Etter en særdeles vanskelig test i forkant av årets første løp, hadde Christian Krognes (21) en vanskelig oppgave foran seg da årets første løp i det tyske langdistansemesterskapet ble kjørt på søndag. Og selv om løpet slett ikke var problemfritt for Krognes og hans teamt, tok de årets første seier.
Godt taktisk jobb under vanskelige forhold var i første rekke det som skilte Krognes og hans team fra resten. Det skiftende været på Nürburgring Nordschleife skulle vise seg å bli en joker for teamet, og da deler av det elektroniske systemet på bilen ikke fungerte som det skulle, ble det avgjørende at de skiftet til regndekk på riktig tidspunkt.
-Det kom faktisk aldri skikkelig regn, men luften var såpass fuktig at det ble bløtt likevel. Derfor valgte vi å gå inn tidlig for å skifte til regndekk, mens konkurrentene våre fortsatte med slicks. Dette gjorde i bunn og grunn at vi vant, for vi hadde aldri hatt en sjanse til å vinne i dag dersom forholdene hadde vært tilnærmet normale.
Det ble nemlig veldig hektisk også av andre grunner både for sjåfører og ingeniører på teamet denne løpsdagen.
-Problemene startet allerede lørdag morgen under kvalifiseringen, da motoren stoppet av seg selv flere ganger per runde, uten at vi helt fant ut hvorfor. Like før løpet justerte ingeniøren på teamet litt på motorstyringen, noe som hjalp de første tre rundene. Deretter kom det samme problemet tilbake igjen, men vi klarte å holde bilen i gang så lenge vi holdt oss over 6000 omdreininger. Det ble med andre ord et ganske snevert område å kjøre på når vi ikke kunne overstige 7000 omdreininger for ikke å skade motoren. Med regndekk på bilen klarte vi likevel å kjøre bedre rundetider enn de som var på slicks, og dermed kom vi oss også først i mål, sier Krognes.
På testen i helgen i forkant av sesongstarten på ringen hadde den samme bilen som de vant med vært gjennom en kraftig krasj, og noen av problemene stammet sannsynligvis fra denne påkjenningen:
-Under testen gikk jeg gjennom en dekkbarriere i 180 km/t etter noen tekniske problemer, og teamet hadde kun én uke på å få bilen i skikkelig stand igjen. Antakeligvis henger noen av problemene igjen fra denne krasjen, men teamet gjorde uansett en kjempejobb ved bare å gjøre bilen kjørbar. Nå har de heldigvis mer tid til å feilsøke og kvalitetssikre Sciroccoen før neste løp, slik at vi har en bil vi er skikkelige konkurransedyktige i igjen.
Etter den første runden av i alt ti løp ligger Krognes og hans teamkompiser Dominik Brinkmann og Ullrich Andree på tredjeplass i det tyske langdistansemesterskapet, og leder sin klasse for to-liters turbomotorer. Målet er i midlertidig å vinne hele mesterskapet sammenlagt.
Neste løp i det tyske langdistansemesterskapet går i midten av april.