Norges Bilsportforbund er ikke en del av Norges Idrettsforbund, men har samme holdning til og følger de samme retningslinjene som norsk idrett ellers når det gjelder trakassering og overgrep knyttet til forbundets virksomhet.
Alle har ansvar for å gripe inn og varsle ved brudd på retningslinjene. Seksuelle overgrep er brudd på Straffeloven (kap.26), og skal meldes til, og etterforskes av politiet.
Følgende retningslinjer gjelder for Norsk Bilsport:
- Behandle alle med respekt, og avstå fra alle former for kommunikasjon, handling eller behandling som kan oppleves som krenkende.
- Unngå berøringer som kan oppleves som uønsket.
- Unngå alle former for verbal intimitet som kan oppleves som seksuelt ladet.
- Unngå uttrykk, vitser og meninger som omhandler utøveres kjønn eller seksuelle orientering på en negativ måte.
- Tilstrebe å ha begge kjønn representert i støtteapparatet.
- Unngå kontakt med utøvere i private rom uten at det er flere til stede eller det er avtalt med foresatte eller idrettsledelsen.
- Vise respekt for utøverens, trenerens og lederens privatliv.
- Unngå doble relasjoner. Dersom et gjensidig forhold etableres bør situasjonen tas opp og avklares åpent i miljøet.
- Ikke tilby noe form for motytelse i den hensikt å forlange eller forvente seksuelle tjenester i retur.
- Gripe inn og varsle dersom man opplever brudd på disse retningslinjene. Støtteapparatet (trenere, ledere, tillitsvalgte, funksjonærer, dommere, foreldre mfl.) har hovedansvar for at retningslinjene gjøres kjent og overholdes i organisasjonen/idrettsmiljøet.
Har du opplevd seksuell trakassering i norsk bilsport, så kan du varsle Norges Bilsportforbund på E-post varsling@bilsport.no
Rutiner ved varsel om trakassering i Norges Bilsportforbund
Hva betyr det å varsle?
Å varsle betyr å si fra eller advare om kritikkverdige, uakseptable eller ulovlige hendelser eller handlinger.
Målet med å varsle er å si ifra til en person som kan gjøre noe med det som er skjedd, ivareta personen som eventuelt er blitt utsatt for noe kritikkverdig, og stoppe at det skjer igjen.
Hva bør være med i varselet?
- Oppsummer hva som har skjedd, hvem du varsler om, andre som er involvert og hvor det har skjedd.
- Vær så konkret som mulig. Om det er flere hendelser, beskriv dem separat og lag en tidslinje.
- Har du dokumentasjon, bilder, sms, chat, film etc. på det som har skjedd, send dette inn som vedlegg.
- Vet du om andre som har vært vitne til det som har skjedd eller opplevd lignende hendelser, inkluder navn og kontaktinformasjon til dem.
Hva skjer med varselet når det er sendt inn?
Etter at varselet er sendt inn, er NBFs rutine at saken vil bli tildelt to saksbehandlere for håndtering. Om varsler ikke hører noe innen kort tid, ta kontakt der du varslet for å være sikker på at det er mottatt.
Når saksbehandlerne har mottatt varselet, vil de gjøre innledende avklaringer og undersøke saken gjennom samtale med alle involverte parter. De vil også holde varsleren informert om prosessen underveis.
Det kan ta tid å kartlegge en varslingssak, spesielt om saken er alvorlig. Hovedregelen er å «skynde seg sakte», slik at det blir en grundig og god håndtering. Om du er usikker hvor lang tid det vil ta, kontakt din saksbehandler.
Dersom omvarslet har et tillitsverv i NBF skal NBFs styre vedta midlertidig fratakelse av tillitsvervet til saken er ferdig behandlet.
Dersom personen det er varslet om er ansatt i NBF, er det viktig å følge arbeidsmiljøloven. Kapittel 2 i arbeidsmiljøloven gir rammen for regelverket for varsling fra og om ansatte, og forhold på arbeidsplassen.
Behandling av varsel
Det finnes ingen konkrete saksbehandlingsregler for behandling av en varslingssak. Alle varslingssaker er forskjellige. Det vil derfor være opp til de som er satt til å behandle saken å vurdere hva som er nødvendig for å sikre en forsvarlig behandling av den enkelte saken.
Det er viktig:
- At alle varsler blir tatt på alvor av NBF .
