Det er en fantastisk følelse og endelig kunne si: Vi har klart det igjen, og er klar for action, gliser en elektrisk Andreas Bakkerud!
Han er klar for full sesong i det nye verdensomspennende mesterskapet Nitro Rallycross!
– Dette er en av de største satsningene i min karriere så langt, og det smaker utrolig godt å endelig kunne slippe nyheten, forteller Andreas Bakkerud stolt.
Sammen med svenske Robin Larsson danner Andreas teamet Monster Energy RX Cartel ! De skal kjøre to spesialbygde 1000 hk elektriske rallycrossbiler i 10 løp i årets Nitro rallycross mesterskap. Løpene går både i Europa, England, Sverige og Finland, via USA, vinterløp i Canada, et løp i Saudi Arabia før finalen er planlagt i Las Vegas utpå våren neste år! – Det kommer til å bli et vanvittig år, og jeg gleder meg til å vise dere alt vi har i planene, gliser Bakkerud.
– På godt og vondt har rallycrossen endret seg de siste årene. Det er en utrolig spennende og kompleks tid – men det er mye å se frem til forteller Bakkerud.
– Jeg har vokst opp med bensin og turbo, men den nye elektriske æraen kalt Group E er her nå, og jeg har troen på at det er riktig å ta del i denne utviklingen!
Disse nye bilene har 850 hk – det er rundt 300 hk enn vi hadde i en vanlig SuperCar. Det er helt vanvittig når du tenker på det
Men det er én sentral forskjell i alt dette. Den er elektrisk.
Fra et fans synspunkt – ok, jeg skjønner det; kanskje lyden ikke er helt der, men absolutt alt annet er der for meg som fører, fortsetter Bakkerud.
Hastigheten, kraften, racingen; det kommer til å bli episk. Alt ingeniørene trenger å gjøre er å koble til bilen og gjøre noen få justeringer på programvaren, og så gir disse bilene over 1000 hk! Vi har også en knapp med mulighet til mer boost for forbikjøringer…
Jeg har mye erfaring med de «gamle» bensindrevne superbilene etter 9 sesonger i SuperCars, men disse nye FC1-X-maskinene er noe annet. Bilen har mer kraft, større chassis, lengre dempervandring og vil fly hardere og raskere over hoppene enn noe jeg har kjørt før. Det kommer også fansen til å forstå når de ser oss starte side om side!
Det kommer til å bli en eksplosjon å gå head to head inn i første sving her når alle har så like biler! Så blir det spennende utover sesongen og se e hvilket team og førere som først kan finne den lille detaljen i ytelsesgevinst og prestasjon som skaper forskjellene mellom seier og tap! Det er noe som trigger meg voldsomt, og som jeg gleder meg utrolig til å jobbe med, avslutter Bakkerud!
Så her er vitenskapen. Toppeffekten er 787kW (1055bhp), dreiemoment 811lb ft, og kombinert med FC1-Xs firemotors firehjulsdriftssystem og relativt lav vekt på 1245kg, er det nok til å starte den fra 0-60mph på 1,4 sek – mer enn et halvt sekund raskere enn en Formel 1-bil. Basert på ytelsestall alene, hva er ikke å like egentlig?
Første løp kjøres 18. og 19. Juni på Lydden Hill i England.