Andreas Mikkelsen (21) kjørte inn til årsbeste i sin Ford Fiesta S2000 da han endte på 2. plass i helgens Rally Skottland. Det var Mikkelsens første pallplassering så langt i årets IRC-serie.
-Det har vært et fantastisk løp for oss. Ingen problemer med bilen, og de nye dekkene fra Hankook som vi brukte for første gang her fungerte perfekt. Vi har ikke hatt en eneste punktering, mens flere av konkurrentene har slitt med det på veiene her som er røffe med blant annet mye stein, sier en overlykkelig Andreas Mikkelsen. Sammen med kartleser Ola Fløene viste han hvorfor den norske rallyduoen regnes som en av verdens beste og mest lovende da de var med i teten i helgens Rally Skottland fra start fredag kveld til målgang på søndag ettermiddag.
Det var kun den suverene finnen Juho Hänninen som klarte å komme foran Mikkelsen i løpet. Hänninen, som allerede er sammenlagtvinner av årets IRC-serie og dessuten har vunnet en VM-runde i år, var 25 sekunder foran Mikkelsen i mål.
-Vi hadde 11 sekunder opp til Juho foran dagens etapper. Vi valgte ikke å ta opp kampen, men heller satse på å sikre andreplassen. Noe kunne selvfølgelig ha skjedd med Juho også, så seieren var ikke helt ute av tankene, men han er en utrolig dyktig fører med Skoda-fabrikken i ryggen, forteller Mikkelsen.
Det var tre klare favoritter i løpet foran start i Perth på fredag kveld. Juho Hänninen som er fabrikksfører for Skoda, og de to britene Guy Wilks og Kris Meeke. Andreas Mikkelsen var imidlertid den store outsideren, og han viste helt fra start at han ønsket å kjempe om de gjeveste plasseringene på skotske grusveier. Etter to korte publikumsetapper fredag kveld var han tredjemann i løpet, bak Wilks og Meeke, men foran Hänninen.
På andre etappe på lørdag gikk finnen forbi, og Mikkelsen falt ned til 4. plass. Men der ble han ikke lenge. Allerede på neste fartsetappe avanserte han til 3. plass igjen, før han gikk opp til 2. plass på den påfølgende fartsetappen. Lørdagens siste etappe vant Mikkelsen, og han lå da 11 sekunder bak Juho Hänninen i tet foran søndagens fire avslutningsetapper.
På søndag handlet det meste om å holde seg unne trøbbel og sikre andreplassen. Det hadde ikke Mikkelsen og Fløene noen problemer med. I lett regnvær holdt de stø kurs og endte 25 sekunder bak Hänninen i mål.
-Det var fantastisk å få sesongen første pallplassering, og jeg gleder meg allerede til neste løp, sier en ivrig Andreas Mikkelsen.
-Andreas og Ola har gjort en fenomenal jobb her i Skottland. De hadde gode noter, og har ikke vært i nærheten av dramatikk. Noe av jobben er også å holde bilen på veien og unngå punkteringer, og det klarte de på en imponerende måte. At de også har klart å holde tempoet til Juho Hänninen, som kanskje er verdens beste førere i S2000-klassen, er imponerende. Vi har heller ikke hatt noe teknisk trøbbel med bilen og dekkene våre fra Hankook var også veldig bra her, sier manager Erik Veiby, som er inne i en hektisk periode for å sy sammen neste års sesong for Mikkelsen og Fløene.
-Det er mye spennende på gang, men ikke noe er spikret ennå. Vi jobber også med start i siste VM-runde i Wales, og håper at det skal gå i orden.
Sammen med kartleser Ola Fløene skal Mikkelsen kjøre sju løp i populære Intercontinental Rally Challenge (IRC) i år, og nå gjenstår kun Rally Kypros. IRC er en løpsserie på siden av VM, og som er skreddersydd for klassen S2000. Man kjører ikke WRC-biler i IRC, men allikevel har serien fått høy prestisje og blitt svært populær. Serien har bred TV-dekning på blant annet Eurosport. Rally Skottland var årets sjette løp i serien for Mikkelsen og Fløene. De hadde en 4. plass Rally Asorene som sitt beste resultat før helgens andreplass.
Super 2000 er rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Mikkelsen og Fløene kjører er utviklet av britiske M-Sport i nært samarbeid med Ford. Bilen er firehjulsdreven, og har en firesylindret Ford Duratec motor som yter 280 HK, med elektronikk-styring fra Cosworth. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse i bilen som er utviklet av X-track i samarbeid med M-sport
Super 2000-bilene er basis for det som fra neste år blir WRC-biler. Da vil bilene ha en 1600 ccm turbo-motorer, men ellers være slik som dagens S2000.
Ett løp gjenstår i årets IRC-serie og det er Rally Kypros som kjøres 4.-6. november. Det er et løp som består både av asfalt og grus. Bare en uke senere kjøres årets VM-finale, Rally Wales, og planen er at Mikkelsen og Fløene også skal kjøre sin Ford Fiesta S2000 der.
Resultater Rally Skottland
1.Juho Hanninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000, 2t 1min 7,4sek
2.Andreas Mikkelsen (NOR)/Ola Fløene (NOR) Ford Fiesta S2000, +25,5 sek
3.Kris Meeke (GBR)/Paul Nagle (IRL) Peugeot 207 S2000, +3min 24,2sek
4. David Bogie (GBR)/Kevin Rae (GBR) Mitsubishi Lancer Evo IX, +12.01,3
5. Karl Kruuda (EST)/Martin Jarveoja (EST), Suzuki Swift, +14.07.6
Poengstilling etter 11 av 12 runder (De 7 beste resultater)
1 Juho Hanninen (Finland) 62
2 Jan Kopecky (Tsjekkia) 47
3 Kris Meeke (Storbritannia) 39
4 Freddy Loix (Belgia) 36
5 Bruno Magalhaes (Portugal) 30
6 Guy Wilks (Storbritannia) 27
7 Andreas Mikkelsen (Norge) 21
8 Paolo Andreucci (Italia) 18
9 Thierry Neuville (Belgia) 12
10 Mikko Hirvonen (Finland) 10