Australia er det siste WRC Rally i 2019. «Jeg var på pallen der i WRC i 2018, og Citroen tok meg i utgangspunktet med for at jeg skulle ta poeng fra Ogiers konkurrenter om å vinne VM», sier Mads, «men mesterskapet ble sikret av Tanak i helgen. Da kan min påmelding bli trukket tilbake. Jeg venter på instruksjoner fra Citroen» avslutter han.