Andreas Mikkelsen og Ola Fløene kjører fredag og lørdag årets andre runde i IRC-serien med sin Skoda Fabia S2000. Det er asfaltløpet Rally Gran Canaria som står på programmet.
I et manus som kunne vært hentet rett ut av Jack Bauer’s CTU-arkivskap, vil Andreas Mikkelsen og Skoda UK Motorsport ha kun 24 timer på seg til å sikre sesongens første poeng i Intercontinental Rally Challenge (IRC). For i løpet av ett døgn vil Rally Islas Canarias Trofeo El Corte Inglés bli avgjort på raske og svingete fjellveier over Las Palmas.
Årets andre IRC-runde består av 12 fartsetapper fordelt på 190,59 kilometer, og det hele er over i løpet av kort tid. En nattpause på seks timer, en etappe hvor sjåførene virkelig får testet servostyringen inne på Gran Karting Club og kjøring i mørket i fjellene, er noen av ingrediensene i løpets 35-årsjubileum.
Det har gått 12 uker siden sesongens første IRC-løp i Monte Carlo. Selv om løpet ble en nedtur, har Andreas benyttet tiden godt for å få sin revansje. Han har vært i Østerrike, Skottland og Frankrike med FIA Institute Young Driver Excellence Academy, tilbrakt en uke i Italia for å lære de tekniske utfordringene med Fabia S2000, vunnet Ronde De La Giraglia på Korsika og sikret seg andreplassen i Rally dell’Adriatico (åpningsrunden av det italienske grusmesterskapet).
Kartleser Ola Fløene har også hatt et travelt program. Brumunddølen har vært med Andreas til Italia og Korsika, vært tilskuer under VM-runden i Sverige og Rally Finnskog, forbredt sin olabil for neste løp og vist sine myke sider med å ha holde liv i en rådyrkalv som er blitt forlatt av moren sin etter en tøff vinter.
Gjenforent i sin Skoda Fabia S2000 UK Motorsport, vil dette være første gangen Andreas og Ola deltar i Rally Islas Canarias Trofeo El Corte Inglés. Den norske duoen er likevel ikke ukjente med spansk asfaltrally etter å ha deltatt i to WRC-runder på det spanske fastlandet. I 2008 klarte de også å få med seg VM-poeng hjem. Gran Canaria byr på slitte og vanskelige asfaltveier – ikke ulikt veiene i Catalonia hvor VM kjøres. Men veiene er også veldig jevne og raske enkelte steder. Andreas kommer til den spanske ferieøya med en klar ambisjon om å sikre seg flest mulig poeng.
– Jeg har aldri kjørt rally på Gran Canaria før, men jeg har fått høre at det er som et typisk spansk asfaltrally – og jeg har jo erfaring fra denne type asfaltveier etter å ha kjørt VM-runden i Catalonia et par ganger, sier Andreas, og legger til:
– Jeg er glad for at det skal være etapper i mørket, for dette er noe jeg har erfaring med fra Korsika nylig. Jeg føler meg veldig komfortabel med å kjøre om natten. På Korsika var vi like raske i mørket som vi var i løpet av dagen, så disse etappene vil bli viktige for oss. Det blir også morsomt å kjøre rally på en kart-bane. Ola og jeg har kjørt go-kart omtrent hver helg vi har hatt fri fra rally, og har vært på nesten alle åpne kart-baner i Storbritannia – men aldri i samme bil før!
Etter nedturen i Monte Carlo har Andreas nullstilt seg, og ser på helgens løp som en ny sesongstart.
– Gran Canaria vil være stedet der vår IRC-sesong starter, så for oss er det viktig at vi forlater øya med gode poeng i bagasjen. Det er i hvert fall vår plan og vi skal forholde oss til det under hele løpet. Vi skal bruke hodet, og gjøre det vi kan for å lykkes, sier han.
Rally Islas Canarias Trofeo El Corte Inglés åpner med en seremoniell start på Parque Santa Catalina, i hjertet av Las Palmas, klokka 20.30 torsdag kveld. Selve løpet starter ikke før fredag ettermiddag. Fredagskvelden består av åtte fartsetapper på til sammen 116,87 kilometer – inkludert to ganger Santa Lucia, som med 24,57 kilometer er den lengste etappen. Først etter midnatt vil den første bilen rulle inn til parc ferme, og etter en kort hvil, vil den første bilen ta fatt på avslutningsdagen halv åtte på morgenkvisten. Den siste dagen består av to etapper, San Mateo på 23,42 kilometer og Artenara på 13.47 kilometer, som begge kjøres to ganger. Målgang er i Las Palmas ved 14.00-tiden.