Nettstedet Circuit Pro Digital har skrevet om den norskutviklede Zyrus-Lamborghini’en som går i den norske GT-klassen, og kaller den norske GT-klassen «the Holy Grail of ultra extreme horsepower racing».
Circuit Pro Digital er et nettsted som skriver om motorsport i Midt Østen og resten av verden. Nå har de skrevet en artikkel om Zyrus Engineerings Lamborghini LP1200, som i utgangspunktet er en Lamorghini Huracan fra merkescupen Super Trofeo, og som nå er bygget om etter alle kunstens regler og fått 1200 hestekrefter.
Fredrik Sørlie kjører denne i den norske GT-klassen, og i åpningsløpet på Rudskogen var startfeltet i GT+ og GT1 et av de heftigste vi har sett på norske racerbaner noensinne. Foruten Sørlies Lamborghini, stilte også Vidar Frogner til start med sin heftige Porsche 993, Kai Roger Bakken med sin Lotus Esprit, Joakim Ottersen med sin Opel Vectra DTM, Jan Øivind Ruud med sin Stealth, Pål Pettersen Berg i sin Porsche 991 GT2, Ronny Vik med sin Chevrolet Corvette GT3 og mange flere med svært heftige biler.
Circuit Pro Digital lovpriser det norske reglementet, hvor man kan stille til start med omtrent hva som helst, så lenge man følger FIA sine regler for sikkerhet. Så i stedet for å satse på utelukkende på et internasjonalt reglement som FIA GT3 eller FIA GT4, får man i Norge et startfelt med en unik miks av biler med svært mange hestekrefter.
-Den internasjonale anerkjennelsen er en fjær i hatten til det norske GT-mesterskapet. Dette mesterskapet er bygget på en lang tradisjon i norsk racing med at man skal kunne delta med de fleste biler, ikke ulikt slik Special Saloon var i gamle dager. Å satse utelukkende på for eksempel FIA GT3 i Norge hadde fort blitt for dyrt og resultert i få biler. Ved å ha et så liberalt reglement som det er i den norske GT-klassen så får vi en unik miks av biler, og noen av de heftigste bilene har altså over 1000 hestekrefter. Og det vekker oppsikt også utenfor Norges grenser, sier Frode Alhaug, leder i racingseksjonen.