Det vil seg dessverre ikke for Møller Bil Motorsport. Til tross for pole position, ny runderekord og solid ledelse opplevde det norske Audi-teamet ikke uventet litt problemer med noe av den nye teknikken i lørdagens løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN.
-Vi var på forhånd forsiktige optimister, men visste at årets første løp ville bli spesielt på grunn av veldig mye teknologi som vi har fått på bilen i vinter, og dessverre fikk vi rett i det da vi opplevde noen barnesykdommer, forteller Håkon Schjærin som delte sjåførjobben med Atle Gulbrandsen og Christian Krognes.
Det var til slutt en eksoslekasje som gjorde at Møller Bil Motorsport måtte bryte rundt en time før målgang, og da hadde teamet en solid ledelse i klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer.
-Foran denne sesongen har vi fått en ny girkasse fordi vi hadde store problemer med girkassa i fjor. Med den nye girkassa følger det også med en ny motorelektronikk, og av en eller annen grunn gjør den nye elektronikken at det er mer vibrasjon i bilen. Det er trolig denne vibrasjonen som har gjort at en bolt knakk mellom eksosanlegget og turboen, og da ble hele bilen fylt med eksos.
Det var Atle Gulbrandsen som kjørte da det kom eksos inn i bilen, og han fikk dermed bare kjørt halvannen runde i løpet.
-Plutselig ble hele kupéen fylt med røyk, og jeg trodde det var brann i bilen. Derfor stoppet jeg langs banen og aktiverte brannslukkeren. Nå viste det seg at det var eksos jeg fikk inn i bilen, og vi måtte ha brutt løpet uansett, forteller en skuffet Atle Gulbrandsen, som tidligere på dagen satte den raskeste tiden i kvalifiseringen med tiden 09.00 på den 24,4 kilometer lange Nürburgring Nordschleife.
Denne tiden er det raskeste Møller Bil Motorsport noen gang har kjørt, og den gjorde at teamet hadde pole position i den tøffe klassen, som talte over 20 biler i helgen, og dermed var den største av samtlige klasser i mesterskapet.
-Kvalifiseringsrunden var langt fra ideell med mye trafikk som jeg tapte på, og jeg tror vi kan kjøre bortimot ti sekunder fortere. Det viser at vi er det desidert raskeste teamet i klassen, men det hjelper jo ikke når vi ikke kommer til mål, sier Gulbrandsen.
Det var ikke bare Gulbrandsen som kjørte fort i helgen. Også Håkon Schjærin kjørte på lave «9-runder», og Christian Krognes imponerte stort i sin debut for Møller Bil Motorsport. 19-åringen kjørte på 09.02 under løpet, og viser at alle førerne er jevne og veldig raske.
-Jeg er veldig fornøyd med mitt eget tempo, men veldig surt at vi måtte bryte. Jeg hadde en god følelse da jeg byttet med Atle og trodde vi skulle vinne i dag. Men uansett er det en opplevelse å kunne kjøre et så profesjonelt mesterskap som VLN sammen med noen av verdens beste racerførere og foran så utrolig mange tilskuere, smiler Krognes.
Om ikke annet gjør Møller Bil Motorsport at løpene blir svært spennende for alle gjestene de har med seg. Denne gangen var det over 70 gjester som kunne følge spenningen, og selv om teamet måtte bryte var det ingen tvil om at gjestene var imponert over det de hadde sett fra både førere, mekanikere fra Møller Bil, hospitalitypersonellet, samt det store sirkuset som VLN-mesterskapet har blitt de siste årene.
Neste utfordring for Møller Bil Motorsport nå er 24-timersløpet på Nürburgring den 15. og 16. mai og da kommer det mer enn 200 000 tilskuere til verdens lengste racerbane.
-Vi har helt klart en jobb å gjøre foran 24-timersløpet. Skal vi fullføre et 24-timersløp kan vi ikke få eksoslekasje etter tre timer, så vi må jobbe med den nye motorelektronikken for å forsøke å få bort noe av vibrasjonen. Vi skal selvfølgelig gjøre alt vi kan før løpet, men vi velger å ha veldig lave forventninger foran 24-timersløpet i år, avslutter Håkon Schjærin.
Raeder Motorsport vant klassen til Møller Bil Motorsport med en Audi TT, foran fabrikksteamet til Opel med en Astra.