Førstkommende helg går startskuddet for det som kanskje blir tidenes tøffeste sesong i Danish Touringcar Championship (DTC). På startstreken står toppførere som Jan Magnussen og James Thompson, samt norske Petter Granlund.
Petter Granlund er regjerende mester i danske Casinoportalen Clio Cup og således ingen nykommer i dansk baneracing. Men han legger ikke skjul på at han nå står overfor sin tøffeste sesong noensinne.
– DTC er et stort skritt for meg på alle måter. Bilene er heftigere og konkurrentene tøffere. Bare det å stå på startstreken sammen med førere som Magnussen og Thompson er spennende. Dette er førere jeg har enorm respekt for og som har mange års erfaring med disse bilene, forteller Granlund.
DTC kjøres etter samme reglement som blant annet WTCC og STCC. Motorytelsen er på nesten 300 hk og bilene har blant annet sekvensielle girkasser. Med et startfelt på bortimot 30 biler og førere fra både Formel 1 og GT-racing er det danske mesterskapet et av de tøffeste standardsbilsmesterskapene i Europa.
Forrige helg testet Granlund for første gang sin ARTS Peugeot 407 S2000 som er bilen han skal kjøre i årets mesterskap. Overgangen fra Renault Clio var større enn ventet.
– De første rundene var jeg bare passasjer. Ettersom bilen ikke går så mye fortere enn Clioen så trodde jeg ikke overgangen skulle være så stor, men en DTC-bil er langt mer ekstrem å kjøre. Det var som å kjøre en ordentlig racerbil for første gang, sa Granlund etter den første turen med bilen.
Granlund noterte til slutt 1.11.665 som sin beste tid på testen, hvilket plasserte han som nummer 14 av de til sammen 25 førerne som deltok. Testen ble kjørt på Jyllandsringen, en bane Granlund kjenner godt, og den samme banen som nå er åstedet for sesongens første løp. Men selv om nordmannen har vunnet flere løp her tidligere er han forsiktig med å skru opp forventningene.
– Jeg har for så vidt ingen ambisjoner utover det å fullføre med hel bil. Selv om vi til slutt fikk en brukbar tid på testen så føler jeg ikke at jeg kjenner bilen godt nok til å kunne kjøre jevnt bra tider. Jeg har heller ikke vent meg helt til størrelsen på bilen, så jeg vil nok forsøke å unngå nærkamp nå i starten. Jeg må ta de første løpene som trening, sier Granlund.
Til tross for moderate ambisjoner er det allikevel ikke urealistisk å tro på en god plassering allerede i åpningsløpet. Denne uken fikk Autoforum Racing Team Silkeborg nye forstillingsdeler til deres to biler. I følge Peugeot Sport skal disse utgjøre flere tidels sekunder på runden, noe som lover godt før helgens løp.
– Det blir selvsagt spennende å se hvor mye de nye delene utgjør. I følge de teamene som testet de nye delene allerede forrige helg utgjorde de over et halvt sekund på runden, samt at bilen skal bli bedre å kjøre. Michael Carlsen var fjerde raskest på testen i en tilsvarende 407 som den jeg kjører, hvilket viser at bilen absolutt kan være konkurransedyktig, avslutter Granlund.