Årets Eurotrial i Villalago i Italia 2023 er over. Det norske laget opplevde mye på godt og vondt. Noen er førnøyde, noen ikke. Best av våre ble Ronny og Tuva Aslaksen med sølv i klassen Modified.
Uansett resultater har både førere, codrivere, støttespillere og arrangører lært mye. av løpet i Italia. Noe av det som var mest utfordrende var varmen. En varme vi ikke er vant til i Norge, 40 varmegrader på det varmeste med en luftfuktighet som vi nordmenn heller ikke er vant med.
Banene kan beskrives slik: Steinete! Små steiner, store steiner, runde steiner, skarpe steiner, stein og atter stein. Det var det terrenget utøverne møtte.
Norges tropp besto av åtte biler:
En i klassen Standard (Dennis Fast)
To i klassen Modified (Ronny og Brian Aslaksen)
Fem i klassen Pro Modified (Brynjar Eriksen, Svein Jarle Hovland, Morten Slåen, Trygve Svanholm og Andreas Rognes).
Lørdagen var den «letteste» dagen. Førere og codrivere startet med pågangsmot, nøye planlagte baner og biler som hadde fått stor omsorg i tiden før løpet.
I klassen Modified hadde både Brian og Ronny Aslaksen en relativt god dag. Noe småfiks ble det, som et ødelagt stag for Brian og ei ødelagt bladfjør for Ronny, men alt i alt gikk det bra. Foreløpig 1. plass for Ronny og 4. plass for Brian etter endt lørdag.
I klassen Pro-Modified fikk Morten Slåen problemer allerede i andre bane. Dette resulterte i mye skruing. Morten og codriver Ken Thomas Topel fullførte allikevel alle baner sent på lørdagen.
Svein Jarle Hovland hadde problemer med bensintilførselen, men fullførte alle åtte baner.
Brynjar Eriksen med sønnen Colin som codriver, samt Trygve Svanholm fullførte alle åtte baner uten store problemer.
Andreas Rognes med pappa Øystein som codriver hadde et velt. Men det gikk relativt greit. De fullførte alle 8 baner.
I klassen Standard hadde Dennis Fast noen små utfordringer som utgjorde mye. Han avsluttet lørdagen på 11. plass.
Søndag ble dessverre en helt annen opplevelse for mange. Banene ble ikke bygget om slik vi er vant til.
Det startet bra for Brian Aslaksen med codriver Sondre Karstad. Brian klarte å manøvrere bilen over en veldig stor stein. Her var det flere som senere veltet eller satte seg fast. I den fjerde banen veltet Brian i port 1. Dette ødela styringen på bilen og medførte at den ikke ville svinge. Feilen lot seg dessverre ikke reparere, og han pådro seg mange prikker. I siste bane takket bilen for seg i det Brian kjørte gjennom startporten. Brian og Sondre hadde en lang og vanskelig dag, men kjempet tappert helt til endes. De endte på en 6. plass i klassen Modified.
Ronny og Tuva Aslaksen startet søndagen med å bytte ei bladfjør som knakk i siste bane dagen før. I første bane knakk dessverre styringen og ei bladfjør på motsatt side. De kom derfor ikke til mål. I siste bane kantet bilen i port 1. Her røyk seieren. De endte allikevel på 2. plass i Modified.
Dennis Fast hadde en bedre søndag. Faktisk var Dennis den 3. beste gjennom hele dagen i sin klasse, og kjørte seg opp til 7. plass i Standard.
Brynjar og Colin Eriksen fullførte 3 baner søndagen. Resten ble bare kjørt inn for å hente poeng. Dette fordi et portaldrev ble ødelagt. Brynjar hadde ikke mange minuttene i denne bilen da den var nybygd, men han viste at han ikke er redd for å satse. De endte til slutt på 17. plass.
Svein Jarle Hovland fikk trøbbel allerede i første bane på søndagen. Han hadde et motorbytte et par dager før avreise da den gamle motoren gikk i stykker i løpet helgen før avreise. Svein Jarle valgte å bryte etter dette. Han ble en stor resurs for resten av laget etter at han brøt, og hjalp alle som trengte en ekstra hånd. Han endte på 26. plass i Pro-Modified.
Trygve Svanholm kjørte sterkt også søndagen, og beholdt 11. plassen i Pro-Modified.
Andreas og Øystein Rognes er to stødige karer som ikke lar seg stresse. De kjørte godt gjennom søndagen men i siste bane røyk hele opphenget bak. De endte på 16. plass i Pro-Modified.
Morten Slåen og Ken Thomas Topel fortsatte den uheldige trenden på søndag. Skrudde hele dagen. Fullførte sent søndag og endte på 14. plass i Pro-Modified.
Det norske laget ble nr. 6 i EM. Tyskland var best foran Sveits og Italia.
Resultatlister fra EM finner dere her:
Neste år er det Tyskland som skal arrangere Eurotrial. I 2025 skal Finland være vertskap for EM, og så, i 2026 vil Eurotrial gå av stabelen i Norge med KNA Telemark som arrangør.