Godt gjennomført NM-runde

Asfalt Supercars på Rudskogen Motorsenter var andre runde av årets norgesmesterskap i Racing, og ble arrangert denne helgen med strenge smittevernhensyn.

Over 240 racerbiler var påmeldt til NM-runden og alle deltagerne var plassert i tre depoer som var egne kohorter for å ivareta myndighetenes anbefaleringer om gjennomføring av arrangement.

Dermed er årets andre NM-runde i baneracing gjennomført etter planen, og med rekordmange deltagere. I GT5 var det påmeldt 47 biler noe som er det største GT-feltet noen gang. Før helgen var det Anders Von Essen som ledet klassen. Han stilte denne helgen med helt ny racerbil en BMW E46. Han startet helgen med seier i lørdagens finale, men under første finale på søndag fikk han problemer med bilen, og måtte dermed starte helt bakerst i søndagens andre finale.

-Det blir utrolig tøft å starte bakerst i dette feltet med nesten 50 biler, fortalte han før finalen, men han skulle prøve å klatre så mange plasser som mulig.

Når målflagget ble gitt til Morten Langørens grønne Porsche hadde Essen kjørt seg opp 34 plasser og endte på sjetteplass. Det er svært jevnt i GT5 og Essen falt ned til fjerdeplass i NM-sammendraget etter helgen. Overtok ledelsen gjorde Carl Fredrik Hersoug som vi kjenner godt fra Simracing, men NMK Solør føreren viser at han også kjører fort i virkeligheten. Med to andreplasser og en tredjeplass leder han NM i GT5 16 poeng foran Hans Petter Emilsen. Christian Wilberg Nilsen har tredjeplassen. Morten Langøren som vant to finaler i GT5 denne helgen har sjetteplassen i NM og dette var hans første seier i klassen.

-Det var utrolig moro for oss å vinne, og jeg tror det er første gang en Porsche-vinner en finale i GT5. Nå har vi meldt oss på i kampen om NM-medalje og det er moro, forteller han.

I GT4 og i GT3 er det også svært jevnt selv om det er to unge karer som har dratt litt ifra i NM-ledelsen. Marius Solberg Hansen var suveren under NM-åpningen på Vålerbanen i mai, og fortsatte å kjøre sterkt også på Rudskogen. To andreplasser og en tredjeplass gjør at han beholder NM-ledelsen foran Anna Sand Skjærbekk. Solberg Hansen har 114 poeng, mens Skjærbekk har 64. En som virkelig fikk det til å stemme på Rudskogen var Didrik Esbjug som innkasserte to finaleseiere og en tredjeplass.

-Dette har virkelig vært en bra helg for oss. Bilen fungerer veldig bra, forteller Esbjug som klatrer til tredjeplass i sammendraget med 60 poeng.

Esbjug var veldig uheldig på NM-åpningen og sto kun med to poeng foran NM-runen på Rudskogen.

I GT3 er det Alf Marius Loe Sandberg i Toyota Altezza som med tre førsteplasser i helgen drar litt ifra i NM-sammendraget. Han har 105 poeng, mens Kristian Svelander i Porsche 9111 GT3 følger på andreplass med 81 poeng. Alexander Hagen Berg i Porsche Cayman ligger på tredjeplass med 73 poeng.

-Endelig satt første seieren i år, og nå har vi igjen for all jobben vi la ned i vinter, smilte Loe Sandberg på seierspallen. Sandberg kjørte også Seven Racing på Rudskogen der fikk han med seg en første og en andreplass.

Fire poeng skiller i GT+

Det kommer til å bli svært jevnt om mesterskapstittelen også i GT+ etter at vi fikk tre forskjellige vinnere i årets andre runde av Scandinavian GT Championship. Før helgen var det Fredrik Sørlie som ledet mesterskapet etter en god sesongåpning på Vålerbanen i mai, men Sørlie var uheldig på lørdagens finale og mistet hjulet og fikk brutt løp på helgens første finale.

Dermed var det Kai Roger Bakken og Jan Øivind Ruud som skulle gjøre opp om seieren i dette løpet. Ruud tok seieren foran Bakken og Wiggo Dalmo. Vidar Frogner var også lenge med i teten av finalen, men midt i finalen måtte han stoppe bilen etter langsletta på grunn av strømkutt. Dermed mistet han mange sekunder.

I GT1 var det Ole William Nærsnes som vant 1.7 sekunder foran Frode Alhaug med Pål Berg på tredjeplass.

Finale nummer to ble kjørt tidlig søndag morgen under knallblå himmel og her fungerte bilen til Vidar Frogner fra første meter. Han ledet løpet fra start til mål. Kai Roger Bakken holdt lengde følge med Frogner og Jan Øivind Ruud, men i slutten av løpet endte helgen for Bakken med ødelagt motor. Dermed kunne Jan Øivind Ruud kjøre inn til andreplass med Fredrik Sørlie på tredjeplassen.

I GT1 var det igjen Ole William Nærsnes som tok førsteplassen og har med det vunnet de første fem finalene i årets sesong. Nummer to ble Pål Berg 2.3 sekunder bak. Terje Hermansen tok tredjeplassen.

Siste finale kjørtes også under flotte forhold og denne gang var det Fredrik Sørlie som dro ifra fra pole, mens Jan Øivind Ruud og Vidar Frogner kjempen en intenskamp om andreplassen med Jan Øivind som stengt Frogner så godt han kunne. Vel halvveis i løpet kom Frogner seg forbi, mens Ruud fikk problemer med bilen og måtte kjøre smått rundt. Vidar Frogner prøvde å ta igjen Sørlie som hadde fått en god ledelse, men et par runder før mål går bilen til Frogner bensintom og dermed ble det enkelt for Sørlie som innkasserte helgens første seier.

– Jeg er veldig godt fornøyd, og vi har funnet mye ut av bilen denne helgen. Vi startet helgen på regnoppsett fra Våler for vi har ikke hatt tid til justeringer siden sist runde. Utover i helgen har vi gjort justeringer på oppsettet som ser ut til å fungere veldig bra, sier Fredrik Sørlie .

Wiggo Dalmo i sin Audi R8 ble nummer to, mens Pål Richard Eidsvold tok tredjeplassen.

Etter at fintellingen er gjort etter helgen skiller det nå kun fire NM-poeng mellom de tre fremste i klassen etter to NM-runder. Vidar Frogner har 88 poeng i ledelse, men Fredrik Sørlie ligger på andreplass med 86 poeng. Wiggo Dalmo i Audi R8 følger på tredjeplassen med sine 84 poeng. Bak jakter både Jan Øivind Ruud og Kai Roger Bakken.

I GT1 måtte Ole William Nærsnes virkelig jobbe for helgens tredje seier.

– Nå satt den virkelig langt inne, men vi klarte det til slutt, smilte han. Nærsnes slet med svært glatte dekk og hadde Terje Hermansen rett bak seg i mål. Nærsnes har nå vunnet seks av seks finaler i årets sesong, men nå er det trolig slutt. Etter sommeren regner han med å kjøre Porsche Carrera Cup i Sverige, og det blir trolig ikke så mye NM i slutten av sesongen.

– Vi skal til Rudskogen igjen når Carrera Cup arrangeres under Porsche festivalen i september. Mulig vi kjører både NM og det skandinaviske mesterskapet da, sier Nærsnes.

 

Alle resultatene fra helgen finner du på denne linken:
https://speedhive.mylaps.com/Events/1868790

 

Neste NM-runde kjøres på nye banen på Sokndal 3. og 4.juli.