Aasen kjører Rally Portugal

M_AAsen_15_mai
I
dag er det sesongstart for VM-cupen Drive DMACK Fiesta Trophy 2015. Åpningsløpet er Vodafone Rally de Portugal, og på startlisten finner vi det norske teamet Marius Aasen (23) og Veronica Engan (30).

 

Seks av elleve deltakere returnerer fra fjorårets DDFT-mesterskap, og sammen med nykommerne vil de kjempe om en gjev premie gjennom seks poengskårede runder i fem VM-rallyer.

 

Premien de kjemper om er en full sesong i mesterskapet, WRC 2 i 2016. I syv VM-løp får vinneren muligheten til å kjøre en Ford Fiesta R5 i regi av DMACK.

 

Deltakerne vil kjøre 11 identiske Ford Fiesta R2 rallybiler med 1.0 liter turbo EcoBoost motorer, nybygd av rallyteamet M-Sport. Dekkene er selvsagt DMACK, som er hovedsponsor av cupen.

 

– Jeg er evig takknemlig til min sponsor, Omera, som har gjort dette mulig for meg. Det er en bra cup for unge sjåfører, hvor du får kjøre akkurat de samme løpene som VM-stjernene. I tillegg er det en verdifull pris til vinneren av serien, sier Marius Aasen.

 

Rally Portugal starter i kveld 

DDFT rulles i gang med grusløpet, Rally Portugal, som starter i kveld med en kort superspesial på kun 3,36 kilometer.

 

Løpet er nytt for alle DDFT-deltakerne, ettersom løpet i år er flyttet til byen Matosinhos utenfor Porto, nord i Portugal. Det er 14 år siden løpet sist ble arrangert her.

 

– Jeg ser virkelig frem til å starte rallyet, som har mange kule, men røffe veier. Ny bil og nye veier gir oss mange nye utfordringer, men jeg gjør ikke annet enn å glede meg. Vi kjørte noen mil forrige uke med M-sport sin testbil, og jeg følte meg hjemme i bilen med en gang. Vi har også fått prøvd vår egen bil noen kilometer denne uken, og alt ser ut til å fungere bra.  Det er mange knapper i bilen å lære seg, forteller Aasen.

 

I morgen fortsetter rallyet med tre prøver som skal kjøres to ganger. Lørdag er den lengste dagen i løpet, og her skal også den lengste prøven på 37,67 km kjøres to ganger.

 

På søndag avsluttes løpet med den kjente prøven, Fafe (etter Fafe Rally Sprint), og en annen lang prøve på 32,35 km.

 

– Vi skal først og fremst tenke på vår egen tid og kjøring her i Portugal. Det er et langt løp og av tidligere erfaringer vet jeg at mye kan skje. Kjører vi slik, tror jeg at vi kan få til et godt resultat til slutt, avslutter Marius Aasen.

 

Disse løpene inngår i Drive DMACK Fiesta Trophy 2015:

Vodafone Rally de Portugal 21. – 24. mai.

Lotos Rally Poland 3. – 5. juli.

Neste Oil Rally Finland 30. juli – 2. august.

ADAC Rallye Deutschland 21. – 23. august.

RallyRACC – Rally de Espana 23. – 25. oktober.