Om bare drøye to uker starter årets NM-sesong i racing, og det er ventet store startfelt i klassene GT, Historisk, Seven og Formula Basic.
GT-klassen har blitt en knallsuksess de siste årene, og i år er det ventet at startfeltet skal bli enda større i klassen som samler heftige biler som Chevrolet Corvette, Dodge Viper og Porsche 911.
-Vi har i dag 76 medlemmer i GT-klassen, hvorav 25 har kjøpt seg nye biler som Porsche 911, Chevrolet Corvette, Dodge Viper, BMW og Jaguar. Vi tror mange av disse vil stille til start i det første løpet, sier talsperson Roger Hermansen i den norske GT-klassen.
Frode Alhaug, Are Ourom, Håvard Lien og Kai Roger Bakken blir garantert farlige sjåfører, og blant noen av bilene som stiller til start finner vi blant annet en Porsche 911 fra det amerikanske Grand Am-mesterskapet, en Nissan S15 fra det japanske GT-mesterskapet, en Chevrolet Corvette fra det amerikanske Trans Am-mesterskapet og en rekke nye Porsche 911 Cup-biler. Bilene i GT-klassen deles inn i GT1, GT2, GT3 og GT4.
Trolig er det investert mer enn 30 millioner kroner i nye norske racerbiler denne vinteren, og det forteller det meste om den positive utviklingen som skjer i norsk racing.
-Tidligere har norsk racing vært litt i skyggen av andre grener som rally og rallycross, men nå ser vi en enorm utvikling av produktet norsk racing. Vi har store startfelt, noen utrolig heftige biler og mange gode sjåfører. Racing er jo den største bilsportsgrenen internasjonalt, og da er det hyggelig å se den positive utviklingen i Norge også, sier Ulf Johannessen fra Racing NM .
En annen klasse som venter et stort startfelt i år er Seven Racing. Denne klassen kjører i utgangspunktet med biler bygget etter basisen for den klassiske Lotus Super 7, men i Norge har man innført et mer moderne karrosseri.
-Det ser veldig bra ut i Seven Racing der vi forventer oss opp i mot 25 seriepåmeldte biler og 10 biler utenom dette som kjører enkeltløp. Det ser derfor ut som vi vil ha over 30 biler til start på de største løpene, noe vi anser som veldig bra i disse tider. Syv biler har fått nye eiere, og mange nye førere fra gokart er på plass i den forbindelse, sier talsperson Rune Næss fra Seven Racing.
Noen av de spennende talentene som er ventet til start i racing er gokartførerne Johan Marius Nakken og Henning Eidjord. Den regjerende mestere Torbjørn Lunden Bjerke fortsetter også, men må nok vente seg tøff motstand fra førere som André Falkenhaug, Daniel Bjørk Nordgård og Oskar André Sandberg. Førerne i Seven Racing kan kjempe om mange forskjellige mesterskap som NM, Norgescup for juniorer, et skandiaviske mesterskap, et bestefarmesterskap og et svensk mesterskap.
Også i formelbilsklassen Formula Basic er det mange unge talenter til start. Her kan man delta med relativt billige formelbiler, og mange av deltakerne har også ambisjoner om gå videre på racingstigen.
-Fokuset for Formula Basic i år vil være noe vi kaller Racing Star Challenge hvor målsetningen er å få minst 3 førere over i Formel Renault i 2011. Ved årets slutt vil 10 av de beste førerene i Formula Basic mesterskapet bli invitert til en Formel Renault-test på Karlskoga Motorstadion. Denne testen vil bli ledet og evaluert av Skandinavias eneste verdensmester i asfaltracing, Lennart Bohlin. Minimum 3 av deltakerne vil bli plukket ut til et skreddersydd opplegg for en videre racingkarriere, sier Bård Bergsjø fra Formula Basic.
Det kjøres også NM i Historisk Racing med biler fra 50-, 60- og 70-tallet. Også her er det store startfelt, og man håper på rundt tretti biler til start i de fleste løpene.
-I Historisk Racing kan man nå kjøre med biler frem til og med 1976. Det kommer mange nye biler, og utviklingen er strålende. Vi kjører dessuten med et internasjonalt reglement, som gjør at vi kan kjøre med bilene våre over hele verden, sier Holm Jacob Matheson fra Historisk Racing.
I tillegg til disse fire NM-klassene blir det også arrangert Norgescup for Standard Production, og series som Porsche Club Racing, Corsa Italiana og Shortcar er gjesteklasser. Årets racingsesong starter på Vålerbanen den 14. og 15. mai, og det er også opprettet en ny webside for Racing NM på www.racingnm.no. Nytt av året er også at det er dannet et selskap som heter Racing NM AS, som Norges Bilsportforbund, Vålerbanen og Rudskogen står bak. Dette selskapet skal iverata norsk racing sammen med Norges Bilsportforbund.