Torsdag og fredag denne uken skal Pål Varhaug teste sin nye GP3-bil for aller første gang på Paul Ricard-banen i Frankrike.
-Jeg gleder meg veldig til å teste bilen. Det er første gangen både jeg og mine konkurrenter får kjøre bilen, og vi skal prøve å bruke de to dagene så smart som mulig. Jeg kommer ikke til å ha fokus på rundetider i det hele tatt, men kun å bli best mulig kjent med bilen og finne ut av oppsettet, sier Pål Varhaug.
Pål Varhaug og hans sveitsiske team Jenzer Motorsport blir sett på som outsidere i årets GP3-sesong. Sjelden har et mesterskap bestått av så gode team, og favorittlagene ART, MW Arden og Manor har i en årrekke vært blant de aller beste teamene i GP2 og Formel 3.
-Jenzer Motorsport er et av de minste teamene i serien, men vi har gjort det bra i andre mesterskap, som da jeg vant det italienske Formel Renault-mesterskapet i 2008, så vi vet også hva som må til for å vinne. Dessuten kan det jo være en fordel å være små i mange sammenhenger, men vi føler samtidig at det er litt «David mot Goliat» til å begynne med i sesongen, forklarer Pål.
Også blant førerne får Pål Varhaug mange tøffe konkurrenter denne sesongen. Esteban Gutierrez, for eksempel, vant det europeiske Formel BMW-mesterskapet i 2008, mens danske Michael Christensen også har kjempet i toppen av dette mesterskapet. Verdt å nevne er også Renger van der Zande som ble nummer tre i det britiske Formel 3-mesterskapet i fjor og Alexander Rossi som har kjempet helt i toppen i det asiatiske GP2-mesterskapet nå i vinter.
Alle de tretti førerne som skal kjøre GP3 i år har ikke signert kontrakter ennå, men det er ventet at de fleste teamene vil signere sine tre førere i løpet av denne ukens test. Jenzer Motorsport, derimot, har alle førerne på plass allerede, og i tillegg til Pål Varhaug skal sveitserne Simon Trummer og Nico Müller kjøre for teamet. Trummer var en av konkurrentene til Varhaug i Formel Master i fjor, hvor han ble nummer elleve sammenlagt, mens Nico Müller vant det sveitsiske mesterskapet i Formel Renault 2,0 i fjor – et mesterskap hvor Pål Varhaug kom på andreplass i 2007.
Bilene som brukes i GP3 minner mye om Formel 1-biler i utseendet, og har en 2,0 liters turbomotor fra Renault. Når det gjelder rundetider er det ventet at de nye GP3-bilene vil plassere seg mellom Fomel 3 og GP2 på de fleste baner.
-GP3 er en flott klasse for unge talenter, for bilen minner ganske mye om en Formel 1-bil med giring på rattet og kun to pedaler. Førerne må også være flinke til å ikke slite ut dekkene sine, noe som også er viktig i Formel 1. Dessuten er det selvsagt svært viktig at mesterskapet kjøres på Formel 1-baner, og også under de samme helgene som F1, sier den tidligere Formel 1-føreren Ralf Schumacher, som nå er involvert i GP3-teamet Mücke Motorsport.
Pål Varhaug, som nå har flyttet til Sveits for å bo nære sitt team, reiser til Paul Ricard i nærheten av Marseille på onsdag, og skal teste i to hele dager på det som regnes som verdens mest avanserte testbane.
-Paul Ricard-banen ved Le Castellet, eller High Tech Test Track, som den også kalles, er veldig spesiell. Den er vel så tøff for førere som for bilene. Mange svinger er designet for å prøve å slite ut nakken til førerne mest mulig, så det blir noen tøffe dager for meg også. Men fokus blir kun på å lære, og ikke tenke på rundetider på den aller første testen.