Om lag 250 deltakere var på plass da Bilsportkonferansen ble avholdt på Rudskogen Motorsenter på lørdag.
Man kan trygt si at bilsportfamilien var i sitt rette element når vi i år hadde valgt å legge konferansen til Rudskogen, der det har blitt utrolig flotte fasiliteter for møter og konferanser.
Det var Bilsportforbundets president Glenn Mellegaard som ønsket alle delegatene velkommen da alle var samlet i plenum. Han trakk i sin åpningstale frem alt arbeid som nedlegges rundt i klubbene som gjør at aktiviteten i Norsk Bilsport er gledelig stor for tiden. Nyhetene av året, Bilcross Next Gen og Gokart for Alle nevnte han også spesielt, og minnet forsamlingen om at dette er tiltak for viktig rekruttering for å sikre fortsatt stor aktivitet også i fremtiden.
Etter presidenten var sportssjef Atle Gulbrandsen på talerstolen og holdt et innlegg om NBF Talentutvikling og Team Norway, Norges raskeste landslag. Det gror godt i norsk bilsport med større aktivitet på breddesamlingene enn noen gang, samtidig som det aldri har vært flere nordmenn som hevder seg internasjonalt. Gulbrandsen nevnte en rekke eksempler på utøvere som har imponert denne sesongen, og oppfordret også seksjonsmedlemmene, og tillitsvalgte i klubbene til å tipse sine utøvere om alle tjenestene til NBF Talentutvikling, slik at enda flere utøvere kan ta del i breddeaktivitetene.
Etter den sportslige oppdateringen hadde Generalsekretær Hallgeir Raknerud en god nyhet til forsamlingen, da han kunne opplyse om at NBFs styre har vedtatt at lisenspriser og avgifter i NBF holdes uforandret neste år. Det skapte selvfølgelig applaus. Ellers rettet han oppmerksomheten mot nettsiden bilsport.no der det finnes utrolig mye informasjon. NBF er også i gang med å modernisere noe av innholdet for å gjøre det mer bruker- og leservennlig. Han trakk spesielt frem miljøpolitikk og miljøhåndbok som er blitt fornyet. På samme måte skal innholdet om Verdigrunnlag og Fair Race endres. Disse temaene bruke Raknerud ekstra tid på. Det er en del uakseptabel oppførsel, spesielt fra foreldre, på våre arenaer og generalsekretæren manet til en felles innsats for å komme dette til livs.
-De som lager mye dårlig stemning må få høre det, og jeg er overbevist om at det virker best på dem om de får høre det fra de som er dem nærmest. Klubbkamerater eller andre de omgås på løp og i depoter må si i fra. Det bør bli mer fokus på dette også i førermøter. Bilsporten skal være en arena der alle skal trives, og vi har et felles ansvar for trivsel for alle, sa Raknerud.
Han var ellers innom prosessen med utnevnelse av nye seksjonsmedlemmer fra årsskifte og oppfordret alle til å komme med forslag. Her kom også en nyhet, og det er at NBF vil opprette en Esport-seksjon fra 2026, og ønsker forslag på medlemmer også til denne.
Til slutt i plenumssamlingen ble det fokus på Gokart for Alle og den nye satsingen på E-karting (Sim-karting). Her ble også en stor nyhet sluppet, nemlig at Norsk Bilsport nå vil ha en egen Sim-henger. Det vil si en tilhenger med fem sim-rigger som vil kunne være til stede ved en rekke arrangement i tiden fremover. Det var Arne Berg, en av prosjektlederne for Gokart for Alle som sto for lanseringen og den høytidelige avdukingen av hengeren som var på plass i plenumssaken. Denne satsingen blir en viktig markedsføring av Norsk Bilsport fremover, applausen fra salen var et godt tegn på at dette er verdsatt. Hengeren og simulatorene vil få debut under Oslo Motorshow kommende helg. Etter en times tid i plenum ble konferansen delt inn i grengrupper der seksjonene hadde sine agendaer.
Karting
Møtet startet med presentasjon av Kartingseksjonen og oppsummering av sesongen 2025.
Foreløpig terminliste for 2026 ble gjennomgått.
Det ble diskutert utvikling av et enklere «rekruttløp» for nye førere og interesse for en felles arrangørkonferanse.
Behovet for et Race Crew ble tatt opp, og årets NM-arrangør delte erfaringer – NM 2025 ble sportslig vellykket.
Tildeling av NM/NC 2026 ble presentert. Helge og Arne orienterte om «Gokart for alle», før møtet ble avsluttet med gruppearbeid.
Bilcross, Crosskart og Rallycross
Kraften i klubbene – engasjement, erfaringer og utvikling i fokus
Helgens arrangørkonferanse «Kraften i klubbene» samlet engasjerte arrangører, funksjonærer og ildsjeler fra bilcross-, rallycross- og crosskartmiljøet til en inspirerende samling med erfaringsdeling, faglig påfyll og gode diskusjoner.
Temaene spente bredt – fra erfaringer fra sesongen og hvordan klubbene kan lære av hverandre, til rekruttering og utvikling av funksjonærer. Deltakerne delte mange gode eksempler på hvordan klubbene kan bygge sterke og motiverte funksjonærgrupper, både offisielle og uoffisielle, og hvilke tiltak som kan bidra til å beholde funksjonærer lenger i sporten.
