Pressemelding: Verdenspremiere på Lånke

Når det er premiere for tidenes første verdensmesterskap for helelektriske biler, er det naturlig at det skjer i elbil-landet Norge. I midten av august inntar tusenvis av elektriske hestekrefter den norske rallycross-arenaen Lånkebanen på Hell i Stjørdal.

VM i rallycross er i år helelektrisk for første gang. Ikke bare er det en stor nyhet for rallycrossen, men for all bilsport. Det har aldri tidligere vært VM for helelektriske biler, og hva er vel mer naturlig enn at det hele lanseres i Norge? 12.-14. august vil det internasjonale bilsportmiljøet og mange bilprodusenters øyne være rettet mot Hell og Stjørdal der verdenspremieren finner sted.

-Det er fantastisk for oss å få arrangere tidenes første VM for helelektriske biler. Det føles også naturlig at det skjer i Norge med tanke på den store andelen vi har av elbiler, noe som også er godt kjent ute i verden. Vi står godt rustet til å ta imot de nye bilene. Når de for første gang skal slippes løs skjer det altså på trøndersk jord, sier Tor Helge Slind, som er daglig leder for VM i rallycross på Hell.

Norge har i alle år vært blant de ledende nasjoner i rallycross. Hvem husker ikke Martin Schanche som herjet sporten i flere tiår med en rekke EM-titler. Da det ble innført VM i rallycross ble Petter Solberg tidenes første verdensmester i 2014, så det er mange gode grunner til at verdenspremieren med elektriske superbiler legges til Norge.

Bilene som skal brukes i kampen om VM-gull er utviklet og produsert av Kreisel Electric i Østerrike, i nært samarbeid med Rallycross Promoter GmbH og det internasjonale bilsportforbundet, FIA. 500kW leveres til tvillingmotorene, noe som tilsvarer 680HK og kompletteres med 880Nm øyeblikkelig dreiemoment. Batteriet er spesielt designet for optimal vektfordeling.

En av de som er benyttet som testførere for Kreisel er det norske rallyføreren Andreas Mikkelsen, og han var overbegeistret over bilen.

-Det er brutalt, bare ren brutalitet, kommenterte 31-åringen umiddelbart.
-Jeg har aldri kjørt en bil med så mye kraft før. Sammenlignet med en WRC-bil er den på et annet nivå. Den umiddelbare kraften du har, og så fort ting nærmer seg når du bare er klemt inn i setet er helt vanvittig. Bilen er kraftig og morsom å kjøre, så den gir deg en helt spesiell følelse.

Lading er noe alle som har erfaring med elbiler er opptatt av. Til VM på Hell kommer det containere med ferdig fulladet batteripakker. Under arrangementet vil man benytte solceller og lokalt energinettverk.

I tillegg til den elektriske toppklassen som har VM-status, vil det også være EM for supercar (EURO RX1) på Lånke, fjorårets VM-biler. Norske Andreas Bakkerud er regjerende Europamester i denne klassen.
Det er også EM for biler med motorer inntil 1600 ccm (EURO RX3). Det er også klasse for elektriske biler med mindre effekt enn VM-bilene, RX2e

 

FAKTA elbiler i Norge
Allerede i 1907 kom den første elbilen til Norge, en Waverley Electric.
Men elbiler, slik vi kjenner det i dag, oppstod først på 1990-tallet. Allerede i 1992 arrangerte Norges Bilsportforbund sammen med Bellona løp for elbiler.
I 2011 begynte salget av elbiler å ta skikkelig av, og fra 2016 regner man bilene med en god rekkevidde inntok markedet.
I 2021 var 65% av nye biler solgt i Norge elektriske, og 16% av den totale bilparken var elektrisk. Så langt i 2022 har elbilandelen av nye solgte personbiler i Norge ligget på over 80%.

  

FAKTA Rallycross på Hell

VM Rallycross på Hell arrangeres for 7. året i 2022, på Lånkebanen i Stjørdal kommune. 

