Henning og Mads i Fiesta S2000

hs_bulgaria_5_500.jpgTo av Norges mest markante rallyførere de siste årene, Henning Solberg og Mads Østberg, kjører på samme team i hver sin Ford Fiesta S2000 i VM-løpet Rally Tyskland kommende helg.

Til sammen har Henning Solberg og Mads Østberg tatt åtte NM-titler i WRC-klassen siden 1999. Mens storebror Solberg (37) har satset internasjonalt siden 2004, bygger Mads Østberg (22) seg opp til en internasjonal karriere fra neste år. Når de på torsdag kveld starter i årets 9. VM-runde, kjører de begge for det anerkjente Ford-teamet M-Sport.

Henning Solberg skal ut i sitt andre løp i en Ford Fiesta S2000, bilen som er grunnlaget for den nye generasjonen WRC-biler som kommer fra neste år. Han kjører asfaltløpene i VM-serien i en Fiesta, mens han er tilbake i en Focus RS WRC når neste grusløp kjøres i Japan. Fiesta-debuten i Rally Bulgaria i juli ga Henning klasseseier i S2000-klassen, og nå ser han frem til et nytt asfaltløp med sin nye bil.

-Det var fantastisk å kjøre bilen i Bulgaria. Det er en god balanse i bilen, kjøreegenskapene er meget gode og den fungerer svært effektivt på asfalt, så jeg gleder meg til helgens løp, sier Henning Solberg som vil ha sin faste kartleser Ilka Minor ved sin venstre side.

For Mads Østberg og hans svenske kartleser Jonas Andersson blir det debut med Fiesta. De testet bilen på mandag denne uken, og var meget godt fornøyde.

ostberg_test-500.jpg

-Det var et positivt bekjentskap. Vi har hørt mye positivt om bilen, og også fått mange viktige innspill fra Henning Solberg. Vi kjørte ganske mye på mandag og kom frem til innstillinger som jeg føler meg komfortabel med, sier Mads Østberg. Han imponerte stort da han nylig kjørte inn til en 7. plass i Rally Finland med sin nærmest utgåtte Subaru Imprea WRC. Når han nå velger å kjøre en Fiesta S2000 er det for å forberede seg til neste år.

-Jeg ønsker å få kjennskap til denne bilen ettersom neste års WRC-biler teknisk sett bygger på denne men med en annen motor. I tillegg har jeg liten erfaring på asfalt, og jeg ser det som en fordel å skaffe seg mer asfalterfaring med en S2000-bil. Målet er å kjøre VM neste år, og da er også Ford og M-Sport et alternativ for oss, men ikke det eneste, sier Mads Østberg.
Henning Solberg har kjørt asfaltløpet Rally Tyskland to ganger tidligere. Hans beste plassering kom i 2008 da han ble nummer sju. I fjor var ikke løpet med i VM.

-Det er et tøft og ikke minst langt rally med noen virkelig krevende fartsetapper. Det er heller ikke bare asfaltunderlag. Noen steder er det betong. Jeg håper vi kan være med i toppen av S2000-klassen, men i første omgang er det viktig å få mer erfaring med bilen, og gjøre så godt jeg kan, sier Henning Solberg.

Mads Østberg har også et klart mål med løpet, og det er å komme til mål og få erfaring med en ny bil og ny klasse.
-Selvtilliten er på topp etter Rally Finland, og det er klart at vi kommer til å satse. Men det viktige blir å komme seg gjennom og få erfaring med bilen og underlaget, mener Mads Østberg. Han skal kjøre samme bil også i Rally Frankrike senere i høst, mens han skal kjøre Subaru Impreza WRC i Rally Wales.
Rally Tyskland kjøres nær grensen til Luxembourg, og har sin base i landets eldste by, Trier. Løpet er kjent for å være krevende, spesielt med tanke på at det er så varierende forhold som møter førerne. I hovedsak kan man si det er tre typer veier. Det er trange veier mellom vinrankene i Moseldalen, der det går fort rett frem før man kaster seg inn i en hårnålsving. De høye vinrankene førere til at sikten er minimal, og det er vanskelig å finne rytmen i kjøringen her.

Så har man de spesielle veiene inne på militærområdet Baumholder som er bygget for øvelseskjøring og trening med militære tanks. Her er underlaget en del steder betong og ikke asfalt. Her skal førerne blant annet kjøre årets lengste fartsetappe, Arena Panzerplatte, på hele 48 km to ganger på lørdag.

Den tredje varianten er mer lik offentlige veier slik vi kjenner dem, i Saarland. På flere av etappene vil gjennomsnittshastigheten ligger godt over 100 km/t.

I tillegg kan regnvær gjøre veiene glatte og enda vanskeligere enn de i utgangspunktet er.
Løpet innledes med startseremoni i den historiske delen av Trier, Porta Negra, på torsdag kveld. Det er også i dette området søndagens Super Spesial-etappe kjøres. Løpets serviceplass er også i Trier.

