For en måned siden måtte Thor-Christian Ebbesvik stå over 24 timersløpet på Le Mans på grunn av ryggbrudd. I dag kjørte han seg fra siste til andreplass i Le Mans Series-løpet i Portugal.
Team Bruichladdich med førerne Thor-Christian Ebbesvik, Tim Greaves og Karim Ojjeh ble nummer to i LMP2-klassen i lørdagens løp i Le Mans Series på Portimao-banen på den portugisiske Algarve-kysten. Og den som skal ha æren for teamets første pallplassering er 26 år gamle Thor-Christian Ebbesvik fra Bergen.
-Dagens løp har vært fantastisk for meg. Jeg har ikke hatt vondt i ryggen, og jeg sportslig gikk det også veldig bra. Da jeg tok over bilen lå vi på sjuende og sisteplass i LM2-klassen, men jeg plukket plassering etter plassering, og kjøre oss opp til andreplass. Den plasseringen holdt vi helt til mål, jubler en glad Ebbesvik fra Portugal.
Nordmannen var også til tider den raskeste føreren i LMP2-klassen, og langt raskere enn sine to rutinerte teamkamerater. Og med den kjøringen viste Ebbesvik at han ikke er hemmet etter krasjet på Spa i mai, som førte til et lite brudd i ryggen. Kjøringen til Ebbesvik blir lagt merke til i miljøet, og også tidligere i år har han vært raskeste fører i LMP2.
-Jeg har ikke kjørt maksimalt i dag, for banen er ganske humpete og vi har vært opptatt av å unngå tekniske problemer. Mange har fått problemer, men vår taktikk har fungert veldig bra, sier Ebbesvik som også fullførte på en meget sterk femteplass totalt i konkurranse med de raskere bilene i LMP1-klassen.
Totalvinnere i løpet ble Team Oreca Matmut med en Peugeot 908 HDi med førerne Olivier Panis og Nicolas Lapierre. Vinnere av LMP2-klassen ble RML-teamet med en Lola med førerne Ben Collins (The Stig på Top Gear?), Tommy Erdos og Mike Newton, mens Team Bruichladdich altså fullførte på en andreplass i LMP2-klassen i det 1000 kilomter lange løpet med sin Ginetta-Zytek.
Thor-Christian Ebbesvik er den første nordmannen noensinne som kjører Le Mans Series, og ikke siden Harald Huysman kjørte det nå nedlagte World Sportscar Championship har en nordmann deltatt på et så høyt nivå i sportsvognsracing. Huysmans beste plassering var forøvrig også en andreplass i Mexico City i 1989.
Nå kan det også hende at det igjen blir VM-status for de raskeste sportsvognene i verden, og første steg er neste års «Le Mans Intercontiental Cup» som, foruten 24-timersløpet på Le Mans, skal bestå av storløp som 12 timersløpet på Sebring, Petit Le Mans på Road Atlanta, samt et par løp i Europa og Asia.
-Min fremtid er i sportsvognsracing. Nåløyet for å komme til Formel 1 er altfor lite, men i sportsvognsracing har jeg muligheten til å oppnå gode resultater og skape meg et levebrød av racingen, avslutter Ebbesvik.