Førstkommende helg skal årets norgesmesterskap i bakkeløp for biler avgjøres i Lillehammer Olympiapark. Det er NMK Sør-Gudbrandsdal som er arrangør, og løpene kjøres i såkalte VIP-vegen.
Det har vært kjørt bakkeløp i Birkebeinervegen i Lillehammer Olympiapark en rekke ganger. Asfalttraseen har blitt en populær bakkeløpstrase blant førerne, med sine 1.590 meter med 153 meters høydeforskjell. I år, som i fjor, er det to atskilte løp, ett på lørdag og ett på søndag. Tidligere i år er det kjørt to sprintløp i henholdsvis Stjørdal og på Mysen, og disse to sammen med de to avslutningsløpene på Lillehammer teller med årets mesterskap.
Det er mange klasser i forskjellige grener i Norsk Bilsport, og svært mange av de forskjellige bilene egner seg for bakkeløp. Derfor har det blitt hele ti forskjellige klasser som har NM-status i bakkeløp.
I klassen for de minste bilene, supernasjonal inntil 2000 ccm, er det Per Magne Svardal fra NMK Konsmo i VW Polo som topper etter de to sprintløpene med 48 poeng. De to NMK Grenland-førerne Mats Marthinsen og Johannes Rafoss i Honda deler andreplassen så langt, begge med 33 poeng. Jean Olsen fra NMK Trøgstad følger deretter med sin Citroën og 25 poeng.
I klasse supernasjonal over 2000 ccm er det Thomas Bryntesson fra NMK Trøgstad som topper med sin BMW. Han har 48 poeng, og er nylig kårets til Norgesmester i rallycross. På en andreplass finner vi Emil Sivesind, som har kjørt fort på Lillehammer tidligere med sin Audi. NMK Krabyskogen-føreren har 44 poeng.
På en tredjeplass følger Hans-Jøran Østreng fra NMK Trøgstad i BMW, med 27 poeng.
I klassen for tohjulsdrevne rallybiler topper Heine Rudi fra NMK Nore og Uvdal med Peugeot og 26 poeng. På en andreplass følger Jarle Lippert fra Asker og Bærum Msp i BMW med 19 poeng. Mats Peder Hvambsahl fra KNA Kongsberg innehar tredjeplassen i sin Volvo med 18 poeng.
I klassen for firehjulsdrevne biler er det Jens Hvaal fra NMK Grenland som topper med sin Skoda. Sist helg ble han Norgesmester i crosskart, og i bakkeløp har han kjørt inn 26 poeng. Roger Rustand fra KNA Kongsberg er på andreplass i sin Skoda Fabia med 21 poeng. På tredjeplass følger Morten Lehrdahl fra KNA Indre Ytre Østfold i Ford RS200, med 17 poeng.
I klassen for historiske rallycrossbiler er det Geir Paulsen fra NMK Krabyskogen i Volvo PV som leder med 41 poeng. Han følges av Kristian Haugård fra NMK Hadeland i Ford Escort og Ole Johan Sæther fra NMK Trøgstad i VW Boble, som begge har 34 poeng. På en fjerdeplass finner vi Morten Østheim fra NMK Hadeland i VW Boble med 28 poeng.
For baneracing-klassene, klasse 5,6,7,8 og 9, har ikke de to sprintløpene vært tellende, så her er det ingen som har poeng så langt.
Det kjøres tre omganger traseen i hvert av løpene, og bestetiden til hver deltager oppnådd i en av de omgangene er avgjørende for plasseringen i klassen.
FAKTA:
Følgende klasser inngår i løpet:
Klasse 1: Supernasjonal t.o.m. 2000 cm³ (Kan deles i t.o.m. 1600 ccm og t.o.m. 2000 ccm dersom det er 10 deltagere i hver av de kategoriene)
Klasse 2: Supernasjonal over 2000 cm³ (Kan deles i t.o.m. 2400 ccm og over 2400 ccm dersom det er 10 deltagere i hver av de kategoriene)
Klasse 3: Rallybiler med tohjulstrekk
Klasse 4: Rallybiler gruppe A 4WD, Super Cars, Supercar Lites, gruppe N 4WD, RC div. 1 WRC- og R5 biler (inkl. biler med utgått homologering også biler utgått fra gr. B, tidligere Divisjon 2 biler i h.t. teknisk sikkerhets reglement inneværende år.) (Kan deles i Rallyklasse og Rallycrossklasse dersom det er 10 deltagere i hver av de kategoriene)
Klasse 5: Racing GT+, GT1, Gatebil Extreme, Drifting Pro og Semi Pro.
Klasse 6: Racing GT3
Klasse 7: Racing GT4 og GT5
Klasse 8: Historisk Appendix K til og med 1600 ccm
Klasse 9: Historisk Appendix K over 1600ccm
Klasse 10: Rallycross Historisk
NM-reglement finnes her:
Reglement for Norgesmesterskap og Norgescup Bakkeløp 2025 – Bilsportboka
Poengstilling i forskjellige mesterskap 2025 finnes her:
Poengstilling 2025 – Norsk bilsport
Arrangørens Internettsider: Artikkel
Digital oppslagstavle:
App Sportity: Passord bakkelop25
Arena :
VIP vegen ved OL-Hoppbakken, Birkebeinervegen Lillehammer
Stigende trase, 1.590 meter lang
100 % Asfalt. Bredde: 6 – 10 meter
Høydeforskjell 153 meter
Tidsplan*:
Lørdag 27. september 3. NM-runde:
Kl. 08.30 Start 1. omgang
2. og 3. omgang kjøres fortløpende
Søndag 29. september, 4. NM-runde :
Kl 08.30 Start 1. omgang
2. og 3. omgang kjøres fortløpende
Premieutdeling
*=Endring i tidsplan kan skje. Følg med på løpets nettside.
Påmeldte deltakere finnes her: WRM – Web Racing Manager (NO)
Gjennomføring:
Alle klasser kjører 3 ganger. Deltakernes bestetid oppnådd i en av omgangene teller for resultatlisten. Dersom to eller flere førere har samme tid, er nest beste tid, deretter tredje beste tid avgjørende for sluttresultatet. Er det fortsatt likhet skal plassen deles.