Aasen med ny bil i Rally Sørland

WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2013 - WRC RALLY PORTUGAL
Førstkommende helg stiller Junior Team Norway-føreren Marius Aasen og kartleser Marlene Engan til start i årets første NM-runde på grus, Rally Sørland. Med seg til det glade Sørland har de også en ny rallybil, en Ford Fiesta R2 som er lik den bilen de kjører med i Junior WRC.

– Jeg vil takke vår sponsor Solør Bioenergi gruppen som gjør dette mulig for oss, sier Marius Aasen.

 

Tidligere i år har Aasen og Engan kjørt en eldre Ford Fiesta ST i NM-klassen for tohjulsdrevne biler. Etter tre kjørte NM-rallyer i vinter ligger duoen på en sterk tredje plass i NM for tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm. Men selvom duoen har valgt et bilbytte før årets sommersesong, fortsetter de i NM for gnagerne.

 

– For under en uke siden hentet vi en Ford Fiesta R2, så de siste dagene har vært litt hektiske for å få alt klart til løpet. Vi fikk mange mil i samme type bil da vi kjørte Rally Portugal for to uker siden, men vi skulle helst rukket en test med denne bilen før løpet så vi hadde fått til et riktig oppsett på bilen. Vi får bare prøve oss frem på de første etappene, også tror jeg farten kommer etter hvert, forteller Aasen som kjører for NAF Motorsport Asker og Bærum.

 

Rally Sørland er det eneste løpet i Norgesmesterskapet i rally som går over to dager, og starter allerede fredag kveld fra Mandal sentrum med tre etapper. Lørdag morgen er det klart for syv nye etapper, som også starter med løpets lengste etappe på 31,1 kilometer SS4 «Solås». – Jeg synes det er veldig bra at vi også i Norge får etapper som er over 3 mil lange. Dette er god trening for oss når vi skal kjøre en prøve på nesten 5 mil i Rally Acropolis i slutten av mai, sier 21-åringen.

 

Det er totalt 10 etapper som skal kjøres på kjente raske grusveier i området Mandal, Lindesnes, Marnadal, Finsland og Søgne.

 

– Rally Sørland er et krevende løp med raske, smale veier hvor man ikke har råd til å gjøre noen feil. Jeg gleder meg veldig til løpet og jeg har stor tro på at vi skal klare å hevde oss med vår nye bil, avslutter Aasen.