Under helgens løp i det tyske langdistansemesterskapet stilte nok en gang Christian Krognes (21) fra til start i en Scirocco GT24 av LMS Engineering i klassen for to-liters turbomotorer. Det ble ny seier og dermed sammenlagtledelse for Hamar-gutten.
Helgen startet i midlertidig med en rekke elektronikkproblemer, og da teamet fortsatt ikke hadde kontroll på trøbbelet kun timer før løpsstart var det ingen enkel oppgave Krognes og hans teamkompiser hadde foran seg da løpet satte i gang lørdag morgen.
-Vi kom til et punkt hvor vi rett og slett måtte slutte å jobbe systematisk for å finne feilen. Teamet jobbet knallhardt og byttet en hel del essensielle deler relatert til elektronikken til det kun gjenstod minutter til start, og én av disse endringene førte til at bilen gikk tilnærmet som normalt. Jeg kunne nesten ikke tro det når jeg kjente at bilen fungerte på oppvarmingsrunden i forkant av starten, men da var det bare å gi alt»
Teamet hadde kjørt inn til fjerdeplass i sin klasse under kvalifiseringen, men Krognes tok raskt teten i løpet etter å ha fightet med et konkurrerende team og stallkompis Phillip Leisen i en tilsvarende Scirocco GT24 fra LMS Engineering på de første rundene.
-Vi hadde et svært så spennende første stint, da forholdene var utrolig skiftende og kunne oppleve både solskinn og sprutregn et titalls ganger i løpet av hver runde. Det førte også til mange krasjer, og medfølgende gulflaggsoner som holdt feltet forholdsvis samlet på de første 6 rundene»
Etter hvert økte imidlertid Krognes ledelsen til over minuttet før han overlot rattet til Dominik Brinkmann og Ullrich Andrée. Og selv om forholdene fortsatte å veksle klarte teamkompisene å opprettholde avstanden til konkurrentene før førertrioen krysset mållinjen først, etter fire timer med kjøring.Dette bidro til at de nå leder både det tyske langdistansemesterskapet sammenlagt, samt mesterskapet for førere under 25 år som deltar i serien. I denne poengstillingen sanker man poeng etter plassering og antall deltakere i egen klasse, og siden klassen for to-liters turbomotorer er av de største på ringen har teamet gode forutsetninger for en sterk sammenlagtplassering.
-Denne seieren var veldig viktig, og vi har nå fått full uttelling på to løp hvor vi i utgangspunktet ikke trodde vi ville klare å fullføre. Teamet har gjort en fantastisk jobb, og klarte altså å gjøre oss konkurransedyktige til å ta nok en seier. Det viktigste nå er i midlertidig at vi har løst elektronikkproblemet, og det vil i løpet av neste uke bli gjort nye tester for å finne ut eksakt hvilken del som skapte trøbbel for oss»
Teamet har nå kun ett løp igjen som går i slutten av april, før årets store begivenhet tar sted i midten av mai. Da går nemlig det årlige 24-timersløpet av stabelen på Nürburgring Nordschleife.
-Nå som elektronikken ser ut til å være i orden, kan vi igjen starte å forbedre bilen som skal brukes på 24-timersløpet. Det ligger fortsatt mye potensial i den som vi må jobbe med å hente ut, så det skal bli gøy å jakte nye gode rundetider og plasseringer i løpet som går i slutten av april.» – avslutter Krognes.