Det ble igjen en fantastisk dag på skogen med knallhard kamp om sekunder og tideler da andre NM-runde, Rally Hadeland ble avgjort på lørdag. Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen var de som sto øverst på pallen til slutt.
Larsen åpnet noe forsiktig i sin VW Polo R5, men kom utrolig sterkt på slutten, og den avsluttende Power Stage (SS6) Sagvollen var rett og slett imponerende. I et utrolig tempo, som selv kartleser Torstein Eriksen med all sin erfaring, var både overrasket og imponert over. Det hører også med til historien at på eneste tidspunkt i løpet Larsen/Eriksen ledet, var på målstreken etter seks kjørte etapper. Den som kom mærmest på lørdag var forrige rundes vinner Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen i Skoda. De var til slutt 4 sekunder bak. Marius Aasen og Marlene Engan Aasen tok en ny tredjeplass i sin Skoda.
Det var stor underholdning for det overraskende store publikummet langs etappene på Hadeland og ikke minst TV-seerne på NRK1 på lørdag. Foran den TV-sendte siste-etappen var det Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen som hadde ledelsen. 10 sekunders margin hadde de til Brynildsen/Eilertsen. Men Veiby forsvant ut av tetkampen. Først med en punktering og hjulskifte og deretter en avkjøring.
I tillegg dundret Frank Tore Larsen gjennom Sagvollen i et drepende tempo. Han holdt tredjeplassen foran siste etappe. Han var sju tideler bak Brynildsen og 10,7 sekunder bak Veiby. Så forsvinner altså Veiby. Larsen er 4,7 sekunder raskere enn Brynildsen på den 23.45 km lange etappen, og dermed ble seiersmarginen 4 sekunder. Ned til Aasen var det til slutt 22,6 sekunder.
Ordfører i Gran kommune Randi Eek Thorsen og NBFs president Finn Eirik Eilertsen kunne dele ut blomster og champagne til en seierspall der Veiby var ute i forhold til Sigdalsrally, mens Larsen, som da brøt, var inne og på topp.
Den som åpnet best i Rally Hadeland var Marius Aasen. Han var raskest på den 11.23 km lange åpningsetappene. Men det var kun 2,7 sekunder som skilte de fire beste, som var Veiby, Brynildsen og Larsen bak Aasen. Dermed fikk vi raskt en indikasjon på at det ville bli en ny thriller i rally-NM.
Også på SS2 var Aasen raskest, og på denne 9.63 km lange etappen var det 2,6 sekunder som skilte de firerbanden i tet.
Men da vi kom til løpets lengste etappe, Sagvollen som var SS3 og 6, ble det litt avstand, og den som var raskest da var Ole Christian Veiby som tok over ledelse i løpet. Det var 10,5 sekunder som skilte de fire beste på dette tidspunktet. Aasen var den som tapte mest og falt ned til 4. plass.
Veiby vant også SS4 og 5, og hadde dermed 10 sekunders ledelse før det hele skulle avgjøres på Power Stage. Der forsvant altså Veiby ut av kampen, mens Larsen var raskest og vant løpet foran Brynildsen og Aasen.
Bak de tre beste tok Anders Grøndal 4. plassen foran Lars Martin Stensbøl og Trond Sveinsvoll.
I klassen for de tohjulsdrevne internasjonale bilene ble det ny seier til Steve Røkland, som også kjørte inn til 14. plass totalt i sin Peugeot 208. Tom Vidar Belgen (bildet) kjørte et nytt godt løp og tok andreplassen i denne NM-klassen 1.45 bak vinneren. Morten Storsveen kjørte inn til 3. plass, halvminuttet bak Belgen.
I nasjonal klasse firehjulsdrift ble det seier til Petter Sæves Waskaas i Subaru Impreza. Han vant foran Martin Nygård, også Impreza, som var kun 3.1 sekunder bak i mål. Evn Moan kjørte sin Mitsubishi inn til 3. plass.
I nasjonal tohjulsdrift var det til slutt enda tettere i enn i toppklassen på Hadeland. Christian Sagli gikk seirende ut av duellen med sin Volvo 242. Men han var kun 0,3 sekund foran Kristian Hvambsahl i Volvo 240. Det var etter at Hvambsahl hadde en kjempeavslutning og faktisk tok fire sekunder på Sagli på siste etappe. Ole Gunnar Skogli endte på en 3. plass.
Det ble en flott NM-runde arrangert av NMK Hadeland. Det var til dels strålende sol og et par plussgrader. I tillegg var det utrolig mye publikum langs løypa som var med på å gjøre Rally Hadeland til en skikkelig rallyfest.
Resultater fra Rally Hadeland finnes her: