Christian Krognes fra Hamar signerte rett før jul kontrakt for 2012 med Lautner Motorsport. Han skal dermed kjøre alle de 10 løpene i VLN (det tyske langdistansemesterskapet) og 24 timers løpet på Nürburgring med LMS Engineering’s VW Scirocco GT24.
Det har vært stille rundt deg de siste månedene. Hvordan gikk siste del av sesongen?
-2011 sesongen var egentlig strålende for meg. Jeg fikk kjøre masse både for Møller Bil Motorsport og LMS Engineering, vi sikret oss flere seiere, og jeg markerte meg med nye banerekorder mot slutten av sesongen. Med LMS lå vi faktisk an til å vinne hele VLN sammenlagt for alle klasser, men dessverre måtte vi bryte de siste to løpene med tekniske problemer, og dermed var det toget kjørt. Men sesongen totalt var fantastisk, og en betydelig motivasjon til å yte enda bedre i tiden fremover.»
Betyr dette at du hadde gode kort på hånden når ny kontrakt skulle forhandles?
-Det var definitivt en god hjelp under kontraktsforhandlingene i høst, og til slutt ble vi enige om en kontrakt som jeg er svært fornøyd med. Som student har jeg ikke mye å legge i potten selv, så jeg var helt avhengig av en avtale hvor egne utgifter var så lave som mulig. Nå ser jeg frem mot 2012 sesongen, og er veldig fornøyd med å være offisiell fører for LMS Engineering. Dette er et utrolig sterkt team med mye ressurser og svært høy kompetanse, og de har mål om å være et av toppteamene i tysk GT racing på ringen. Det er selvfølgelig spennende for meg å være del av denne prosessen, og jeg føler meg trygg på at vi blir enda sterkere i den kommende sesongen.
Det er jo en litt spesiell bane du konkurrerer på. Hva gjør Nürburgring så spennende?
-Nürburgring er for mange, verdens mest krevende racerbane. Den består av Grand Prix banen som bl.a benyttes til Formel 1-løp og annen asfaltracing, og den legendariske Nordsløyfa som brukes til det tyske langdistansemesterskapet i kombinasjon med Grand-Prix banen. Nordsløyfa har status som tysk motorvei og er åpen for fri ferdsel, mot betaling, mellom løpene. Den ble bygget på midten av 1920-tallet, og sammen med GP banen er den ca 25 km lang og har en høydeforskjell på nesten 300 meter. Med 126 svinger og nesten ingen avkjøringssoner, regnes den for å være en av verdens farligste baner. Den er svært kupert og kraftigste stigning er på hele 17 %. Til sammenlikning har Trollstigen kun 9 % stigning. Det er ikke for ingenting at Nordsløyfa kalles «Det grønne helvete».
Så det å mestre Nordsløyfa er en helt spesiell følelse og en stor utfordring. Det rekker ikke bare å være rask. Det er like viktig å kjøre sikkert, og man skal ikke gjøre store feilen før man er i stålgjerdet med store materielle skader som resultat.
I hvilken klasse kjører du i 2012?
-Det er ikke helt klart enda. Teamet har gjort seg ferdige med alle analyser og tester som trengs for å gå opp en klasse, og foreløpig ser det ut som at det er dette vi satser på i 2012. Det er i så fall snakk om en klasse for biler med motorer opp til 2600ccm med turbo, som yter noe mindre enn den aller raskeste klassen som kjøres på ringen. Likevel har Audi et fullblods fabrikksteam i denne klassen, som faktisk vant et løp i 2011 sesongen til tross for ytelsesforskjellene. Det er i midlertidig iverksatt en del regelendringer for 2012 sesongen og det er vanskelig å vite hvordan de vil slå ut. Vi kommer til å ta en beslutning på dette når teamet har kalkulert inn hvor mye regelendringene spiller inn på ytelsen. Det som er sikkert er at jeg kommer til å gi alt, uansett hva vi kjører.
I VLN er dere jo flere førere på hver bil. Hvem skal du kjøre sammen med i 2012?
-Dette er heller ikke 100 % avklart enda, men signalene tilsier at førertrioen på bilen blir bra. I 2011 kjørte jeg sammen med innleide gjestesjåfører fra DTM og ex. Formel 1 sjåfører, så jeg regner med at Lautner finner flere sterke sjåfører til 2012 sesongen. Foreløpig er en annen ung og talentfull sjåfør fra Sveits klar for teamet, og jeg gleder meg til å samarbeide med ham. I tillegg er en av teamkameratene mine fra 2011 sesongen klar for å kjøre 24-timersløpet, så alt ser lyst ut. I et langdistansemesterskap som dette er det viktig å ha en førerkabal som er både rask og sikker, og det har vi allerede nå.
Så hva er målet fremover?
-Nå skal jeg først kjøre denne sesongen med LMS, og om det går bra fortsetter vi sannsynligvis samarbeidet. Mitt foreløpige mål er å fortsette å utvikle meg som fører og markere meg sterkere i Tyskland, og så får vi se om det åpner seg noen muligheter etter det. LMS har svært interessante planer også for 2013 så jeg ser for meg at jeg blir hos dem en stund til hvis de fortsatt ønsker meg, avslutter Krognes.