Il Tempo Gigante deltar på Norges største dragrace stevne «Drag Challenge 2023′ kommende helg.
Sammen med bilens mekaniker og caretaker Bobbo Strand har eier og sjåfør Remo Caprino i dypeste hemmelighet de siste ukene overvåket klargjøringen av Il Tempo Gigante. Eksperter på big block Chevrolet V8 motorer har sjekket bilen både over, under og inni. Bortsett fra oljeskift og ny pakning i bunnpanna skal bilen nå være tipp topp! Teppet under gasspedalen skal imidlertidig støvsuges, sier Remo med et smil.
Remo har tatt utfordringen fra dragrace arrangøren på Gardermoen raceway. Så nå skal Il Tempo Gigante få kjørt seg. Igjen. Det et over 42 år siden sist den kjørte i Norge. Dengang i Fyresdal i 1981.
Nå skal bilen vi alle kjenner så godt kjøre på Norges eneste internasjonalt godkjente dragrace bane. Hvor fort går Il Tempo Gigante egentlig? Må den bruke radaren? Vil asfalten krølle seg? Kan bilen måle seg med vanlige «gatebiler»? Ja, for Il Tempo Gigante er jo en gatebil med reg. nr. BL 50 000! Bygd i 1975 etter suksessen med filmen Flåklypa.
Nå vil bilen bli målt med 1000 dels sekunds nøyaktighet. På den klassiske one quarter mile. Eller 401 meter på norsk. Rett frem. Søndag 6. august.
På samme stevne fra 3. til 6. august kan du se og høre de fleste klasser innen dragrace. 200 team fra 12 land er påmeldt. Både motorsykler og biler. Fra junior dragstere til Kongeklassen innen dragrace, nemlig top fuel dragster. 2 stk. De gjør 0 til 500 km i timen på 4 sekunder. Jeg gjentar 0 til 500 km i timen på 4 sekunder! En top fuel dragster har en V8 motor med over 10 000 hester. Den slurper i seg 50 til 70 liter nitrometan. På et drag! Det må bare oppleves live. Mer info finner du på Drag Challenge på Facebook. Eller søk på Norsk Dragracing Gardermoen.