Gokart for Alle er en ny satsing fra Norges Bilsportforbund som skal gjøre bilsport mer tilgjengelig for enda flere. På Oslo Motor Show blir prosjektet presentert offentlig for første gang.
Gokart for Alle blir et nytt kartingmesterskap, med et såkalt «arrive and drive-konsept», noe som innebærer at deltakerne ikke må gjøre tunge investeringer i eget utstyr, kassebiler, tilhengere, verktøy og alt som hører med i en kartingsatsing. På den måten vil mesterskapet bli enda mer tilgjengelig for de som ikke har muligheten til å gjøre en slik investering, eller plass til å ha alt utstyret som kreves.
-Bakgrunnen for Gokart for Alle er å lage et mesterskap som er tilgjengelig for enda flere, og som gjør at vi kan øke rekrutteringen til bilsport, forteller initiativtager Helge Håskjold.
Håskjold har lang erfaring fra ulike lederroller i norsk bilbransje, og har tidligere vært involvert i bilsport gjennom blant annet Neon Racing Cup på 90-tallet. Nå står han bak konseptet Gokart for Alle, sammen med Arne Berg, som også har lang erfaring som leder i norsk bilbransje og norsk bilsport.
-Vi vet at det er mange som har lyst til å begynne med bilsport, men som aldri får muligheten fordi det krever at man kjøper utstyr som koster mye penger, eller at man rett og slett ikke har plass til å ha dette utstyret hjemme. Det er ikke spesielt lett å drive med bilsport om man bor i blokk, for eksempel. Det krever også mye kunnskap for å drifte og skru på sitt eget utstyr, og det er ikke alle som sitter på denne kunnskapen, forteller Håskjold.
«Arrive and drive» er et langt vanligere konsept i internasjonal bilsport enn i Norge, hvor førerne rett og slett kommer med hjelmen under armen, også er det andre som både eier bilen eller gokarten, som frakter denne og som skrur under løpshelgene.
17 elektriske gokarter
Norges Bilsportforbund planlegger derfor å investere i 17 elektriske gokarter, som alle skal bli driftet av det samme selskapet. Disse kartene vil i første omgang bli leid ut til førere mellom 8 og 12 år i Østfold, men på sikt er planene å utvide både aldersspenn og at dette skal bli et mesterskap som går over hele Norge.
-Vi har valgt elektriske gokarter av to grunner. For det første er det enklere å drifte en elektrisk gokart enn en med forbrenningsmotor, og for det andre er det viktig at også norsk bilsport viser at vi er med på det grønne skiftet. Flere baner sliter med støyproblematikk, og en elektrisk gokart er langt mer stillegående. På sikt kan det å kjøre med elektriske karter også åpne for at man kan kjøre løp midt i byer, for eksempel, forklarer Håskjold.
Seks arrangementer i 2025
Planen for 2025 er seks arrangementer på Rudskogen, Varna og Trøgstad i Østfold for opptil 30 deltakere.
På Oslo Motor Show på Lillestrøm fra den 25. til den 27. oktober vil Gokart for Alle stå på standen til Norges Bilsportforbund. Der vil det også være en elektrisk Rotax E10 gokart, som interesserte kan lære mer om.
Les mer på:
https://gokartforalle.no/