Videre ble det diskutert hvordan man lager gode løp, hva som er viktigst for å skape vellykkede arrangement, og hvilke hjelpemidler som kan gjøre jobben enklere for klubbene.
Også miljø og sikkerhet sto sentralt, med konkrete tips og råd for å møte miljøutfordringer i hverdagen, hvor NMK Gol gjennomgikk utfordringene de har i forhold til utslippsløyve på sitt anlegg.
Det ble mange gode diskusjoner og verdifulle innspill underveis, og deltakerne ga flere nyttige tilbakemeldinger som seksjonene nå tar med seg videre i det videre utviklingsarbeidet.
Offroad/Biltrial
En engasjert og positiv forsamling av utøvere og arrangører møttes på Bilsportkonferansen. Offroadseksjonen hadde en innholdsrik agenda, med fokus på erfaringsutveksling og evaluering av 2025-sesongen, samt gode diskusjoner rundt forslag til regelendringer.
KNA Telemark holdt et spennende innlegg om Eurotrial 2026, og representanter fra Bane- og sikkerhetsseksjonen bidro med nyttig informasjon om blant annet tilskuddsordninger.
Dagen bød på mange konstruktive innspill og god dialog mellom alle deltakerne.
Offroadseksjonen takker for engasjementet og ser frem til en spennende 2026-sesong med nye utfordringer og muligheter.
Drifting

I grenmøte til Drifting var det et fullsatt rom med engasjerte deltakere og en agenda preget av et omfattende innhold. Et sentralt tema var utfordringene knyttet til kostnader, både for arrangører og utøvere. Målet er å sikre en bærekraftig rekruttering og videre utvikling av sporten. Det ble også diskutert hvilken retning driftingen har tatt de siste årene, og hvordan NBF kan bidra til en positiv og fremtidsrettet utvikling for grenen.
Racing
I Racing var det 32 deltakere som besto av arrangører, eksisterende førere og nye førere for 2026.
Det ble en fin evaluering fra 2025 og det ble presentert planer for 2026.
Arrangørklubbene skal fortsette det gode samarbeidet på tvers av arrangementene, slik at løpene fortsetter med å være forutsigbare med høy kvalitet.
Rally
Rallyseksjonen med blikket rettet mot 2026 og 2027.
På Bilsportkonferansen presenterte Rallyseksjonen sitt arbeid, utfordringer og planer for de kommende årene. Seksjonen – ledet av Arne-Ingar Stulen sammen med Stig Rune Kjernsli, Morten Erik Abrahamsen og sekretær Bjørn Erik Hagen – la vekt på sikkerhet, reglement, arrangørsamarbeid og videreutvikling av sporten.
Et hovedtema var tracking og sikkerhetssystemer for 2026, der både kostnader, tekniske løsninger og behovet for faste operatører ble diskutert. Seksjonen løftet også fram behovet for å støtte arrangørene bedre gjennom tydeligere rutiner, felles maler og tettere dialog mellom jury, løpsledelse og sikkerhetskontrollører.
Rekruttering og utvikling ble også viet stor plass – med fokus på å gjøre det enklere for nye førere og funksjonærer å komme i gang, og å holde dem lengre i sporten gjennom anerkjennelse, fellesskap og bedre kommunikasjon.
Rallyseksjonen lanserte dessuten planer for NM-pakken 2027 og arbeider videre med oppdaterte reglementer for 2026, blant annet 7 mm utstikk på piggdekk i NM-klassene 1 og 2, tydeligere bensinfyllingsregler og justeringer i teknisk reglement.
Til slutt ble det understreket at rallysporten er et lagarbeid – og at tett samarbeid mellom klubber, arrangører og seksjonen er nøkkelen for å løfte sporten videre.
Bane og sikkerhet
Bane og sikkerhetsseksjonen var representert med seksjonsleder Arild Østby og sekretær Jonas Svendby
Vi startet dagen med et brannkurs der tre klubber deltok. Kurset ble innledet med en teoridel, før vi gikk over på praktiske oppgaver i frigjøringsteknikk fra bil og diverse slukkeøvelser.
Videre utover dagen var vi innom på grenmøtene og informerte om tilskuddsordninger, samt endringer som er gjort på hjemmesiden under fanen Bane og Sikkerhet.
Funksjonærseksjonen
Funksjonærseksjonen kom med et tydelige budskap på Bilsportkonferansen 2025.
Under årets Bilsportkonferanse løftet Funksjonærseksjonen fram viktigheten av respekt, samhold og anerkjennelse i norsk bilsport. Seksjonen – ledet av Lina Haga sammen med Bodil Kvalø Lyhus, Monika Norup Haug og Geir Sandberg – understreket at både utøvere og funksjonærer må følge reglene i Bilsportboka og vise gjensidig respekt for hverandre.
Et sentralt tema var behovet for å takke og løfte fram de som gjør bilsporten mulig – funksjonærene. Gjennom initiativet «Løpets drivaksel» oppfordres arrangører til å hedre enkeltpersoner som gjør en ekstra innsats, for eksempel med trykk på vester eller t-skjorter.
Seksjonen presenterte også NBFs Funksjonærmesterskap 2026, som vil inkludere både leaderboard og klubbranking – et tiltak som skal bidra til økt engasjement, stolthet og motivasjon blant funksjonærene.
Funksjonærseksjonen avsluttet med ett tydelig budskap:
«Vi er best sammen!»