Frank Tore Larsen krasjet bort fra noe som kunne blitt en sensasjonell topplassering. Mads Østberg endte på 8.plass, mens Ola Nore Jr. beholdt ledelsen i Junior-EM men mistet den i ERC4.
Det ble ikke den store norske rallyfesten som vi hadde håper på da EM-løpet Royal Rally of Scandinavia ble kjørt for første gang med Karlstad som base i helgen. Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen har imidlertid for alvor skrevet seg inn blant Europas beste etter å ha ligget på en sterk 3.plass etter fredagens kjøring. Men på andre etappe lørdag var det brutalt stopp for VW Polo-duoen. En kjempekrasj og et vrak av en bil ble dessverre resultatet for de to som har fått enorm med sympati fra rallyfans både fra inn- og utland i etterkant.
Mads Østberg beholdt sin bronseplass i EM-sammendraget, men det ble kun 8.plass sammen med kartleser Patrik Barth i Värmland. Før start var Mads klar på at han trengte en topplassering og flere EM-poeng for å kunne kjempe om årets tittel. Nå endte det ikke slik. Haydon Paddon sikret sin ledelse etter andreplass bak hjemmefavoritten Oliver Solberg. Martin Sesks fra Latvika endte på 3.plass og økte dermed avstanden til Mads Østberg.
Mads Østberg gjorde uansett sitt for å underholde publikum. På Colin’s Crest hoippet han lengst av alle 47 meter!
Paddon, som kjører Hyundai i120, har nå 142 poeng. Sesks i Skoda har 108, mens Østberg har 80 poeng. Før EM avsluttes med tre asfaltløp i henholdsvis Italia, Tsjekkia og Ungarn, ligger franske Mathieu Franceschi i Skoda på en fjerdeplass, 17 poeng bak Mads.
Før løpet ble avsluttet forsvant Ole Chr Veiby og Jonas Andersson ut på første etappe lørdag. Veiby var langt fra fornøyd med å inneha en 13.plass etter første dag.
Jørgen Eriksen, som var kartleser for svenske William Binbach i Hyundai, havnet også på bruttlisten etter avkjøring på SS10.
Larsen opp- og nedtur
Larsen/Eriksen var som nevnt på en sterk 3.plass og var det store samtaleemnet på serviceplass på Färjestad i Karlstad fredag kveld. De hadde trøbbel også før start, og måtte bytte bensintank på sin bil torsdag kveld og natt til fredag. Etter kvalifiseringen på torsdag stoppet bilen på vei tilbake til Karlstad og en lånt bensintank ble montert.
Det var uhyre jevnt blant førerne rundt Larsen/Eriksen etter første dag, og på første etappe lørdag falt de ned til 4.plass, uten at det var noen krise. Men på andre etappe skulle det virkelig bli krise.
-Blikket var allerede flyttet til neste venstresving da bilen plutselig får et kjempeslag og tar av opp i lufta. Vi går kast i kast og forstår raskt at dette er ille. Heldigvis går det bra med Torstein og meg, men bilen er et vrak og drømmen om pallen i EM var knust. Dette var ikke et resultat av en overladning, men marginene i denne sporten er små og farten er høy så konsekvensene blir ofte store, skrev Frank Tore Larsen på sin Facebook-side etter krasjen.
Han har fått enormt med sympatimeldinger etter krasjen og setter stor pris på det.
-Det har kommet så mange støttemeldinger og hyggelige ord at tårene triller. Folk har meldt seg inn i supportgruppen og sendt inn bidrag for å hjelpe oss tilbake på veien helt på eget initiativ. Nok en gang føler vi at hele Norge støtter oss! I skrivende stund har det kommet inn over 100.000 kroner og vi er alle helt tomme for ord. Jeg har ingen anelse hva vi har gjort for å fortjene dette, men fra bunnen av hjerte, tusen tusen takk! Vi vet ikke helt hvor eller når vi er på startstreken igjen, men takket være dere så skal vi komme sterkere tilbake, skriver Larsen videre.
Ola Nore Jr.
I Rally4 har Ola Nore Jr. hevdet seg meget godt med sin Renault Clio i de to foregående EM-rundene. Både i Polen og Latvia har han vunnet og kom til Sverige med EM-ledelse. I tillegg ledet han Junior-EM.
I Värmland hadde Ola med seg Rune Eilertsen som kartleser og de to var forfulgt av småtrøbbel første dag. De var nede på en 6.plass etter fredagens åtte etapper. Norsk/Svenske Isak Reiersen holdt ledelsen i sin Fiesta og var 1minutt og 13 sekunder foran Nore.
Ola og Rune kuttet avstanden til Reiersen ned til 53 sekunder i løpet av de åtte etappene på lørdag, men endte på 6.plass i EM Rally4 og junior-EM. En 22.plass totalt i løpet ble det også på Renault-duoen.
Ola Nore mistet dermed EM-ledelsen i Rally4 til Roberto Dapra fra Italia, som endte på 4.plass i Sverige i Peugeot 208. Dapra har 79 poeng mot Nores 75 når tre runder gjenstår.
I Junior-EM beholdt Ola sin ledelse. Han har nå 75 poeng. Robert Maior fra Romania, som kjørte inn til 3.plass i Sverige med sin Peugeot 208, har 66 poeng. På en tredjeplass følger Victor Hansen fra Sverige.
Norske funksjonærer
Det var stor glede blant rallyfans i Värmland over at det igjen kom et internasjonalt rally til distriktet etter at Rally Sweden ble flyttet nordover til Umeå i 2022. Det var også mange norske tilskuere, og for en stor del av publikum var selvfølgelig Colin’s Crest på sommerføre en favoritt. Her var det også lagt opp til en god opplevelse for tilskuerne med underholdning og program det meste av dagen. Etappene ble kjørt to ganger, blant annet som Power Stage. En nordmann med stor suksess hos tilskuerne var uten tvil Petter Solberg. Petter, som har sin base i Torsby, har engasjert seg stort i å få tilbake en rallyfest i Värmland. Sammen med kona Pernilla og resten av familien stilte de med fem biler i løpet. Oliver ble totalvinner med familiens VW Polo. Petter selv kjørte i Legends-klassen med sin Citroën C4 WRC. Henning Solberg kjørte Petters Toyota Celica, Pernilla kjørte Mitsubishi Lancer og ikke minst hadde Petter lånt bort sin Ford Escort MK2 til Alister McRae som ble en publikumsvinner på Colin’s Crest. Alister hoppet lengst av «legendene».
Det var også mange norske funksjonærer rundt i løypa. Løpsleder var også norsk, Stig Rune Kjernsli fra KNA Kongsvinger som også har hatt samme funksjon i Rally Sweden de siste årene. Per Gunnar Aarnes (bildet) var også blant de sentrale sikkerhets-funksjonærene og kjørte foran feltet på fartsetappene. På bildet hadde han en stopp på Colin’s Crest. NBFs tekniker Rune Bekkevold var også med i teamet som hadde ansvar for teknisk kontroll på bilene.