Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton lanserer sitt eget team i den elektriske motorsporten Extreme E. I dette mesterskapet skal det kjøres med elektriske terrengbiler på steder hvor klimaendringer har gjort seg gjeldende for å øke oppmerksomheten rundt de klimautfordringene vi står overfor, og vise at elektriske biler kan fungere overalt.
– Extreme E interesserer meg på grunn av miljøfokuset. Vi har alle muligheten til å gjøre en forskjell, og det er viktig for meg at jeg nå kan kombinere min kjærlighet for bilsport sammen med min kjærlighet for planeten. Jeg er derfor svært stolt av å nå lansere mitt eget team i Extreme E, sier Lewis Hamilton.
Britiske Lewis Hamilton har blitt verdensmester i Formel 1 seks ganger, og er i år på vei mot sin sjuende VM-tittel. Tar han den vil han tangere Michael Schumachers rekord, og han blir i løpet av høsten trolig den som har vunnet flest Formel 1-løp også.
Lewis Hamilton sitt team i Extreme E skal hete X44, på grunn av Hamiltons faste startnummer som er 44. Hvem som skal kjøre for Hamiltons team er ikke klart, men en av de som skal teste Extreme E i høst er den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud. Andre førere som er aktuelle for mesterskapet, som starter i ørkenen i Senegal våren 2021, er rallyverdensmester Sébastien Ogier, Formel E-mester Lucas di Grassi og den svenske racerføreren Mikaela Åhlin Kottulinski.
Continental er med som både dekkleverandør og hovedsamarbeidspartner til mesterskapet, som skal arrangere løp på steder som på isen på Grønland, i fjellene i Nepal og i Amazonas-jungelen. I tillegg til Lewis Hamilton sitt nye team er andre kjente team som Andretti Autosport, Chip Ganassi Racing og ABT Sportsline påmeldt. Mannen bak mesterskapet er Alejandro Agag, som også står bak det suksessfylte Formel E-mesterskapet, som regnes som den elektriske varianten av Formel 1.
– Vi er svært stolte over å være hovedsamarbeidspartner til Extreme E, og med Lewis Hamilton på laget vil interessen bli enda større. Det er bra, for hovedpoenget med Extreme E er å skape oppmerksomhet rundt klimaendringer, og vise bilinteresserte og politikere verden over at elektriske biler fungerer, og at elektrisk mobilitet vil være et av virkemidlene for å unngå en temperaturstigning på mer enn 1,5 grader, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.