I fjor var det Per Anders Johansen, Gaute Øren og Sivert Johansen som tok medaljer i Shortcar-NM. Til helgen er de klare for et nytt mesterskap.
Shortcar sitt NM blir kjørt både på asfalt- og rallycrossbaner, og følger dermed de regler som gjelder for asfaltracing og rallycross. Det hele starter på Vålerbanen i Solør, som er den ene av to runder på asfalt. Både Sivert Johansen, NAF Nordre Vestfold, Gaute Øren og Per Anders Johansen, begge NMK Gardermoen, ser frem til NM starten i Våler. Sivert Johansen har erfaring fra motorsport, men ikke fra shortcar. Likevel ble det en tredjeplass og bronse i fjor.
-Har kjørt rally i mange år, men bare en sesong i shortcar, og fikk en kanonstart i fjor. Målet i år er å ta en løpseier i løpet av sesongen, i tillegg til at jeg vil enda lenger opp i sammendraget når sesongen er over, sier Sivert Johansen.
Gaute Øren har lenger erfaring fra sporten, og i fjor ble han nummer to selv om han måtte stå over den første løpshelga. Gaute Øren liker seg best på asfalt.
-Et rallycrossheat består av 3-4 runder på asfalt og grus, og starten er veldig viktig. På Våler til helgen kjører 12 runder, starten betyr mindre, og vi får mer tid til å tenke og planlegge hvordan vi skal legge opp kjøringen utover i heatet.
Likevel er han klar på at konkurransen i shortcar både skal bestå av racing og rallycross.
-Når det er så ulikt som det er, blir det hele mer interessant, og skal en fører gå helt til topps i NM må han beherske begge grener.
Målet Gaute Øren har satt seg for sesongen er å slå Per Anders Johansen i sammendraget og ta gull.
-I fjor var Per Anders veldig god, jeg satser på å ta ham i år.
Per Anders Johansen har likevel ikke tenkt å gi slipp på en ny gullmedalje uten kamp.
– Målet er et nytt gull, sier han, som likevel må stille med et handikap under åpningen til helga.
-Skadet den ene handa mi i en vedkløyver i påsken, den er fortsett ikke i orden etter dette, og er spent på hvordan den vil fungere.
Per Anders Johansen har kjørt Shortcar siden 2001, og har tidligere erfaring fra asfaltracing. En mer seriøs satsing i fjor peker han på som årsaken til at han da gikk helt til topps.
-Foran fjorårssesongen tok jeg det hele mer alvorlig, og fikk i tillegg med meg en fast mekaniker, noe som nok var et viktig bidrag til at jeg tok gullet