I 2019 hadde HellRX 15.000 tilskuere innenfor portene. Live TV-sendingen som ble produsert fra Lånkebanen, ble sendt til 880 millioner hustander rundt om i hele verden.

VM Runden 2020 og 2021 ble avlyst på grunn av Covid-19

I 2022 stiller elektriske VM-biler på startstreken på Lånkebanen for første gang i historien.

 

 

Mer informasjon om den norske VM-runden: HELL RX – VM i rallycross på Lånkebanen 2022

Kjøp billett her:
World RX of Norway 2022 – 12.08.2022 | Hell RX – VM rallycross Hell | Kjøp billetter | Hoopla

Press Release
World RX’s electric era to start in Norway next month

• Hell to host racing premiere of new electric rallycross beasts
• Nürburgring to stage season finale for second year in a row
• Catalunya rejoins the fray as penultimate event on schedule

Munich, 07 July 2022 – The 2022 FIA World Rallycross Championship will begin at Hell in Norway next month
(13-14 August), following the postponement of Germany’s Nürburgring event to allow teams maximum
time to prepare for the sport’s exciting new electric era.

World RX will adopt full electrification in the headlining category this year as the series moves towards a
more sustainable and environmentally-friendly future. Not only that, but the cars will be the most powerful
and spectacular ever seen in the championship, generating 500kW – the equivalent of 680bhp – and 880Nm
of instant torque at the touch of a pedal, resulting in eye-watering acceleration faster even than Formula 1.
Teams have been working tirelessly behind-the-scenes in advance of the electric switch, but global events
over the past couple of years have caused supply chain issues leading to unforeseen delays in car builds.
In order to launch this new generation of rallycross beasts in fitting fashion, the decision has consequently
been taken to grant teams two further weeks to perfect their preparations. The opening round has duly
switched to Norway on 13-14 August, with Germany becoming a double-header weekend and staging the
season finale on 12-13 November.

The calendar* has also been bolstered by the addition of a fully electric double-header in Catalunya on 29-
30 October at the Circuit de Barcelona-Catalunya, which has hosted World RX every year since 2015.

Arne Dirks, Executive Director, Rallycross Promoter GmbH, said:
“We are taking a major step this year and have no doubt that electric technology will elevate World RX to
the next level, but such a significant evolution takes time and nobody has been immune to the global
challenges of the past two years. Together with the teams, we are committed to presenting the new cars
to fans in the best way possible, and we are confident the extra two weeks’ preparation time will enable
everybody to do that.
“We look forward to returning to Catalunya in October and ending the season in style at the Nürburgring,
but first, our focus is on Hell – and to getting World RX’s new era underway with a truly electrifying event!”
Ingo Böder, CEO, Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG, said:
“We had a wonderful first World RX event last year, with some superb racing and a fantastic title battle that
went right the way down to the wire – and while it is a shame not to be able to host the first round of the
sport’s new electric era, we are very much looking forward to staging the season finale again – now with
double the on-track action! Hopefully spectators will enjoy a similarly close fight this year – and who knows,
with the new November date, perhaps we will see a sprinkling of snow again to add to the excitement…”

Tor Helge Forbord Slind, CEO, HELL RX AS, said:
“There has been tremendous interest and excitement around World RX’s return to Hell this year, and to get
to stage the eagerly-awaited premiere of the championship’s new electric era really is the icing on the cake.
“We are proud in Norway to be leading the energy transition in the automotive industry – 90% of new cars
sold here now are either electric or hybrid – so there are plenty of synergies with what Rallycross Promoter
is doing and we look forward to putting on an incredible event for fans next month with sensational action
in all four classes.”

Victor Casanovas, General Manager, SevenMila, Promoter of RXCatalunya, said:
“Catalunya is characterised by its close association with motorsport, and the eighth edition of CatalunyaRX
– already a classic stop on the international calendar – is proof of this. We are very pleased to continue this
relationship in the discipline’s new, fully electric era, with a mixed-gender competition that enables local
fans to watch and learn from first-class international drivers, thereby keeping the motorsport vibes growing
in the territory.”

 

*Updated calendar subject to FIA World Motor Sport Council approval