Viaplay trapper skikkelig opp i forkant av motorsportssesongen. Flere profiler, tidligere F1-førere som eksperter, større studio og enda bedre sendinger sørger for en satsing vi ikke tidligere har sett før her til lands. I tillegg er to splitter nye Formel 1-dokumentarer nå tilgjengelige på Viaplay.
Fjorårssesongen sørget for mer dramatikk enn noen gang tidligere, da Max Verstappen knep verdensmesterskapet fra Lewis Hamilton omtrent på målstreken. Nå nærmer det seg sesongstart med Bahrain Grand Prix 20. mars på Viaplay, og det markeres med mange nyheter som vil glede motorsportsfansen.
Teamet er større enn noen gang tidligere. Viaplays Formel 1-guru Atle Gulbrandsen fortsetter i sin rolle som ekspert og kommentator, og Stein Pettersen og Henning Isdal er også med videre. Tilbake som ekspert er også tidligere rally-, Formel 3000- (tilsvarende dagens Formel 2) og WRC-kjører Thomas Schie etter et par års pause. Han tar med seg stor racingkompetanse inn i studio. I tillegg er Daniel Høglund klar som programleder, og Regine Leenborg Anthonessen blir reporter.
– Etter å ha kommentert Formel 1 i 25 år er det fantastisk å oppleve den enorme interessen i Norge om dagen, og være med på tidenes storsatsing på Formel 1 på norsk TV. Også krysser vi alle fingrene for Dennis Hauger. Min store drøm er å kommentere et F1-løp med en nordmann til start, sier Gulbrandsen.
Nevnte Hauger er klar for Formel 2, og sesongen starter 19. mars i Bahrain. At det nå er en norsk fører på nest øverste nivå gjør selvsagt at dekningen av Formel 2 også trappes betydelig opp.
På studiofronten blir det også store oppgraderinger, og motorsportsgjengen får nå et splitter nytt og mye større studio å boltre seg i, noe som vil gi mange nye muligheter å formidle dramatikken på, både visuelt og med tanke på grafikk og analyser.
Klare til å bidra i sendingene er også Viaplays Formel 1-eksperter Mika Häkkinen og David Coulthard, som selv har kjørt Formel 1, i tillegg til den danske stjernen Tom Kristensen, som har vunnet Le Mans hele ni ganger. Disse tre motorsportslegendene vil spille en sentral rolle, også for de norske seerne, og vil bringe fansen tettere på sporten enn noensinne.
Sportssjef i NENT Norge, Kristian Oma, gleder seg stort over å kunne tilby motorfansen en enda bedre seeropplevelse.
– Tidenes satsing på Formel 1 i Norge sammenfaller også med tidenes satsing på Formel 1 i Viaplay internasjonalt. Derfor kan vi nyte godt av en knallsterk stjernerekke med internasjonale eksperter på plass i sirkuset. Og gjennom våre Viaplay-kollegaer i Nederland satser vi også på å kunne være tett på Max Verstappen og de andre stjerneførerne. Men vi skal også gjøre dette lokalt, og kommer selv til å være på flere Formel 2-løp for å følge Dennis Hauger tett. Vi øker nå også produksjonsbudsjettet betydelig for å kunne ta i bruk større og mer moderne studio som også vil bety en merkbar nivåheving på alt vi gjør. Og så vet vi at dersom Hauger tar det neste steget – kan dette bli en monster-rettighet i Norge, sier Oma.
Gulbrandsen, Pettersen og Isdal er også aktuelle med Viaplay Motor Pod, der de dypdykker i alt av verdens beste motorsport. Viaplay Motor Pod er tilgjengelig på alle de største podcast-plattformene.
To nye Formel 1-dokumentarer
1. mars ble to splitter nye dokumentarer om Formel 1 publisert på Viaplay, «Verstappen – Lion Unleashed» og «F1 Talks – Mika, David, Tom».
I januar ble partnerskapet mellom Viaplay og Max Verstappen offentliggjort, og nå er den første dokumentaren om verdensmesteren klar. I «Verstappen – Lion Unleashed» stiller Verstappen sammen med sin far Jos, manageren sin og andre nære samarbeidspartnere og snakker eksklusivt til Viaplay om hvordan det var å vinne sitt første verdensmesterskap i 2021, og hvordan han ser frem mot den kommende sesongen.
«F1 Talks – Mika, David, Tom» er en dokumentar der Häkkinen, Coulthard og Kristensen setter seg ned og diskuterer fortiden, nåtiden og fremtiden i Formel 1 i en spennende samtale moderert av Viaplays Amber Brantsen.
– Jeg ser virkelig frem til det spennende partnerskapet med Viaplay, siden våre ambisjoner om å bli best innen våre egne områder matcher hverandre. Viaplay er en stor internasjonal strømmetjeneste, og det er glimrende at vi – sammen – allerede lager unikt innhold for fansen, sier Verstappen.
– Helt siden Max Verstappen vant sin første tittel i desember, har verden ventet på et dybdeintervju med en av de største voksende idrettsstjernene. Innovative dokumentarer er en fantastisk måte å vise fram dramaet, ferdighetene og følelsene toppidretten har å by på til både nye og gamle fans. Seerne kan forvente mange flere dokumentarer på Viaplay som et ideelt tilskudd til vår sportsportfolio i verdensklasse, sier Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer.
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s strømmetjeneste Viaplay er lokalisert i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Latvia, Litauen, Polen, USA og Nederland. Viaplay vil bli lansert i Storbritannia i 2022, med lanseringer i Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits frem til slutten av 2023. Vi driver strømmetjenester, TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper hvor vårt mål er å formidle historier, berøre mennesker og utvide perspektiver. Med hovedkontor i Stockholm og et globalt perspektiv er NENT Group notert på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).