Extreme E er et nytt bilsportmesterskap som skal sette søkelys på elektrifisering, klimaendringer og likestilling. – Det er trolig flere som følger motorsport enn som ser vitenskapelige dokumentarer på TV, og motorsport er den eneste idretten som kan utvikle teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, sier Extreme E-sjefen Alejandro Agag.
I forrige uke hadde Extreme E sin virtuelle presentasjon av den kommende sesongen og de ni teamene som skal delta. Extreme E er et helt nytt bilsportmesterskap hvor det skal kjøres med elektriske terrengbiler på spektakulære steder hvor klimaendringer har gjort seg gjeldende. Ved å bruke raske og heftige elektriske biler som kommer seg frem omtrent overalt, så håper folkene bak mesterskapet, at det skal inspirere mennesker over hele verden til å velge elektrisk neste gang de skal ha ny bil.
Alle bilene skal lades med strøm fra hydrogen brenselceller, noe som medfører at det blir null utslipp i forbindelse med ladingen av bilene.
For å minimere utslippet i forbindelse med reisene mellom løpene, skal alle bilene fraktes i båten St. Helena til nærmeste havn. St. Helena er et tidligere passasjerskip, som nå er modernisert for mange millioner kroner for å bli så energieffektiv som mulig, og Extreme E mener de vil kutte utslippene i forbindelse med reiser med to tredjedeler sammenliknet med hva utslippene ville ha vært med flytransport. St. Helena vil også fungere som et vitenskapelig laboratorium for klimaforskning.
Lokale programmer for bærekraft
Extreme E skal i 2021 kjøre løp i ørkenen i Saudi-Arabia, ved sjøen Lac Rose i Senegal, på isen på Grønland, i regnskogen i Brasil og på en isbre i Argentina. Dette er alle steder hvor klimaendringer gjør seg gjeldende i dag, og Extreme E har valgt å kjøre løp på disse stedene for å få oppmerksomhet om at verden må kutte sine utslipp for å redde steder som dette.
Løpene vil minne om Dakar-rally, men med kortere etapper over to dager. Løypene blir lagt opp slik at det skal kjøres to runder, med førerbytte etter en runde.
For å minimere utslippene blir det ikke tillatt med tilskuere på løpene, men direktesendinger sørger for at folk over hele verden kan få med seg løpene. Extreme E har også et eget program som skal samarbeide med lokale myndigheter for å jobbe med både sosiale spørsmål og miljøvern på stedene de besøker.
Kan sette søkelys på klimaendringer
– Sport er den største underholdningsindustrien i verden, og det er trolig flere som følger motorsport enn som ser vitenskapelige dokumentarer på TV. Motorsport er den eneste idretten som kan utvikle teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, så med Extreme E kan vi markedsføre elektrisk mobilitet, vi kan få økt oppmerksomhet rundt klimaendringer og utdanne millioner av mennesker om hva man er nødt til å gjøre for å ta vare på planeten, sier Extreme E-sjefen Alejandro Agag.
Agag er også mannen bak Formel E, som er et elektrisk formelbilmesterskap som har blitt en formidabel suksess siden det startet i 2014. I Formel E har Audi, BMW, Mercedes, Porsche, DS, Nissan, Renault og Jaguar egne team, og det har i løpet av kort tid blitt det bilsportmesterskapet med flest bilfabrikker involvert.
Lewis Hamilton med eget team
I Extreme E er det foreløpig ingen bilfabrikker som er involvert, og alle skal delta med bilen Odyssey 21, en firehjulsdrevet elbil på 1650 kg med 550 hestekrefter.
Seks ganger verdensmester i Formel 1, Lewis Hamilton, har nå lansert sitt eget team, X44, for å delta i mesterskapet. Det har også F1-verdensmesteren fra 2016, Nico Rosberg, mens andre kjente team som skal delta er blant annet Abt Sportsline, Andretti United, Chip Ganassi Racing. Av førere som allerede er klare har vi blant annet svenskene Mattias Ekström og Timmy Hansen, mens den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud også er aktuell.
Likestilling i praksis
Noe annet som er unikt i Extreme E er at to sjåfører skal dele på hver bil, og teamet består av en kvinne og en mann. To av kvinnene som allerede er klare er britiske Catie Munnings og amerikanske Sara Price, og også svenske Mikaela Kottulinsky er aktuell.
– Formatet på Extreme E er revolusjonerende med kvinner og menn som konkurrerer sammen og mot hverandre, sier den tidligere rallyføreren Michele Mouton, som er president i Women in Motorsport commision i det internasjonale bilsportforbundet.
Spesialkonstruerte dekk
Teknologiselskapet Continental er både dekkleverandør og hovedsamarbeidspartner til Extreme E.
– Et race som går under så unike og utfordrende forhold, krever en ny type dekk. Og som partner til Extreme E, gjør vi vårt for å sikre at alle deltakerne har best mulig utstyr for å takle forholdene – uansett hva de møter. Continental gikk nøye gjennom kravene og bygde et dekk med høy ytelse som spesifikt imøtekommer de konkurrerende lagenes behov. De optimaliserte dekkene er ikke bare bygget for ekstreme forhold, men også for de unike kravene til rene elektriske SUV-er, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen, og fortsetter:
– Brennende hete og isende kulde, gjørme og sand – uansett hvor ekstreme forholdene er for både biler og mennesker, så trenger de et dekk med godt grep, god trekkraft og maksimal ytelse gjennom hele racet. Continental CrossContact LX, som var basis for de nye dekkene utviklet for Extreme E, er et velbalansert touring dekk med et mønster designet for å forbedre trekkraft og stabilitet på praktisk talt alle underlag. Vi videreutviklet dette ved å lage to helt nye dekk spesielt for Extreme E. CrossContact Xtreme Winter og CrossContact Xtreme Summer vil hjelpe deltakerne trygt i mål i verdens mest ekstreme racingserie.
I tillegg til å utvikle og levere dekk, passer Extreme E godt inn i Continentals egen visjon rundt bærekraft.
– Vi mener motorsport kan spille en helt sentral rolle for å løse verdens klimautfordringer. I motorsport kan man både utvikle miljøvennlig teknologi og markedsføre denne til millioner av mennesker over hele kloden. Extreme E tar det enda et skritt lenger med å sette søkelys på konkrete steder i verden hvor klimaendringene allerede gjør seg gjeldende. At de i tillegg er en pioner når det kommer til likestilling innen idrett, gjør det enda mer attraktivt for oss å samarbeide med Extreme E, avslutter Knudsen.