Totalt skal det kjøres 19 fartsetapper på til sammen hele 407 km.

I tillegg til at Rally Tyskland er VM-runde for WRC-klassen teller løpet også med i SWRC som er VM-klassen for S2000-biler. Men verken Solberg eller Østberg teller med dette mesterskapet. Det gjør derimot en tredje østfolding på startstreken, Eyvind Brynildsen. Det er totalt 14 førere med S2000-biler i løpet.
Sebastien Loeb fra Frankrike har vunnet løpet alle ganger det har vært med i VM. I 2008 vant han foran Dani Sordo fra Spania og Francois Duval fra Belgia.

Henning Solberg ligger på en 9. plass sammenlagt i VM etter sju runder. Mads Østberg er på 10. plass. Det er Sebastien Loeb som leder, foran Sebastien Ogier og finske Jari-Matti Latvala.
Rally Tyskland på Viasat Motor
(kan endres, sjekk http://www.viasatsport.no/tv-guide/)

Fredag 20. august kl. 22.00: WRC Shake Down Sendes på Viasat Motor
Fredag 20. august kl. 22.30: Dag 1. Sendes på Viasat Motor
Lørdag 21. august kl. 22.30: Dag 2. Sendes på Viasat Motor
Søndag 22. august kl. 21.30: Høydepunkter fra løpet, sendes på Viasat Sport
Søndag 22. august kl. 22.30: Dag 3. Sendes på Viasat Motor
Tidsskjema Rally Tyskland
9. VM-runde 2010
19-22. august

Torsdag 19. august: Startseremoni
Start Porta Nigra, Trier , 20.00

Fredag 20. august: Dag 1, Trier – Trier
Start Trier, 09.00
SS1 Ruwertal / Fell 1, 24.01 km, 09.43
SS2 Grafschaft Veldenz 1, 23.09 km, 10.46
SS3 Moselland 1, 19.92 km, 11.34
Service A Trier Messepark (30 min), 13.19
SS4 Ruwertal / Fell 2, 24.01 km, 14.32
SS5 Grafschaft Veldenz 2, 23.09 km, 15.35
SS6 Moselland 2, 19.92 km, 16.23
Service B Trier Messepark (45 min), 17.38
Nattoppehold Trier, 18.38
Totalt km SS 1. dag: 134.04 km

Lørdag 21. august: Dag 2 Trier – Trier
Start Trier, 06.30
Service C Trier Messepark (15 min), 06.40
SS7 Hermeskeil / Gusenburg 1, 11.34 km, 07.48
SS8 St Wendeler Land 1, 16.95 km, 08.31
SS9 Freisen / Westrich 1, 16.68 km, 09.04
RSZ Birkenfeld (15 min), 09.52
SS10 Arena Panzerplatte 1, 48.00 km, 10.30
Service D Trier Messepark (30 min), 13.20
SS11 Hermeskeil / Gusenburg 2, 11.34 km, 14.43
SS12 St Wendeler Land 2, 16.95 km, 15.26
SS13 Freisen / Westrich 2, 16.68 km, 15.59
RSZ Birkenfeld (15 min), 16.47
SS14 Arena Panzerplatte 2, 48.00 km, 17.25
Service E Trier Messepark (30 min), 19.45
Nattoppehold Trier, 20.45
Totalt km SS 2.dag: 185.94 km

Søndag 22. august: Dag 3 Trier – Trier
Start Trier, 06.15
Service F Trier Messepark (15 min), 06.25
SS15 Dhrontal 1, 22.58 km, 07.28
SS16 Moselwein 1, 18.08 km, 08.03
Service G Trier Messepark (30 min), 09.18
SS17 Dhrontal 2, 22.58 km, 10.36
SS18 Moselwein 2, 18.08 km, 11.11
SS19 SSS Circus Maximus Trier, 4.37km 13.03
Service H Trier Messepark (10 min), 13.26
Målgang Trier Messepark, 13.36
Podium Porta Nigra, 15.45
Totalt km SS 3. dag: 85.69 km
Totalt km SS hele løpet: 405.67 km

Poengstilling WRC (etter 8 runder)
1. Sebastien Loeb, Frankrike 166
2. Sebastien Ogier, Frankrike 118
3. Jari-Matti Latvala, Finland 105
4. Petter Solberg, Norge 90
5. Mikko Hirvonen, Finland 86
6. Dani Sordo, Spania 77
7. Malcolm Wilson, Storbritannia, 48
8. Frederico Villagra, Argentina, 26
9. Henning Solberg, Norge, 25
10. Mads Østberg, Norge, 16

Poengstilling Team

1. Citroen Total, 265
2. BP Ford Abu Dhabi, 210
3. Citroen Junior, 155
4. Stobart M-Sport Ford, 108
5. Munchi’s Ford, 40