Det var det reneste EM-medaljedryss over norske rallyutøvere helgen.
Valter Chr. Jensen og Erik Pedersen sikret seg EM-gull i historisk rally i San Remo Storio Rally i Italia i helgen. Det var sjette gang de to kunne feire en EM-tittel sammen, og det er ikke mindre enn imponerende hva de presterer. Det var årets nest siste runde i EM for historisk rally ble kjørt på asfalt i helgen, og med sin fjerde seier for året har duoen Valter Jensen og Erik Pedersen et stort poengforsprang i sin EM-kategori at ingen ta fra dem gullet. De har vært på pallen i alle de seks EM-rundene de har kjørt i år, og vunnet fire av dem. De har totalt kjørt inn 192 poeng.
Valter og Erik kjørte sin Ford Escort RS1800 inn til seier i sin EM-klasse, Klasse 2, biler 1970-75 modell. Ikke nok med det, men de hadde en imponerende avslutning på løpet og avanserte til en gledelig 4.plass totalt av alle EM-førerne. De lå på 10.plass etter lørdagens etapper, så det var en sterk opphenting søndag. Foran dem var det to BMW M3 og en Lancia Delta Integrale, fra klasser for nyere biler, noe som sier litt om innsatsen til Valter og Erik. Deres argeste EM-konkurrent, Stanislav Budil fra Tsjekkia i BMW 2002 TI, endte bak den norske duoen i San Remo. Budil er på andreplass i EM-sammendraget med 154 poeng. En seier gir 34 poeng, så han kan ikke ta EM-tittelen.
San Remo Rally for historiske biler inneholdt 11 fartsetapper på asfalt. Fem på lørdag og seks på søndag. Totalt var fartsetappene 133.32 km.
Kun en EM-runde gjenstår i år, Acropolis Rally i Hellas, 3.-5. november.
Østberg-bronse
Årets siste EM-runde i rally, Rally Ungarn, ble kjørt i helgen som var, og det ble et fantastisk punktum på sesongen for Mads Østberg og hans svenske kartleser Patrik Barth. Med sin Citroën C3 Rally2 avsluttet de sesongen med seier. Det sikret også Mads EM-bronse.
Mads tok over ledelsen i løpet på nest siste av de 12 etappene da løpets leder frem til da, Miklós Csomós, måtte bryte med skader på bilen etter en avkjøring.
Med sin Citroën C3 Rally2, denne gangen med Pirelli-dekk, var Mads Østberg 12.8 sekunder foran den regjerende ungarske mesteren, Vincze Ferenc Jr. i Skoda Fabia. Martins Sesks fra Latvia endte på 3.plass i Skoda.
Mads fulgte opp en god norsk tradisjon i Rally Ungarn. Han vant løpet også i 2021 sammen med Torstein Eriksen, mens Andreas Mikkelsen/Ola Fløene vant løpet i 2020.
EM-vinner av året ble Haydon Paddon (Hyundai), mens sølvet gikk til Martins Sesks (Skoda). Paddon har i løpet av sesongen vært ganske suveren men kjørte ikke i Ungarn. Han har totalt kjørt inn 163 poeng etter å ha vunnet kun en runde, men tatt ikke mindre enn fire andreplasser.
Martins Sesks fra Latvia endte på 134 poeng. Han har vunnet to av de åtte EM-rundene og endte på en 3. plass 1 min og 26 sek bak Østberg i helgen.
Mads og Patrik Barth har startet i seks av EM-rundene og brøt i Tsjekkia. Seieren i Ungarn ble den eneste i år, og der vant de også power stage og innkasserte maksimale 35 poeng. De har ellers en andreplass i Portugal. Totalt ble det 115 poeng på Mads Østberg og altså en EM-bronse.
Bronse x 2
Ola Nore Jr sikret seg to bronse-medaljer i årets rally-EM. Med helgens innsats i Rally Ungarn ble det bronse både i Junior-EM og klassen for Rally4-biler. Ola hadde med Rune Eilertsen som kartleser i en Opel Corsa i Ungarn. Dessverre for Rune ble det ingen EM-medalje på ham, men en 4.plass i Rally4. Ola hadde nemlig Torstein Eriksen med som kartleser i et av EM-løpene, og i junior-klassen er det ikke EM for kartlesere.
Ola og Rune endte på 5.plass både i junior-klassen og Rally4. Ola endte dermed på 111 poeng i begge sine EM-klasser. I junior-EM ble Norbert Maior fra Romania mester med 117 poeng. Sølvet tok Roberto Dapra fra Italia med 113 poeng. I ERC4 (Rally4) var det omvendt, Dapra vant med 152 poeng, mot Maiors 134 poeng. Det var åtte runder i ERC4 og seks i junior-EM. Ola Nore Jr. har kjørt fem runder.