Philip Svendsen (13) fra Skiptvet, KNA Varna og Team Norway – Norges Raskeste Landslag, satser denne sesongen hovedsakelig på Sydsvenskans Kart Champion Cup (SKCC) og Swedish Kart League (SKL) i Sverige, men stilte til start på norsk jord for første gang i år i helgens Håsken Grand Prix, arrangert av NMK Andebu. Etter 7 løp i Sverige allerede denne sesongen, ville Philip og teamet bruke løpet i Andebu som en del av oppkjøringen til Norgesmesterskapet 2022, som arrangeres på skjetvingens hjemmebane, KNA Varna, i slutten av juni.
– Selv om klassene ser tilsynelatende like ut her hjemme og i Sverige, så er det litt tekniske forskjeller på motor og bensin blant annet. Motoren som benyttes i Norge har vi knapt startet opp siden i fjor høst, så det å få en gjennomkjøring på dette er nyttig, spesielt for mekanikeren, smiler nettopp mekaniker, teamsjef, alt-mulig-mann og pappa Lars-Erik Svendsen.
Dette var også første gang Philip stilte på startstreken sammen med sine to hovedrivaler fra i fjor, Gustav Bjørhovden fra NMK Kongsberg, og for anledningen hjemmefører Martin Hannevold Holt. Sammen med 23 andre gutter og jenter, utgjorde de et stort startfelt på hele 26 førere i klassen «Junior 125».
Nevnte Holt og Bjørhovden har fortsatt dominansen i klassen her hjemme denne sesong, og førte oppskriftsmessig an i Andebu. Uten å få alt til å stemme, måtte Philip ta til takke med en 4. plass på tidkjøringen, også slått av Casper Henriksen.
I det første innledende heatet, avanserte Philip til en 3. plass, og i det neste heatet var han på vei til å avansere videre, da han gjorde en stor feil ved å kjøre forbi under gulflagg. Gulflagg indikerer fare på banen, som regel fordi noen andre har snurret eller kjørt i hverandre, og da er det samtidig forbudt med forbikjøringer. Resultatet ble diskvalifikasjon fra heatet, og dermed en sisteplass.
– Det var ergerlig…ingen andre å skylde på enn meg selv for den. Fortsatt fryktelig irriterende for jeg så jo gulflagget, men misforsto plasseringen av det grønne flagget som viser at faren er over. Akkurat der hvor det stod, snur banen 180 grader og jeg trodde det grønne flagget gjaldt før svingen jeg kjørte forbi i, men jeg så baksiden av det, slik at det ikke var gjeldende før etter den svingen… Uansett, straffen var helt riktig, men nå vet jeg i alle fall 100% til neste gang det er gulflagg der, kommenterer en lettere oppgitt Philip, som samtidig innså at dette ga et elendig utgangspunkt til den første av to finaler som skulle kjøres senere på dagen.
Femtende startspor i finale 1 var ikke helt det man hadde håpet på, men om ikke annet så byr slike situasjoner ofte på mye underholdende og morsom kjøring. Og morsomt skulle det bli. På første runde avanserte Philip tre plasser. På den andre runden ytterligere fire plasser, og etter 6 runder var han allerede oppe på en 5. plass, som ble til 4. da Emil Djupesland fra Agder Motorsport pådro seg en 5 sekunders straff for inntrykket frontfanger. Med ett var det meste av skadene etter diskvalifikasjonen rettet opp, for dette betød også 4. startspor i den andre og endelige finalen
I denne endelige finalen fortsatte Philip den sterke kjøringen, og plukket ytterligere plasseringer. Til slutt holdt det helt opp til en 2. plass, bak en relativt overlegen Gustav Bjørhovden som hadde dominert det meste av dagen.
– Kjempemoro å kjøre i Norge igjen, og 2. plass er vi fornøyd med etter en så begivelsesrik dag som det her, med svart flagg og deretter masse forbikjøringer. Gustav kjørte bra og var overlegen i dag, så han hadde vært vanskelig å ta uansett. Vi har nok heller ikke kjørt oss helt inn på motoren enda – selv ikke i finalen var den helt optimal, slik at her har vi mer å jobbe med frem mot NM. Det skal bli gøy! gliser Philip, langt muntrere enn tidligere på dagen.