Pressemelding: Knudsen skal kjøre i Norge

Nok en gang foran hjemmefans, denne gangen i en kraftigere bil. De neste stegene til
det norske talentet Knut Eirik Knudsen vil mest sannsynlig føre til den norske GT4-kategorien. Her
vil han prøve å bygge videre på sin suksessrike første sesong i Clio Cup Mid Europe.
Dette avslørte han i vårt grundige intervju.

Du kjørte din første fulle sesong i Clio Cup Series Mid-Europe. Hvor fornøyd er du med
prestasjonen din i 2024-sesongen?

Alt i alt er vi ganske fornøyde med debutsesongen vår. Vi klarte å vise tempoet vårt, spesielt i
den siste delen av sesongen. Det var flere løp hvor vi hadde hastigheten til å bryte inn i topp
10 totalt. Imidlertid slet vi med kvalifiseringen og å få til en perfekt runde. Og som vi alle vet,
er kvalifisering superviktig. Hvis du starter fra P30, vil du aldri vinne, uansett hvor rask du er.
Så det er definitivt et område vi må forbedre, og noe vi jobbet med mot slutten av sesongen.

Ditt beste resultat var på Magny-Cours, hvor du endte på 3. plass i Challengers Mid
Europe-kategorien. Hvor viktig var dette øyeblikket for deg?

Selvfølgelig var dette et veldig viktig løp for oss. Det viste at vi virkelig kunne oppnå noe i
denne kategorien. Men jeg tror tempoet vårt var enda bedre i Barcelona. Imidlertid gikk
ingenting vår vei der, så resultatene gjenspeilet ikke prestasjonen vår. Så jeg vil si at begge
de helgene var virkelig viktige for oss.

Er det noe du vil forbedre for de kommende sesongene?
Kvalifisering er der vi trenger å forbedre oss mest. Hvis vi kan vise potensialet vårt der, er
himmelen grensa.

Fra ditt synspunkt, hvor populær er motorsport i Norge?
Det har blitt mer populært de siste årene. Men det er ikke så populært. De fleste vet ikke så
mye om det.

Rally og rallycross ser ut til å være de mest populære motorsportene i Norge. Hvorfor
valgte du baneracing? Har du noen gang vurdert å kjøre rally?

Jeg begynte med karting da jeg var 10 år gammel. Jeg syntes det var veldig gøy og
spennende. Spesielt det å pushe grensene og konkurrere mot andre førere. Videre føler jeg
at du kan presse bilen mer og holde høyere fart når du kjører på asfalt. Og spenningen ved

nærkamp i slike hastigheter gjør det enda bedre. Så rally og rallycross har aldri appellerte til
meg.

Clio Cup Series har et mye større felt enn Citroën DS3 Cup, hvor du kjørte før. Hvor
stor forandring var det å gå fra Citroën DS3 Cup til Clio Cup Series fra dette
perspektivet?

Den største forskjellen føler jeg er trafikken under kvalifiseringen, og vanskeligheten med å
få en ren runde. Og konsekvensene av å ikke få en god runde er mye større. I DS3 Cup
kunne du vinne, eller i det minste komme på pallen, selv fra bakerst på griden. Det er nesten
umulig i Clio Cup. Videre er nivået på førerne virkelig bra. I DS3 Cup hadde du noen få
utmerkede førere. I Clio Cup har du 20-30 førere som kan oppnå store ting på en god dag.

Hvordan tilbringer du fritiden din i vinterpausen?

Denne vinteren har jeg brukt mesteparten av tiden min på å forbedre kondisjonen min. Fordi
dette har blitt prioritert mindre de siste årene. Noe som er synd, fordi jeg tror dette er veldig
viktig for å få de siste tidelene. Jeg gjør også mye simulatorarbeid.

Vet du allerede hvor du skal kjøre i 2025-sesongen? Kan du dele planene dine med
oss?
Det har vært litt frem og tilbake. Men akkurat nå ser det ut til at det blir en sesong i det
norske GT4-mesterskapet for oss i år. Og kanskje noe annet utenfor Norge. Men dette er
ikke bestemt ennå. Vi hadde håpet på en ny sesong i Clio Cup. Men vi klarte ikke å sikre et
bærekraftig budsjett for å få dette til. Imidlertid sikter vi på en retur til serien i 2026.

Hvordan forbereder 2 ud eg til den kommende sesongen? Planlegger du noen testing?

Det blir litt testing før sesongen, men når er ikke bestemt ennå. I mellomtiden fokuserer jeg
på kondisjonstreningen min og simulatorarbeid for å være bedre forberedt på sesongen.

Hva ønsker du å oppnå i 2025-sesongen?

Målet vårt denne sesongen er å bli norsk mester.

Forfatter: Šárka Chomiaková, Foto: DPPI/Alpine Racing