Historisk rally-start i Oslo

I morgen (tirsdag) inntar historiske rallybiler hovedstaden, når starten av årets Rallye Monte-Carlo Historique går utenfor Nationaltheatret midt i Oslo.


Oslos ordfører Marianne Borgen vil få æren for å starte de 17 norske deltagerne som legger i vei fra Oslo i morgen. I tillegg starter tre norske lag fra andre steder i Europa.

– Dette ser jeg som rullende kulturhistorie. Jeg er glad for å ha blitt spurt om å sende bilene avgårde, sier Marianne Borgen i et intervju med kna.no.

Oslo er en av fem startbyer for det historiske rallyet, sammen med Bad Homburg, London, Reims og Torino. Sist det var start i Oslo var i 2018.

Etter starten i Oslo kjører bilene til Monte Carlo (ca 200 mil) der det er restart og 164 nye mil på krevende veier fra lørdag til tirsdag i neste uke. Det er 16 spesialetapper med varierende veier og føreforhold. Etter 354 mil og 8 dager avsluttes det hele med premieutdeling i Monte Carlo. Totalt er det 281 påmeldte deltakere i 48 ulike bilmerker og fra 29 ulike land.

Løpet som er et Regularity-løp arrangeres av Automobile Club de Monaco  som nettopp har gjennomført årets VM-åpning på de samme etappene.  ACM er en del av det internasjonale bilsportforbundet FIA, og de norske deltagerne må ha internasjonale lisenser fra NBF for å kunne delta.

Program
Arrangementet foregår foran hovedinngangen til Nationaltheatret

08:00-08-15
Bilene stilles opp i riktig rekkefølge i gata

08:15-08:45
Førere og kartlesere er tilgjengelige for intervjuer med fremmøtt presse

08:45-09.00
Ordfører Marianne Borgen ønsker velkommen til Oslo start i Rally Monte Carlo Historique 2023

09:15-09-31
Bilene startes med ett minutts intervall.

Teamene og bilene som stiller til start er:

Valter Jensen og Erik Pedersen (Porsche 911 SC, 1978)

Petter og Espen Granerud (Ford Escort RS2000, 1976)

Tom Hotvedt og Leif Arne Neset (Porsche 911 S, 1976)

Lars Lie og Henning Jørstad (Ford Escort RS2000, 1977)

Anders Bjerke og Geir Huseby (VW Golf GTI, 1982)

Bjørn Erik Indahl og Ole Andresen (Porsche 911, Carr. 1976)

Kjetil Engan og Bjørn Lie (VW Golf GTI, 1979)

Terje Baardseth og Otto Backe (Audi Quattro, 1982)

Monty Karlan og Arne Frogner (Opel Ascona B 2000 1976)

Remi og Charlie Høyås (Opel Manta GTE, 1978)

Ole Einar Kristiansen og Ronny Sjølset (Volvo 122S, 1965)

Morten William Lilleby og Per Over Lomsdalen (Volvo 142, 1973)

Bengt Vidar Ryeng og Hans Bednarczyk (Volvo 244, 1975)

Bjørn Schage og Knut A Fjerdingstad (Golf GTI, 1979)

Wenche Ekeli og Oddvar Moland (Opel Kadett 1300S, 1981)

Ivar Aage Moe og Bjarne Storaa Koren (Austin A40 Farina, 1961)

Marius Billerud og Stian Grønnerud (Volvo PV544, 1961)

 

Nordmenn som ikke starter i Oslo:

Bad Homburg
Tore Johannessen og Tine Hallre (Porsche 911SC, 1979)

Torgjer Kleppe og Morten Klepp (Renault 8 Gordini, 1970)

Reims
Alf Helle og Ingar Carlsen (Triumph TR4, 1963)