Håkon Sveen Frøslid og kartleser Jørn Listerud sikret NM-gullet i Klasse 3 for nasjonale 4WD-biler i den nest siste NM-runden, Rally Sørland, for en drøy uke siden. I Rally Hedemarken kommende helg skal Håkon for første gang kjøre i den raskeste klassen, når han får disponere faren Geir Helges Ford Fiesta R5.
-Gullet er allerede sikret, så da mente min far at jeg skulle få en bonus med å kjøre Fiestaen i NM-finalen. Jeg gleder meg vilt til dette, sier Håkon Sveen Frøslid.
Håkon har vært suveren med sin Subaru Impreza i klassen for de nasjonale 4WD-bilene i år. Han vant fire NM-runder på rad, alle med stor seiersmargin og full poengpott. I disse løpene har han også vært raskest på totallistene etter R5-bilene. Dermed kan han ikke fratas NM-gullet selv om han avslutter sesongen i en annen bil og klasse.
-Vi kjørte en test med Fiestaen på Starmoen ved Elverum i helgen, og det er ingen tvil om at dette er en totalt annerledes og betydelig raskere bil enn en Subaru Impreza. Bilen er i utgangspunktet lettkjørt, men utfordringen er at jeg må tilegne meg en helt annen kjøreteknikk enn i Subaruen. Uansett blir det vanvittig moro å kjøre, selv om jeg ikke har planlagt å satse for fullt og ta maksimal risiko med en bil jeg tross alt har lite erfaring med. Jeg får en sjanse til å måle meg mot de raskeste i NM, og det hadde jo vært moro å kunne matche noen av dem, sier Håkon.
NM-finalen på Hedemarken er lagt opp som et todagers-løp, med to krevende fartsetapper i mørket på fredag kveld og resten av løpet på lørdag. Totalt er det 14 fartsetapper på grus i rallyet, som i år i år har 30-årsjubileum.
-Hedemarken er liksom hjemmebane for meg og absolutt et av mine favorittløp. Å kjøre den legendariske Rokosjøen-etappen med alle hopp og sprett og blinde kuler i mørket, blir en kjempeutfordring, sier 23-åringen fra Torpa.
Synnfjellet Rallyteam har de to siste sesongen vært et av de mest suksessrike team i norsk rallysport med to NM-gull og en bronsemedalje. I alt har teamet vunnet sin klasse i åtte av de ti NM-rundene som har blitt kjørt i 2020 og 2021.
-Vi har mange støttespillere og sponsorer som fortjener en takk for sine bidrag til suksessen, og jeg vil spesielt takke teamets mekanikere Hans Christian Dahl og Erik Offerdal, som har gjort en strålende innsats. Rally er også en lagsport, og uten dyktige folk som holder bilene i orden, blir det ikke seire og gode resultater, sier Håkon Sveen Frøslid.
Foto: Arve Kjelsbergengen