- At varslingssaken blir behandlet fortrolig. Fortrolighet innebærer at identiteten til varsler og den/de det ev. er varslet om, ikke skal gjøres kjent for flere enn det som er nødvendig for den videre behandlingen av saken. Fortrolighet kan også innebære at omvarslet ikke gjøres kjent med identiteten til varsleren.
- At varslingssaker blir behandlet forsvarlig.
- At nødvendige undersøkelser foretas innen rimelig tid.
- At varslingssaker forsøkes avsluttet så effektivt og raskt som mulig.
- At egnede tiltak iverksettes basert på resultatet av undersøkelsene.
- At det vil bli vurdert konkret i hvert enkelt tilfelle hvem som skal involveres i den videre behandlingen i saken, og at det alltid vil bli vurdert om verneombud bør involveres.
- Å ivareta varsleren. Det vil blant annet innebære:
- At varsler mottar bekreftelse på at varselet er mottatt.
- At varsler gis mulighet til å utdype varslingen.
- At varsler gis rett til å la seg bistå av en tillitsperson (rådgiver, familiemedlem osv.).
- At varsler får beskjed når saken er avsluttet.
- At varslers øvrige rettigheter blir ivaretatt, se nærmere nedenfor.
- Å ivareta omvarslet, forutsatt at det er igangsatt nærmere undersøkelse av en sak. Det vil blant annet innebære:
- At omvarslet gis rett til å få innsyn i påstandene mot seg og andre personopplysninger som er samlet inn om vedkommende i forbindelse med behandlingen av varselet. Omvarslet har som hovedregel ikke rett til å få vite identiteten til den som har varslet.
- At omvarslet gis rett til å få uttale seg om saken (kontradiksjon).
- At omvarslet gis rett til å la seg bistå av en tillitsperson (rådgiver, familiemedlem osv.)
- At omvarslet får beskjed når saken er avsluttet.
- At omvarslet, dersom det ikke er funnet kritikkverdige forhold, gis tilbakemelding så raskt som mulig, og på en slik måte at omvarslet kan oppleve å være fri for mistanke.
- At omvarsledes øvrige rettigheter blir ivaretatt.
De som er satt til å behandle saken, skal utarbeide en logg hvor det fremgår hvordan den ble behandlet, hvem som deltok i behandlingen, og resultatet av varslingsundersøkelsen. Logg og øvrige saksdokumenter skal arkiveres og lagres som fortrolig på betryggende måte.
I enkelte varslingssaker vil de som er satt til å behandle saken utarbeide konkrete skriftlige saksbehandlingsregler for den aktuelle saken, som berørte i saken vil få tilgang til. Slike saksbehandlingsregler er basert på, og vil utfylle, ovennevnte punkter om håndtering av varsler.
Etterarbeid
Det er viktig å sikre en god avslutning og oppfølging av varslingssaken. Et godt etterarbeid inkluderer både å informere om saksgang og konklusjon i saken til riktige personer, at konklusjonen i saken følges opp, og at informasjon i saken er oppbevart på en sikker måte.
Informere involverte parter
Når styret har fattet et vedtak om utfallet av varslingssaken, skal både den som har varslet og den det er varslet om få informasjon om dette. Informasjonen skal deles med de i separate brev, slik at de mottar informasjonen skriftlig.
Dersom det er andre involverte, skal de få informasjon om at saken er ferdig behandlet, men de skal i utgangspunktet ikke få detaljene om utfallet av varslingssaken. Det kan imidlertid være unntak, men dette må vurderes konkret i hver enkelt sak.
Følge opp konklusjon og vedtak i saken
Styret skal etter å ha informert partene om utfall, også følge opp konsekvens av saken og sørge for at reaksjoner som er gitt gjennomføres.
Dette kan innebære å informere andre organisasjonsledd om saken, eller å sende den videre til klubb/organisasjon. Men det kan også være at reaksjonen kun gjennomføres innad i organisasjonsleddet.
Oppsummering, lagre og avslutte saken
Det er det viktig å sørge for at all relevant informasjon i saken er lagt inn og lagret på en trygg og sikker måte.
Styret vil i en varslingssak få informasjon som er sensitiv. Det er viktig at denne informasjonen holdes konfidensiell og ikke deles med flere enn nødvendig, også i etterkant av en varslingssak. Dette er viktig for å forebygge at det oppstår rykter etter at en sak er ferdig behandlet. Det er et mål at personer som har varslet og/eller vært utsatt i en sak, føler seg trygge og ønsker å fortsette i aktiviteten som før. Forebygging av rykter og negative kommentarer er et viktig tiltak for å sikre dette.