De utfordrende franske alper og glamorøse Monte Carlo er målet når 17 eventyrere og entusiaster legger av gårde med sine historiske rallybiler fra Oslo førstkommende søndag. De deltar i det historiske Rallye Monte Carlo.
Interessen for Rallye Monte Carlo Historique er enorm. 350 deltagere starter, som man gjorde i gode gamle dager fra seks forskjellige steder i Europa, for så å møtes til dyst i de franske alper. Der står legendariske fartsetapper på programmet. Blant annet skal man over Col de Turini på over 1600 meters høyde.
I Norge er det Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) som står for startarrangementet, og 15 norske deltagerbiler samt en fransk og en fra Danmark starter fra KNA-hotellet i Oslo søndag formiddag.
Oslo er et av de seks startstedene. De andre er Torino, Reims, Glasgow, Warszawa og Barcelona.
Norge har lange tradisjoner i Rallye Monte Carlo. Allerede i 1931 gikk den første starten her til lands, da i Stavanger. Siden den gang gikk mange starter fra Oslo.
Sportslig sett er det ikke Petter Solbergs 3. plass i forrige ukes løp som er den beste. I 1955 kom Norges foreløpig eneste seier i det legendariske Rallye Monte Carlo. Gunnar Fadum og Per Malling vant med en Sunbeam.
Norsk suksess
Men når det er snakk om Rallye Monte Carlo Historique, som i år kjøres for 15. gang og med samme arrangør som det kjente VM-løpet, har flere norske lag hatt suksess. Norge har gode tradisjoner og mye å forsvare i Rallye Monte Carlo Historique.
I 2004 ble Monty Karlan og Stein Røed totalvinner av løpet. Monty Karlan har også en rekke andre gode plasseringer. I 2003 tok han 2. plass totalt med Oddvar Moland som kartleser. I 2000 tok han 3. plass totalt som kartleser for amerikanske John Buffum, og i 1999 ble det 2. plass på Karlan med Oddvar Moland i kartleserstolen. Karlan stiller også i år med ikke ukjente Valter Chr. Jensen som kartleser.
I 2009 ble Svein Lund og Tore Fredriksen totalvinner av løpet, og som ikke det var nok sørget Henning Jørstad og Tine Hallre for norsk dobbeltseier.
Også Tom Granli har en totalseier i løpet. Den fikk han som kartleser for svenske Åke Gustavsson i 2000. I tillegg har flere norske lag tatt klasseseire opp gjennom årene.
Krevende og langt løp
Klokken 09.00 på søndag ruller bilene gjennom startportalen utenfor Scandic Hotel KNA Oslo i Parkveien. Fra Oslo går ferden sørover på E18 til Larvik. Der tar deltagerne ferje til Hirtshals i Danmark. Derfra går turen videre på landeveien, og mandag kveld skal man være i Bad Homburg.
Først på onsdag morgen starter man med de såkalte regularity-etappene i alpene. Da skal man kjøre flere kjente etapper som også Petter Solberg og de andre deltagerne i forrige ukes VM-løp kjørte. Men i det historiske løpet kjører man på idealtid. Det er det store konkurransemomentet, ikke å kjøre for fort og ikke for sakte, og det er mange steder hemmelige tidskontroller. Den oppgitte gjennomsnittshastighet kan være tøff nok, for det kan det være både snø og is på veiene. Først natt til lørdag i neste uke avsluttes løpet, og som seg hør og bør er det avslutning i Formel 1-traseen i Monte Carlo.
Disse starter fra KNA-hotellet i Oslo søndag kl. 09.00
49) Monty Karlan/Valter Jensen, Porsche 911, 1978
53) Thorbjørn Bye/Oddvar Moland, BMW 2002 TII, 1974
55) Henning Jørstad/Tine Hallre, Renault Alpine, 1977
83) Petter Granerud/Leif Brennhovd, Volvo 142 S, 1971
87) Svend Åge Bergum/Odd Arne Johansen, Porsche 911 Turbo, 1978
91) Ole Martin Billerud/Marius Billerud, Volvo 122 S, 1970
118) Tore Johannessen/Arne Frogner, Porsche 911 T 2,2, 1971
134) Tore Steen Berntsen/Lasse Donnestad Hansen, Porsche 924 Turbo, 1979
151) Bjørn Erik Indahl/Kjell Kristoffersen, Porsche 911 Carrera 3,0, 1976
165) Tom Berve/Thomas Berve, Volvo 121, 1965
168) Frank Klevengen/Roger Skaug, Porsche 924 Turbo, 1979
172) Jan-Inge Betten/Torse Moengen, BMW 2002, 1970
173) Stig Johnsen/Erik Remberg, Porsche 911 Carrera RS, 1973
209) Jean-Marc Fritz/Jean-Marc Fluck (FRA), Renault 17 Gordini, 1973
217) Hans Geschwendtner/John Mau (DK), Volvo 142, 1972
258) Knut Chr. Hallan/Tore Fredriksen, Austin Healey 3000, 1959
267) Frode Lund/Harald Faugstad, Austin Healey 3000 MKIII, 1964
Følgende norske starter ikke fra Oslo
265) Ivar Moe/Bjørn Lie, Saab 96, 1960 (Barcelona)
237) Ingrid Anderssen Moe/Reneé Nordlie, Volkswagen 1500, 1965 (Barcelona)
48) Torgjer Kleppe/Jørn Arve Aardal, Reanult 8 Gordini, 1970 (Reims)
Mer informasjon om løpet:
www.acm.mc
Resultater Live
http://www.rallyliveresults.com/livehisto/liveresult.php?type=CG&num=18