-Jeg ga Christian Krognes en sjanse og han innfridde. Han er meget rask og jeg vil bruke han resten av denne sesongen, sa teknisk direktør i VW Motorsport og eier av LMS Andreas Lautner, etter løpet som endte med dobbeltseier til LMS foran 30.000 tilskuere på Nürburgring i helgen.
Teamet stilte til start med to Volkswagen Scirocco i det tyske langdistansemesterskapet i klassen SP3T for biler med 2 liters turbomotorer. Hele 20 biler deltok i klassen under sesongåpningen.
Christian Krognes puster ut etter gårsdagens løp og smiler fornøyd etter andreplassen i klassen SP3T.
-Dette var et herlig og knallhardt løp, og jeg måtte jobbe hele tiden. På slutten ble det ekstra spennende da løpet ble en runde lengre en planlagt og mange team fikk problemer med for lite bensin. Fjorårets mestvinnende team, Raeder Motorsport i en Audi TTS, og jeg lå sammen det meste av løpet og konkurrerte om pallplassene. En time før slutt var det faktisk fire biler som konkurrerte om seieren, men på siste runde var det altså Raeder og Jeg som kjempet om andreplassen. Raeder lå noen sekunder foran men gikk rett og slett tom for bensin noen minutter før målgang, slik at jeg kunne passere ham. Med 5 kilometer igjen til mål begynte i midlertidig også min motor å fuske, og jeg ble tvunget til å kjøre på 6. gir helt til mål og ikke holde over 100 km/t. Avstanden til konkurrentene bak var heldigvis stor nok til at det holdt, og jeg kunne passere mål på andreplass, etter noen ekstra nervepirrende minutter på slutten.
Kunne du ha vunnet dette løpet?
-Min bil er om lag fem sekunder langsommere på runden enn bilen som vant, og min andrefører er også litt langsommere enn andreføreren på den andre bilen, så ingen i teamet ventet at vi skulle ta seieren. På tross av dette var vi med og kjempet i toppen gjennom hele løpet og at vi klarte andreplassen til slutt var en stor opptur.
– Du kjørte for Møller Bil Motorsport i hele fjor. Nå kjører du for LMS. Hva har skjedd?
-Jeg stiller fortsatt til start med Møller Bil Motorsport i fem løp inklusive 24 timers – løpet i årets sesong, men da jeg fikk en henvendelse fra Andreas Lautner i januar om å kjøre de resterende løpene på VLN – kalenderen med LMS, var det naturlig å følge opp dette. I første omgang dreide det seg om en test i slutten av mars for å vurdere om jeg var rask nok for et sete i teamet. Andreas var i midlertidig svært fornøyd etter endt test, og ga meg muligheten til å være med på løpet som ble kjørt nå i helgen, sier Christian.
– Og var han fornøyd etter løpet?
-Ja, han var svært fornøyd og begynte å snakke om resten av sesongen før løpet var over. De fleste førerne i de gode teamene må stille med betydelige summer for å få kjøre. Jeg er student og har ingen store sponsorer i ryggen som kan støtte meg, så jeg har fått en svært god avtale, og han gir klart uttrykk for at han er veldig fornøyd.
– Hva er du mest fornøyd med etter helgens løp?
-Rundetiden på kvalifiseringen var svært god, da jeg kun var 4 tideler bak den raskeste bilen i teamet med langt mindre erfaring fra denne banen enn de andre førerne. I tillegg kjørte jeg inn til ny personlig rekord i løpssammenheng på 8:54 minutter, og var nest raskest i klassen, så jeg syntes jeg gjorde jobben min. At vi til slutt ble belønnet med andreplassen var fantastisk. I tillegg er teamet veldig proffe og alt fungerte fra start til mål. Jeg føler meg utrolig privilegert som får kjøre for to proffe team som Møller Bil Motorsport og LMS.
– Når er neste løp?
-Neste løp går siste helgen i april, og da skal jeg også kjøre for LMS. Hvilken bil og lagoppsettet vet jeg ikke noe om enda. Jeg håper på et sete på den raskeste bilen av de to, slik at jeg virkelig får sjansen til å vise meg frem. Lautners mål er å vinne både SP3T klassen og VLN serien sammenlagt, og han vil prioritere knallhardt på det som fører til best resultat.
Krognes og hans andrefører ble totalt nummer 18 av 192 startende.