Helt elektrisk i Trøgstad

Tommel opp for elektrisk karting mener Jørgen, Oliver T., Martin og Oliver S. som var på plass under elektrisk dag på Trøgstad Motorsenter lørdag.

Det ble stor suksess da NMK Trøgstad og NBF arrangerte elektrisk dag på Trøgstad Motorsenter lørdag. For mange ble dette et første møte med en elektrisk kart. Produsentene Rotax og BluBlue Shock Race hadde med seg elektriske karter i forskjellige størrelser som alle kunne få teste.

-Det var en god opplevelse å kjøre elktrisk kart. Den gikk utrolig fort, sa Oliver Strandem.

I tillegg til de tre nevnte var også produsenten Sodi Kart representert. Sodi satser mest på elektrisk utleiekart og leverer blant annet til Harald Huysman Karting i Oslo.


Primus motor for det hele, Espen Larsen i NMK Trøgstad, hadde virkelig laget et godt program. Formiddagen gikk med til testkjøring. Man kunne teste elektriske karter, eller sin egen kart på banen. NMK Trøgstad har selv to elektriske karter for de aller minste som også var populære og i flittig bruk. Klubbens funksjonærer kunne fortelle at disse er perfekte når det kommer barn til banen for første gang for å teste. Mange av de yngste synes det er voldsomt med lyden av de tradisjonelle kartene med forbrenningsmotor, og liker mye bedre å kjøre elektrisk. I tillegg er det mye enklere vedlikehold for klubben, kunne representantene fra NMK Trøgstad fortelle.

På ettermiddagen hadde Espen Larsen lagt opp til seminar. Der var det forskjellige settinger og tema som ble tatt opp. Han hadde blant annet klart å få besøk av tre fremtredende politikere. De to stortingsrepresentantene Ola Elvestuen (V) og Tage Pettersen (H), samt Camilla Eidsvold (SV) som er leder av hovedutvalget for folkehelse, kultur og mangfold i Østfold fylkeskommune.

 

 

 

Seminaret ble innledet med en videohilsen fra NBFs sportssjef, Atle Gulbrandsen, som la vekt på at det er viktig at vi i bilsportmiljøet viser at vi også er en del av samfunnet ellers. Selv om utslippene fra de få racerbilene som finnes i verden ikke er noen stor trussel så er det viktig å vise at vi tar det grønne skifte på alvor, og at bilsporten slik sett blir oppfattet som seriøs.
Gulbrandsen ble fulgt opp av NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud som var tilstede i Trøgstad. Han kom inn på bilsportens betydning for bilindustrien.

-Bilsporten er et gedigent forsknings- og utviklingslaboratorium for bilindustirien, og når det kommer til utvikling av elbiler. På spørsmål om hvordan NBF og Raknerud ser på innfasing av elektrisk i norsk kartsport, mente Raknerud at det må komme som et alternativ og ikke erstatter til karting med forbrenningsmotorer.

-Jeg tror vi på kort sikt må innføre elektriske klasser ved siden av de eksisterende. Så vil det for neste generasjon bli mer naturlig å velge elektrisk. Vi har sett og hørt her i dag at de unge som har prøvekjørt lovpriser de elektriske kartene. De har bare positivt å si om dem, men fedre og bestefedre er nok mer skeptiske. Så må vi huske på at vi tross alt er på et tidlig stadium når det gjelder elektriske karter, og at det vil skje utvikling også prismessig. Det er vanskelig å spå om fremtiden, men på lang sikt tror jeg det vil det være helt naturlig med elektriske karter, mente Raknerud.
Også NBFs Miljø- og bærekraftrådgiver Michal Grzela deltok i seminaret. NBFs president Glenn Mellegaard var også til stede og det samme var Rune Bekkevold som er sekretær for kartingseksjonen.


Tage Pettersen, som i tillegg til å være politiker fra Moss, også er president i Norges Ishockeyforbund, var sporty nok til å prøvekjøre en elektrisk kart på banen. Han var svært positiv til den opplevelsen. Det positive for sportens del var at de tre politikerne alle var skjønt enige om at mva-fritaket for Elektriske kjøretøy (elbiler) også må gjelde karter.

-Det er ikke tvil om at det skal gjelde også gokart så det må vi passe på at blir en del av statsbudsjettet ved første anledning, mente Ola Elvestuen

Representantene fra de tre produsentene minnet forsamlingen på at det stadig skjer utvikling, spesielt i forhold til batterier og vekt på kartene. Blue Schock Race har allerede produsert elektriske karter i fem år, og holder til i Latvia. De har levert karter til blant annet Japan, og er på full fart på vei inn i USA.