20-årige Oliver Solberg er med fra start som fabrikkfører for Hyundai Motorsport i den største klassen når startskuddet for årets rally-VM fyres av i Monte-Carlo torsdag.
Etter fire VM-løp som «læregutt» i et satellitteam i 2021, er Oliver Solberg offisielt med i førsterekken til den sørkoreanske bilfabrikken sammen med teamkompisene Thierry Neuville og Ott Tänak i den klassiske 90-åringen Rally Monte-Carlo.
-Veldig spesielt blir det å få kjøre det første løpet med offisielle farger på klær og bil. Det føles spesielt spennende å få være en del av alt fra start, og jeg er helt klart veldig gira. Dette er noe jeg har drømt om og jobbet for veldig lenge. Å få starte sesongen som fullblods fabrikkfører er helt fantastisk, sier Oliver Solberg, som er yngste deltager på øverste nivå (Rally1).
Planen er at unge Solberg skal dele teamets tredje Hyundai i20 N Rally1-bil med den spanske veteranen Daniel Sordo gjennom sesongen.
I tidenes 50. VM-sesong i rally gjøres radikale endringer teknologisk.
For første gang tas hybridbiler i bruk i VM-serien. Rally1-bilene blander en elektrisk motor med 100 kilowatts ytelse og en konkurranseutprøvd 1,6-liters turboladet bensinmotor, som har drevet sportens toppbiler siden 2011. Alt er bygget rundt et oppgradert sikkerhetscelle-chassis. Kraftpakken hever toppytelsesnivåene til mer enn 500 hestekrefter (tidligere cirka 350), samtidig som den reduserer skadelige utslipp ettersom alle Rally1-biler skal kjøres med 100 prosent bærekraftig drivstoff.
-Jeg tror alle går rundt og er spent på alt det nye. Man er ganske nervøs for om en har skjønt all teknologien og hvordan den kan utnyttes i konkurranse. Det første løpet vil gi svar på hvem av sjåførene som har skjønt det best av alle, sier Solberg.
Etter å ha endt på sjuendeplass i sin toppdebut i Arctic Rally Finland forrige sesong, endte den svensknorske rallyføreren sesongen 2021 med karrierebeste femteplass i ACI Rally Monza, det første løpet sammen med hans nye kartleser Elliott Edmondson (27).
Rally Monte-Carlo inneholder til sammen 17 fartsprøver fordelt over fire dager. De første to kjøres i kveldsmørket torsdag. Sesongåpningen avsluttes tidlig søndag ettermiddag.
Rally-VM 2022 består av 13 løp fordelt over fire kontinenter. Etter sesongåpningen i Monte-Carlo reiser mesterskapet videre til Umeå i Sverige. Sesongen avsluttes etter planen i Japan 13. november.
Rally-VM kan du følge på Discovery+, og enkelte etapper sendes direkte på Eurosport Norge.
Rallye Monte Carlo Tidsskjema
Thursday January 20
Shakedown Sainte-Agnès/Peille 2.29km (1.42 miles) 0931
SS1 Luceram/Lantosque 15.20km (9.33 miles) 2018
SS2 La Bollène-Vésubie/Moulinet 23.25km (14.44 miles) 2131
Service Monaco 2321
Friday January 21
SS3 Roure/Beuil 1 18.33km (11.39 miles) 0914
SS4 Guillames/Péone/Valberg 1 13.49km (8.38 miles) 1017
SS5 Val-de-Chalvagne/Entrevaux 1 17.11km (10.50 miles) 1135
Service Puget-Théniers 1210
SS6 Roure/Beuil 2 18.33km (11.39 miles) 1416
SS7 Guillames/Péone/Valberg 2 13.49km (8.38 miles) 1519
SS8 Val-de-Chalvagne/Entrevaux 2 17.11km (10.50 miles) 1637
Service Monaco 1842
Saturday January 22
SS9 Le Fugeret/Thorame-Haute 16.80km (10.43 miles) 0817
SS10 Saint-Jeannet/Malijai 1 17.04km (10.58 miles) 1008
SS11 Saint-Geniez/Thoard 1 20.79km (12.91 miles) 1116
Service Digne-les-Bains 1216
SS12 Saint-Jeannet/Malijai 2 17.04km (10.58 miles) 1408
SS13 Saint-Geniez/Thoard 2 20.79km (12.91 miles) 1516
Service Monaco 1901
Sunday January 23
SS14 La Penne/Collongues 1 19.37km (12.03 miles) 0845
SS15 Briançonnet/Entrevaux 1 14.26km (8.86 miles) 1008
SS16 La Penne/Collongues 2 19.37km (12.03 miles) 1053
SS17 Briançonnet/Entrevaux 2 14.26km (8.86 miles) 1218
Service Monaco 1413
All times are local.