Det var klassen for historiske racerbiler som hadde det største startfeltet i helgens NC/ NM-runde i asfaltracing på Rudskogen . Hele 29 biler var påmeldt, inkludert to svenske deltakere.
Som ventet ble første rekke i startgreeden besatt av Mads Gjerdrum i Ford Capri RS 3100, med Holm Jacob Matheson i Ford Escort BDA ved siden av seg, etter en tett kvalifisering på en til dels svært glatt og vanskelig bane. Deretter fulgte Per Egil Moseby i Capri og Lars Kristian Ekorness i sin raske Mini Marcos.
I første finale knep Holm Jacob Matheson starten, men ble innhentet av Mads Gjerdrums langbeinte Capri som fikk en ledelse han holdt til mål. Det ble fightet hardt, og det store og varierte startfeltet borget for mange og spennende forbikjøringer, innhentinger og varvinger. Det kjøres biler fra tre tidsperioder i samme heat, så hastighetsforskjellene innbyr til store utfordringer for alle.
Den største klassen var for biler inntil 1971, over 1300 cc. Her trakk Knut Hallan i Morgan +8 det lengste strået, foran NM-leder Atle Ramberg i Ford Escort Twin Cam. Thomas Hjelkrem i Volvo 142 måtte dessverre bryte på startplate med vannlekkasje.
Klassen for -71 biler inntil 1300cc, kunne bl.a. by på en vakker palett med Mini Coopere , ispedd Sunbeam Imp Sport og Mini Marcos. Raskest her var Lars Kristian Ekorness, som
alltid er rask i sin meget spesielle Mini Marcos.
I -65-klassen over 1300cc var Arne Berg i Lotus Cortina raskest, mens Egil Alver knep seieren foran Anne Grete Dahl i den lille klassen.
Foran 2. finale var spenningen stor rundt hvorvidt Holm Jacob Matheson skulle få revansj på Mads Gjerdrum. Matheson tok igjen starten, men ble innhentet av Gjerdrums lynraske Capri. Igjen ble det fightet tett, inntil Gjerdrum måtte bryte med punktering. Matheson kunne dermed kruse inn til sin seier nr. 115 i en og samme bil! På de neste plassene fulgte Per Egil Moseby og med Atle Ramberg på tredje plass, som dermed kunne notere seg for klasseseier i den store -71 klassen .
Lars Kristian Ekornes kunne igjen kjøre inn til ny klasseseier i den lille -71 klassen, med Tom Herskedal og Yngvar Ekorness på de neste plassene.
-65 klassene ble repriser på finale en, med Arne Berg i Lotus Cortina og Egil Alver i Austin Cooper S som seierherrer i respektive over / under 1300 cc.
Historisk Racing opplever en tydelig vekst i Norge, og når det kjøres på tider kun de aller raskeste moderne biler presterer, vil veksten trolig bestå i tiden fremover. Mange tiltrekkes også av mangfoldet i bilparken, og det er unikt i racingsammenheng at førere med helt ulikt ambisjonsnivå og budsjetter kan konkurrere med hverandre i en god tone. I beste historiske racingtradisjon .
Neste løp for historiske biler går av stabelen på Vålerbanen siste helgen i august, der over 200 biler møtes til Classic & Sportscar Meeting.