Rallysjåfør Marius Aasen med kartleser Veronica Engan skal i år kjøre full sesong I Drive Dmack Fiesta Trophy, en cup som inngår i fem VM-rally. – Jeg er veldig glad for at vi har fått plass i cupen og at mine gode sponsorer gjør dette mulig for oss, sier en veldig fornøyd Marius Aasen.
Drive Dmack Fiesta Trophy (DDFT) ble lansert som en ny merkes-cup i VM i fjor, og det er dekkmerket Dmack som står bak cupen i samarbeid med Malcolm Wilsons’s rallyteam M-sport.
– Dette blir mitt tredje mesterskapsår i VM, og jeg er stolt av at mine sponsorer har troen på meg. Sammen med min hovedsponsorer Omera har vi jobbet hardt for å få dette til, og da bekreftelsen på en plass i cupen kom, kjente jeg en lettelse i kroppen, forteller Aasen.
Kan vinne verdifull premie
DDFT består av fem VM-løp, og en vinner står til slutt igjen med en verdifull premie. Den består av en full WRC2-sesong i 2016, kun et hakk under de aller gjeveste innenfor rallysporten.
– Premien har høy verdi, og den vil sette ekstrem fart på min karriere og videre utvikling. Med to nesten identiske mesterskap i ryggen, gleder jeg meg til å ta fatt på den kommende VM-sesong, sier rallysjåføren.
Ny bil kommer i mai
I år skal cupen kjøres med en helt ny bil, en Ford Fiesta R2 1 liters turbo. Den nye bilen blir først klar i starten av mai, kun noen få uker før årets første DDFT-løp, Rally Portugal 21. – 24. mai.
– Det blir spennende å se hvordan den nye bilen blir, i forhold til den gamle versjonen. Jeg har virkelig tro på denne bilen, og ser frem til å sitte bak rattet i den, sier Aasen.
Leder NM her hjemme
Før VM-satsningen i mai skal Aasen og Engan ta fatt på NM-åpningen på grus førstkommende helg. De leder rally-NM i hver sin klasse (2WD og kartleser), og er klare for å forsvare ledelsen under Rally Sørland.
– Jeg gleder meg til å ta fatt på sommersesongen, og Rally Sørland blir en fin start. Etter vintersesongen fant vi en motorfeil på bilen, og det blir derfor ekstra spennende å se om bilen fungerer optimalt nå. Vi har lagt en god plan for løpet, og vi er klare for å gi gass, avslutter Marius Aasen.