Tenk deg et billøp der poenget ikke er å være den raskeste, men den mest pålitelige og presise.
Regularity er som en bilversjon av en skattejakt, hvor du ikke bare må finne skatten, men også ankomme akkurat på riktig tidspunkt. Det er en bilsport der sjåførene navigerer en forhåndsbestemt rute og prøver å matche en idealtid uten å vite hva den idealtiden er før de starter!
Banen:
Banen kan være hvilken som helst vei, fra landlige småveier til travle bygater. Det er som om noen har laget en rallyløype ved å plukke ut tilfeldige veier på et kart og sagt: «Lykke til!» Du kjører ikke på en lukket bane, men i stedet følger du en rute med tidskontroller og hemmelige sjekkpunkter.
Bilen:
Bilen din trenger ikke å være en superrask racerbil. Den kan være en gammel veteranbil eller en hverdagsbil. Det viktigste er at den kan kjøre jevnt og pålitelig. Det er som å forvandle bilen din til en klokke – den må være presis og pålitelig, ikke nødvendigvis rask.
Sjåførene:
Sjåførene er som moderne tidtagere med en lidenskap for nøyaktighet. De er ikke nødvendigvis fartsdemoner, men de elsker utfordringen av å holde en konstant hastighet og navigere presist. De har ofte en kartleser som hjelper dem med å holde styr på ruten og tiden. Det er som om de spiller et avansert spill av «Følg leder» med en bil.
Konkurransen:
Konkurransen handler om å følge en bestemt rute og ankomme forskjellige sjekkpunkter på forhåndsbestemte tider. Du får poengtrekk for å være for tidlig eller for sent. Det er som å være med i en tidsreise-film der du må lande på eksakt riktig tidspunkt for å vinne. Sjåførene bruker både analoge klokker og avanserte tidtakingssystemer for å prøve å matche den ideelle tiden.
Utstyret:
Utstyret inkluderer en bil, et nøyaktig tidtakingssystem (gjerne både digitalt og analogt), og en kartleser med et kart og notater om rute. Det er som å være en del av en Sherlock Holmes-historie, der du må bruke alle tilgjengelige ledetråder og instrumenter for å løse tidens mysterium.
Publikum:
Publikum i Regularity-løp er ofte bilentusiaster som setter pris på presisjon og klassiske biler. De heier på deltagerne og beundrer deres evne til å holde jevn fart og nøyaktig tidtaking. Det er som å se en ballett av biler der eleganse og timing er alt.
Så der har du det:
Regularity, en bilsport der det ikke handler om å være den raskeste, men den mest presise. Det er som å spille et avansert spill av «Gullhår og de tre bjørnene», hvor alt må være akkurat passe. Hver tur er en spennende utfordring i tid og nøyaktighet, pakket inn i en herlig kjøretur!
Dette var ChatGPT sin fantasifulle forklaring på Regularity.
Tirsdag hadde Ferdighetsseksjonen i Norges Bilsportforbund invitert klubbene som arrangerer Regularity og Ferdighetsseksjonens rekrutteringsgruppe til møte på Bryn.
Rekrutteringsgruppa består av 4 aktive utøvere innen Regularity: Lars Petter Hauge og Bjarte Christoffersen fra KNA Halden, Iren Adams fra Opelregisteret og Anette Mahle Gisle fra Asker & Bærum Motorsport. De har sett på, og lagt fram en plan for hvordan vi enda bedre kan markedsføre sporten vår. Hensikten med møtet var å diskutere hva vi sammen kan gjøre for sporten.
Her er noen av de punktene som ble diskutert:
Invitasjon/tilleggsregler bør komme ut (mye) tidligere. Det er mye som skjer og derfor er det viktig at man kan booke tiden til løpet for å få kalenderen med resten av familien og andre interesser til å gå opp.
Vi oppfordrer klubbene til å markedsføre løpene via Facebook og opprette «Arrangement». Da vil Facebook foreslå arrangementet for flere ut fra hva de søker på eller deres lokasjon/bosted.
Her vil vi berømme KNA Drammen som også har kjøpt ekstra markedsføring på Facebook. Dette er ikke veldig dyrt, men de har fått flere påmeldte til løp og flere medlemmer som resultat! De er også villige til å fortelle andre klubber om sine tips og triks! Bra jobba!
Kan man i klubbene få flere løypeleggere, eller samarbeide med andre klubber om løp slik at det blir mindre jobb på enkeltpersoner? Da kan planlagte løp gjennomføres selv om noe uforutsett skulle skje.
Arrangørklubbene ble enige om at de samles i uke 41 og setter opp en terminliste for 2025. Da vil de bestemme løpsdatoer slik at de ikke kolliderer med andre arrangement som f.eks. rally-NM eller Nordisk Mesterskap i Regularity. Her må vi også samarbeide med Rallyseksjonen.
Vi kom også fram til at hovedmålgruppen for Regularity er de som har en bil eller hobbybil som de tør å bruke på varierende underlag. Det er mange med bilinteresse i Norge, noe som er bra, men nok ikke alle som vil bruke bilen sin på grus, skogsvei eller i et grustak. Det er de som tørr å bruke bilen sin på alt slags underlag som er vår målgruppe.
Nå står det hele fire løp på kalenderen denne høsten. To av disse var planlagt avviklet i vår, men uforutsette hendelser har ført til at de løpene måtte flyttes til høsten.
Vi oppfordrer klubbene allerede nå til å opprette «arrangement» på Facebook slik at vi kan nå flere nye utenfor dagens miljø som vil prøve seg i sporten.
Vi takker for innspill og meninger i tirsdagens møte.