Jan Gabrielsen og Olav Fredriksen (bildet) tok hver sin dobbeltseier i NM – åpningen i bakkeløp i Trøgstad i helgen, og både Johny Sandmo, Stian Haugan, Erik Bøhler Hansen og Cato Brynhildsen var på pallen to ganger.
I store super gjentok KNA Eiker-føreren Olav Fredriksen suksessen fra forrige helgs dobbelt runde i det svenske mesterskapet, han vant nemlig begge løpene.
– Helt utrolig dette, og egentlig forstår jeg ikke helt hvordan jeg greier det, sier han, som lå etter konkurrentene på mellomtid, men hentet dette inn igjen mot mål.
– Ja, fra mellomtid og til mål slo jeg de andre med nesten sekundet, noe jeg selvsagt er veldig godt fornøyd med.
Dermed har han et enda bedre utgangspunkt enn i fjor da, det ble en første og andreplass åpningshelgen, og er veldig godt fornøyd med det. Like fornøyd er han ikke med at bilsportforbundet i vil gi doble poeng i finaleløpet på Lillehammer.
– Det mener jeg er noe stort tull, og har mange med meg i det, da blir jo litt bingo av hele NM-kjøringen.
Også NAF Telemark-føreren Stian Haugan kom godt i gang med det norske mesterskapet i bakkeløp, og kom på plassen bak Fredriksen begge dager. Dermed er det også disse to førerne fra Team Supernasjonal som topper NM-tabellen i sammendraget. For Haugan og hans team ble det likevel mye skruing.
– På lørdag begynte det allerede på treninga, da fronten ramla ned og deler fra denne kilte seg inn i motoren, sier han, som var redd for at noe alvorlig var fatt, men fikk reparert og kom seg videre. Etter andre omgang lørdag var det problemer med clutchpumpa.
– Ja, det ble mye, og etter cluchen var det en drivaksel som skapte problemer, og det at jeg greidde å omstille meg til å kjøre fort, er det jeg er aller mest fornøyd med i helgen, sammen med at jeg holder godt følge i sammendraget. Tror jeg skal greie å slå Olav Fredriksen i løpet av sesongen.
Også tredje plassene la Team Supernasjonal beslag på begge dager i store super. Ingar Stokkebekk NMK Aurskog-Høland ble nummer tre på lørdag, mens Henning Nyberg NMK Gardermoen var på tredje på søndag.
I utfordrerposisjon
I toliterklassen var Jan Gabrielsen fra KAK i skikkelig slag, og gjorde det samme som Fredriksen, nemlig å kapre begge førsteplassene.
Ny motor tror han er noe av årsaken til dette.
– Fikk bygget motor i Sverige foran denne sesongen, og den er nok bedre enn den jeg har kjørt med tidligere.
At han greidde å slå alle er han veldig godt fornøyd med, selv om han tror Johny Sandmo vil komme sterkere ut over sesongen.
– Det er klart at dette gir muligheter, men Johny Sandmo vil nok kunne stå på toppen senere i år, kanskje allerede i neste runde.
Johny Sandmo har ingen ting i mot det, men er veldig godt fornøyd med at han greidde to andreplasser i NM åpningen.
– Kjørte bra og det jeg kunne, og at Jan Gabrielsen kjørte enda fortere, er det bare å ta av seg hatten for det, sier Sandmo, som er kommet der han liker seg aller best, nemlig i utfordrerposisjon.
– Passer meg bra det, og jeg tar også med meg at selv om bakken her på Trøgstad var veldig fin, var det ikke en bakke for forhjulstrekkere.
For Morten Majormoen ble det to tredjeplasser i lånt bil.
– Bilen min ble ikke klar, og fikk låne Mazda RX7en til Atle Vik, litt uvant, men en veldig god bil å kjøre
Godt utgangspunkt
I minste super ble det en første og en andreplass på Erik Bøhler Hansen fra NMK Gardermoen.
– Fornøyd med dette, men på lørdag var det prefinaletiden min som ble stående, for i finalen låste jeg girkassen og fikk en dårligere tid.
Dermed har Bøhler Hansen et godt utgangspunkt for å kunne forsvare gullet fra i fjor. Han ligger på andre plass bak Svein G. Nilsen.
– Ja, utgangspunktet er det aller beste, og nå er det bare å håpe på at det går like bra i fortsettelsen.
Kjørte av
For NMK Gardermoen-føreren Cato Brynhildsen, som kjører i klassen for rallybiler med tohjulstrekk, ble det en skikkelig avkjøring i finalen på søndag, som han likevel vant på prefinaletiden.
– Skikkelig ergelig at dette skulle skje i en omgang som ikke skulle komme til å bety noe i det hele tatt, sier han, som likevel lover å bli med videre.
– Vi har bestemt oss for å kjøre NM ut denne sesongen, men med både ett skeivt bur og store karosseriskader, blir det nok veldig mye arbeid i forhold til om bilen hadde vært hel.