Det går i sort for Østberg

m_ostberg_sort.jpgDet går i sort for Mads Østberg og hans Adapta Team bokstavelig talt. Subarus kjente blåfarge er byttet ut foran Rally Sweden.

Det har vært kladdete føre i oppkjøring til Rally Sweden for Mads Østberg og Jonas Andersson. I sin Subaru WRC 07 har de opplevd oppturer, med høyt tempo og gode etappetider. Men de har hatt like store nedturer med tre avkjøringer på tre løp, som det har vært vanskelig å forstå årsaken til.

-Jeg er i utgangspunktet veldig glad i gamlebilen på glatt underlag. Derfor lar jeg den nye Subaru WRC 08 bli hjemme i garasjen, mens jeg velger den gamle i Sverige. Vi har fått opp et høyt tempo både på test og i løp. Ved å sammenlikne med andre førere, og gamle tider på våre egne testveier, har vi fått en god pekepinn på hva vi kan prestere med bilen. Men så har det plundra seg til med to uforklarlige avkjøringer i løp, hvor jeg føler at bilen har levd sitt eget liv, sier Mads Østberg.

I Rally Hokksund hadde Mads en avkjøring allerede på SS2. Forløpet var helt identisk med avkjøringen fra forrige NM løp, Mountain Rally. Bakenden slipper ukontrollert i en kort medium krapp sving, og retningsendring til en raskt etterfølgende sving den motsatte veien lar seg ikke gjøre, og bilen går av veien.

Det ble gjort en grundig analyse, uten at de lagrede data ga et klart svar, og teamet dro derfor direkte til ny test i går, søndag, hvor det ble lagt opp til diverse komponentbytter.

-Det var ikke noe vanskelig å få fram feilen på nytt, sier Mads. Vi fant et parti på testveien, som var likt det som jeg kjørte av på Mountain og Hokksund. Så kom feilen fram på samme måte med en gang. Så var det bare å eliminere seg fram, og vi vant feilen ganske raskt. Heldigvis. Det har vært frustrerende å få ødelagt gode løp, og jeg var nervøs for at vi måtte dra med oss dette til Sverige uten å finne en konkret årsak. Nå er jeg veldig glad, og vi er klare for å gjøre vårt beste, avslutter han.

Når det gjelder feilen så lå den i bilens senterdiff. Senterdiffen lukker og åpner aktivt, datastyrt og basert på festet i veien. Denne mekanismen fungerte ikke slik den skal. Større tue skal faktisk ikke til for å velte et stort lass i høyt konkurransetempo.