NM i Shortcar har fått to nye runder i sitt NM-program i forbindelse med åpningen av nye Rudskogen Motorsenter. Statsminister Jens Stoltenberg kommer for å foreta den offisielle åpningen, og det er et omfattende program både lørdag og søndag. I Shortcar leder Sivert Johansen NM sammenlagt, foran Anders Hoffart Bøhn og Tommy Kongsten.
Sivert Johansen, NAF Nordre Vestfold, har så langt hatt en strålende sesong, og når seks NM-løp er kjørt, har han vunnet fire av løpene og vært på pallen i alle. Totalt har han sanket 165 poeng, mot andremann Anders Hoffart Bøhn sine 109 poeng. Utenom de to NM-rundene på Rudskogen til helgen, er det bare finalen igjen, den kjøres som rallycross og på Gardermoen Motorpark 15. – 16. september.
-Har hatt en veldig god sesong så langt, men med 90 vinnerpoeng å dele ut i de tre siste rundene er ingenting avgjort, og jeg kommer nok til å tenke litt på NM-sammendraget når jeg kjører på Rudskogen i helgen, sier Sivert Johansen, som ser på arrangementet til helgen som en veldig god reklame for Shortcar-sporten.
-Helt klart positivt at vil får kjørt under Rudskogen Motorfestival både lørdag og søndag og vist frem sporten vår.
Anders Hoffart Bøhn NMK Modum & Sigdal, nådde ikke opp til pallen under de to forrige rundene på Vålerbanen. To fjerde plasser ble det.
Han er ikke helt fornøyd med sin egen innstats, og i tillegg fikk han tekniske problemer med bilen.
-Girkassen hoppet ut av gir, og det ble litt vanskelig, men vi har skiftet deler i girkassen så nå skal den være i orden.
Selv om det har tetnet til i medaljekampen i Shortcar, vil Hoffart Bøhn kjempe for sølvet.
-Tommy Kongsten har kommet sterkt i det siste, men jeg syns det er greit at det blir kamp og jeg kjører for å beholde sølvplassen også etter NM-rundene på Rudskogen.
Tommy Kongsten NAF Nordre Vastfold, var den som rykket opp i sammendraget etter de to rundene på Vålerbanen sist helg, en seier og en andre plass ble det, og tredjeplass sammenlagt, fem poeng bak Anders Hoffart Bøhn.
-Veldig godt fornøyd, og etter mye jobbing med det aerodynamiske på bilen er det godt å få uttelling for dette arbeidet, sier han, som har lang erfaring fra klassen, som han var med å starte rundt år 2000.
-Det er moro å se at stadig flere nye førere kommer til og kjører fort, og det krever mye mer nå en tidligere om en har tenkt å være med å kjempe i toppen.
Foran rundene på Rudskogen føler han at han tar med seg gode erfaringer fra løpene på Vålerbanen sist helg.
-Ser at jeg kan være med å kjempe om sølvet i NM, noe som er inspirerende. Likevel prøver jeg å ha fullt fokus på hvert enkelt løp og gjennomføre det på best mulig måte.
På nye Rudskogen Motorsenter kommer til å gå fort.
-Banen er utvidet fra 1900 til 3600 meter, og strekningene blir lenger. Mens vi på Vålerbanen kan ha en toppfart i Shortcar på rundt 200 kilometer i timen, vil den nok ligge på rundt 220 på Rudskogen, slutter Tommy Kongsten.