NM i bakkeløp på Lillehammer

Førstkommende helg arrangeres årets bakkeløp for biler i Lillehammer Olympiapark. Det er NMK Sør-Gudbrandsdal som er arrangør, og løpene kjøres i den 1.590 meter lange asfaltraseen – den såkalte VIP-vegen.

Det har vært kjørt bakkeløp i Birkebeinervegen i Lillehammer Olympiapark en rekke ganger. Asfalttraseen har blitt en populær bakkeløpstrase blant førerne. I år, som i fjor, er det to atskilte løp, ett på lørdag og ett på søndag og det er sammenlagt resultat av disse som er tellende for årets mesterskap.

 

Det er mange klasser i forskjellige grener i Norsk Bilsport, og svært mange av dem egner seg for bakkeløp. Derfor har det blitt hele åtte forskjellige klasser som har NM-status i bakkeløp.

 

Da fjorårets mesterskap ble avgjort på Lillehammer var det Emil Sivesind fra NMK Krabyskogen som vant supernasjonal over 2400 ccm. Han ble mester også i 2022. Totalt har Emil fire NM-titler i bakkeløp fra forskjellige klasser, og i år er han også norgesmester i rallycross med sin Audi. Til helgen kjører han for å ta nytt NM-gull i bakkeløp, og er uten tvil en av favorittene både i sin klasse og totalt.

I supernasjonal inntil 2000 ccm stiller tittelforsvarer Sebastian Høidalen fra NMK Grenland i Ford Fiesta. Fjorårets sølvvinner Anders Hansen fra KNA Indre Ytre Østfold stiller også i sin Audi A1, og fjorårets bronsevinner Martin Kjær fra NMK Grenland er også på plass i sin Skoda.

I supernasjonal 2000-2400 ccm er Petter Leirhol fra NMK Valdres en av favorittene med sin BMW M3. Leirhol tok NM-sølv i fjor da han deltok i klassen over 2400 ccm.
I klassen for tohjulsdrevne rallybiler er det ventet å bli en hard kamp om NM-medaljer. Lars Morten Berntsen fra NMK Hadeland har vært mester i denne klassen de tre siste årene, og stiller igjen med en Citroën Xsara. Jarle Lippert fra Asker og Bærum Motorsport er også en gjenganger som medaljevinner i denne klassen, og stiller igjen med sin BMW E36

I klassen for firehjulsdrevne biler er selveste NM-kongen, Anders Grøndal, påmeldt. Han har ikke mindre enn 18 NM-titler i norsk bilsport, og tok senest i år bronse i rally-NM. I fjor deltok han ikke i bakkeløps-NM, men han var mester i 2022. Han vil få konkurranse fra blant andre Hans-Jøran Østreng og Frank Valle.

 

 

 

 

 

Ettersom bakketraseen på Lillehammer utelukkende består av asfalt, egner den seg også godt for racing-biler. Nybakt vinner av den scandinaviske Porsche Carrera Sprint Challenge, Isabell Rustad fra NMK Hadeland, stiller på Lillehammer i en Peugeot 206 GT4-bil. I samme NM-klasse stiller også Anna Sand Skjærbekk fra NMK Solør i BMW E36.

Det er tre NM-klasser for GT-biler i år. I tillegg to klasser for historiske rcingbiler og en klasse for historisk rallycross. I de historiske klassene finner vi førere som Holm Jacob Matheson, Olav Fredriksen, Per Brynildsen, Robert Skaugerud og Amund Walle for å nevne noen. Sistnevnte vant årets norgescup i historisk rallycross.

 

Det kjøres altså to separate løp til helgen, som begge er tellende for Norgesmesterskapet.  Det kjøres tre omganger i hvert av løpene og bestetiden til hver deltager oppnådd i en av de omgangene er avgjørende for plasseringen i klassen.

 

NM-reglement finnes her:
Reglement for Norgesmesterskap og Norgescup Bakkeløp 2024 – Bilsportboka

 

Poengstilling i NM bakkeløp 2023:
Poengstilling 2023 – Norsk bilsport

Poengstilling i forskjellige mesterskap 2024 finnes her:
Poengstilling 2024 – Norsk bilsport

Arrangørens Internettsider:
Artikkel (nmksgd.no)

Digital oppslagstavle:
Sportity: Passord NMBAKKELOP

Arena :
VIP vegen ved OL-Hoppbakken, Birkebeinervegen Lillehammer
Stigende trase, 1.590 meter lang
100 % Asfalt. Bredde: 6 – 10 meter
Høydeforskjell 153 meter

 

Tidsplan*:

Lørdag 28. september:

Kl. 09.00 Start 1. omgang
2.  og 3. omgang kjøres fortløpende

Søndag 29. september:

  1. 09.00 Start 1. omgang
    2.  og 3. omgang kjøres fortløpende

 

*=Endring i tidsplan kan skje. Følg med på løpets nettside.