Møller Bil Motorsport innledet årets siste racehelg på svært dramatisk vis med krasj på fredagens trening. Etter fantastisk laginnsats sto bilen likevel på startstreken lørdag, og teamet endte til slutt øverst på pallen.
– Dette viser hva som bor i dette laget. Jeg kunne ikke vært stoltere, sier teamsjef Espen E. Wiik.
Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport deltar hvert år i utvalgte runder i det tyske langdistansemesterskapet «Nürburgring Langstrecken Serie» (NLS), hvor alle løpene kjøres på den verdensberømte banen Nürburgring Nordschleife.
Etter de tre første løpene i år var fasiten to seiere og én andreplass, noe som gjorde at forventningene var skyhøye i forkant av teamets siste løpshelg.
Heroisk mekaniker-innsats
Dersom helgens løp hadde vært et filmmanus, hadde det vært vanskelig å skrive det mer dramatisk
enn det som skulle bli tilfellet. Under fredagens trening ble det oljesøl på banen, og før banemannskapene rakk å få ut flagg for å advare førerne, kom Håkon Schjærin i stor fart. Å bremse på olje med slicks er som å bremse på is med sommerdekk – det bare seiler avgårde. Schjærin hadde ikke mulighet til å gjøre noe, og braste av banen og rett inn i en dekkstabel.
Heldigvis gikk alt bra med ringreven Schjærin, men bilen fikk en del skader i sammenstøtet. Her
trådte imidlertid mekanikerteamet til, og i løpet av fredag kveld var bilen både reparert og teipet
sammen, slik at den var klar for kvalifisering lørdag.
Dramatikken fortsatte
Etter den store innsatsen som ble lagt ned av mekanikerne, ville sjåførtrioen Schjærin, Kenneth
Østvold og Atle Gulbrandsen betale tilbake med renter. Til tross for at startfeltet i TCR-klassen var det
største og hardeste denne sesongen, klokket teamet inn til pole position i sin klasse under
kvalifiseringen under våte og krevende forhold.
Det hadde vært stor dramatikk allerede før løpsstart, og løpet fortsatte i samme sporet hvor Østvold
var nær ved å få en annen bil rett i fronten etter start, men klarte på heroisk vis å unngå bilen som
snurret like foran han.
Deretter satte han opp et forrykende tempo i de krevende forholdene, og etter hvert som banen
tørket opp kjørte han svært gode tider. Dette la grunnlaget for en solid ledelse til teamet. Østvold
overlot bilen til Schjærin, som på ingen måte hadde blitt skremt av fredagens avkjøring. Han kjørte
stabilt gode runder, og det samme gjorde Gulbrandsen, som fikk æren av å kjøre siste stint, og krysse
mållinjen som første TCR-bil etter fire timers intens racing.
Takker alle bidragsytere
Teamsjef Espen E. Wiik hadde lovet de 50 gjestene som Møller Bil Motorsport hadde med seg på
årets siste løp en spektakulær opplevelse, og han hadde virkelig sine ord i behold etter målgang.
– For en måte å avslutte sesongen på. Dette viser hva som bor i dette laget, og jeg kunne ikke vært
stoltere. Så vil jeg benytte anledningen til å takke alle sponsorer og samarbeidspartnere som er med
på laget, og så er det bare å se frem til neste år, oppsummerer Wiik.
Foto: Pål Henning Berg